Operní režisérka: „Odvážné kroky nás posouvají kupředu“

Operní režisérka: „Odvážné kroky nás posouvají kupředu“

Tisk

klasterky rozhovor 200S odvahou sobě vlastní se do přípravy novodobé premiéry opery J. A. Bendy Vesnický trh pustila zkušená operní režisérka Magdalena Švecová. Dílo spatří světlo světa poprvé na zahájení festivalu Klášterní hudební slavnosti 30. května v Divadle Šumperk v nastudování soubory Musica Florea a Theatrum Floreum pod vedením dirigenta Marka Štryncla.


Z krátkého videa ze zkoušky (k shlédnutí na fb festivalu) dýchá nejen soustředění na práci, ale také velká pohoda. Je tomu opravdu tak?

Ano, zkoušení nás velmi baví. Hrajeme si s vykreslením figur a typů, které jsou základním stavebním kamenem jevištního dění a nemálo se přitom pobavíme. Věřím, že to bude milé i pro diváky.

Překvapilo Vás něco, mile či nemile, při studování díla?

Musím přiznat, že než jsem operu zkrátila, poctivě jsem nastudovala německé libreto, a velmi mě překvapila epizoda se "zlým židem Nathanem", kterou jsem (nejen v rámci korektnosti) musela škrtnout. Očima dnešního člověka až nemyslitelně černobílé odsouzení a zesměšnění. To mi poměrně vyrazilo dech.

V čem je Vesnický trh odlišný od jiných projektů podobného typu?

Toto dílo je odlišné především svou formou. Jedná se o takzvaný "Singspiel" (asi nejznámější příklad podobné opery je Mozartova Kouzelná flétna). Text, který spojuje zpívaná čísla a posouvá děj, je tedy v próze. V našem nastudování, narozdíl od německého originálu, kombinujeme dva jazyky – zpíváme německy a mluvíme česky.

klasterky1

Proč by na operu měl přijít i člověk, který dílo Jiřího Antonína Bendy nezná?

Je to velmi milý žánrový obrázek z doby, která je nám sice již vzdálená, ale na druhou stranu dokáže potěšit svou humornou atmosférou a dobrým koncem, podobně jako pohádky nebo filmy pro pamětníky. Tedy přijít by lidé měli právě proto, že v dnešní době není úsměvu přebytek.

Co pro Vás znamená ODVAHA, podtitul letošního ročníku Klášterek?

Podle mě je to především schopnost nenechat se ovládat nikým a ničím, zejména ne strachem. Schopnost postavit se za svá rozhodnutí, za sebe samého, nebo v rámci spravedlnosti za někoho jiného. Je to přijetí absolutní odpovědnosti a aktivní vykročení k vytváření lepšího světa. Odvážné kroky nás totiž posouvají kupředu, učí nás jinak vnímat a vidět či měnit, co clona strachu drží na místě.

Magdalena Švecová, operní režisérka v roce 2004 absolvovala na JAMU v Brně operní režii ve třídě doc. Aleny Vaňákové. Spolupracuje s Divadlem J. K. Tyla v Plzni, s Národním divadlem v Praze a s Národním divadlem Brno, s festivalem Smetanova Litomyšl, s Festivalem komorní hudby v Českém Krumlově. Vyučuje na Pražské konzervatoři operní herectví. V letech 2015–2019 také působila jako moderátorka pořadu Noční Mikrofórum v Českém rozhlase.

Od května do září festival uvede celkem 21 koncertů českých i zahraničních interpretů na 13 nádherných místech Jeseníků – v Šumperku, Jeseníku, Šternberku, Velkých Losinách, Klášteru na Hedeči, Tančírně v Račím údolí, v Karlově Studánce, Bruntále, v Bílé Vodě, Rapotíně, Maršíkově, Bludově, Loučné nad Desnou.

Výrazem uznání a podpory festivalu je záštita ministra kultury, a také záštita hejtmana Olomouckého kraje.

Více informací: www.klasterky.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Radůza: „Hudba se nedá dělat bez radosti, bez úporného zaujetí a vášně.“

raduzaK rozhovoru s námi svolila mladá maminka a především písničkářka a harmonikářka Radůza. V hudbě se věnuje především šansonu, ale nebojí se ani folkových melodií. Písním vždy dominuje skvělý text. Nejen o nich je tento rozhovor, ve kterém...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Začala jsem svým snům rozumět a vykládat je i druhým

Taťána KročkováNejdříve psala básničky, které, jak sama přiznává, byly spíše jakési přetlaky emocí a jejího silného vnímání. Pak přišly novelky ze života, v nichž mohla uplatnit svoji fantazii, která pracovala na plné obrátky. Později si jen t...


Literatura

Hra s ohněm

hra s ohnem perexOsm nebo klidně devět bodů z deseti. Opravdu výborná severská krimi, které nelze vytknout snad nic, lehký propad bodů dávám jen proto, že ne každému musí sednout atmosféra společenství, o které se zde jedná. A které bude čtenář...

Divadlo

Divadelní Flora odstartovala ve velkém

altOd čtvrtečního večera probíhá v Olomouci jeden z největších českých divadelních festivalů, Divadelní Flora. Její 16. ročník přibližuje festivalovým návštěvníkům tvorbu režiséra Jana Mikuláška, v unikátní retrospektivě se loučí s p...

Film

Kráčející skála se vrací domů

kracejici skala200Kráčející skála (2004) je film jako vystřižený ze staré akční školy. Kdysi dávno nebyly třeba lasery, umělá inteligence ani vesmírné bitvy s mimozemšťany. Akční zážitek uměl zprostředkovat i obyčejný mezilidský problé...