Operní režisérka: „Odvážné kroky nás posouvají kupředu“

Operní režisérka: „Odvážné kroky nás posouvají kupředu“

Tisk

klasterky rozhovor 200S odvahou sobě vlastní se do přípravy novodobé premiéry opery J. A. Bendy Vesnický trh pustila zkušená operní režisérka Magdalena Švecová. Dílo spatří světlo světa poprvé na zahájení festivalu Klášterní hudební slavnosti 30. května v Divadle Šumperk v nastudování soubory Musica Florea a Theatrum Floreum pod vedením dirigenta Marka Štryncla.


Z krátkého videa ze zkoušky (k shlédnutí na fb festivalu) dýchá nejen soustředění na práci, ale také velká pohoda. Je tomu opravdu tak?

Ano, zkoušení nás velmi baví. Hrajeme si s vykreslením figur a typů, které jsou základním stavebním kamenem jevištního dění a nemálo se přitom pobavíme. Věřím, že to bude milé i pro diváky.

Překvapilo Vás něco, mile či nemile, při studování díla?

Musím přiznat, že než jsem operu zkrátila, poctivě jsem nastudovala německé libreto, a velmi mě překvapila epizoda se "zlým židem Nathanem", kterou jsem (nejen v rámci korektnosti) musela škrtnout. Očima dnešního člověka až nemyslitelně černobílé odsouzení a zesměšnění. To mi poměrně vyrazilo dech.

V čem je Vesnický trh odlišný od jiných projektů podobného typu?

Toto dílo je odlišné především svou formou. Jedná se o takzvaný "Singspiel" (asi nejznámější příklad podobné opery je Mozartova Kouzelná flétna). Text, který spojuje zpívaná čísla a posouvá děj, je tedy v próze. V našem nastudování, narozdíl od německého originálu, kombinujeme dva jazyky – zpíváme německy a mluvíme česky.

klasterky1

Proč by na operu měl přijít i člověk, který dílo Jiřího Antonína Bendy nezná?

Je to velmi milý žánrový obrázek z doby, která je nám sice již vzdálená, ale na druhou stranu dokáže potěšit svou humornou atmosférou a dobrým koncem, podobně jako pohádky nebo filmy pro pamětníky. Tedy přijít by lidé měli právě proto, že v dnešní době není úsměvu přebytek.

Co pro Vás znamená ODVAHA, podtitul letošního ročníku Klášterek?

Podle mě je to především schopnost nenechat se ovládat nikým a ničím, zejména ne strachem. Schopnost postavit se za svá rozhodnutí, za sebe samého, nebo v rámci spravedlnosti za někoho jiného. Je to přijetí absolutní odpovědnosti a aktivní vykročení k vytváření lepšího světa. Odvážné kroky nás totiž posouvají kupředu, učí nás jinak vnímat a vidět či měnit, co clona strachu drží na místě.

Magdalena Švecová, operní režisérka v roce 2004 absolvovala na JAMU v Brně operní režii ve třídě doc. Aleny Vaňákové. Spolupracuje s Divadlem J. K. Tyla v Plzni, s Národním divadlem v Praze a s Národním divadlem Brno, s festivalem Smetanova Litomyšl, s Festivalem komorní hudby v Českém Krumlově. Vyučuje na Pražské konzervatoři operní herectví. V letech 2015–2019 také působila jako moderátorka pořadu Noční Mikrofórum v Českém rozhlase.

Od května do září festival uvede celkem 21 koncertů českých i zahraničních interpretů na 13 nádherných místech Jeseníků – v Šumperku, Jeseníku, Šternberku, Velkých Losinách, Klášteru na Hedeči, Tančírně v Račím údolí, v Karlově Studánce, Bruntále, v Bílé Vodě, Rapotíně, Maršíkově, Bludově, Loučné nad Desnou.

Výrazem uznání a podpory festivalu je záštita ministra kultury, a také záštita hejtmana Olomouckého kraje.

Více informací: www.klasterky.cz


 
Banner

Přihlášení



Dokázali uniknout rozpojení. To ale neznamená, že mají vyhráno

Connor, Risa a Lev jsou teenageři, kterým se podařilo uniknout rozpojení, děsivé proceduře, která z nich měla udělat zdroje náhradních orgánů pro vyvolené. To, že díky náhodám dokázali přežít, ale neznamená, že je čeká šťastná a poklidná budoucnost, právě naopak. To nejtěžší mají teprve před sebou.


YOLI

Rozhovory, které jsou dveřmi k pochopení jinakosti

Kniha z pera Filipa Titlbacha, českého novináře, přibližuje skrze osobní rozhovory životy queer lidí žijících v českém prostoru. Filip Titlbach představil světu nejen soubor třinácti příběhů, ale hlavně soubor sedmnácti důležitých osobností, včetně jeho samotného. Skrze jejich odpovědi předkládá téma čtenářům hned z několika pohledů. O tématech queer komunity mluví zástupci z řad aktivistů, akademické obce a dokonce církve.


N media
Banner

Rozhovor

Krádeže času Jany Eichler-Ruské

chimeara jana perexMnozí umělci touží zachytit prchavé okamžiky krásna a uchovat je natrvalo. Patří mezi ně i severočeská výtvarnice Jana Eichler-Ruská, tvořící pod značkou Chimeara. Lze uchopit přelud a přetavit jej do hmatatelné podoby? Je možn...

Hledat

Nalaďte se na jaro plánováním vyvýšených záhonů nejen na balkoně

Vyvýšené záhony na balkoně je název poslední novinky, která vyšla v nakladatelství Kazda. Dozvíte se v ní jak na bohatou úrodu nejen na malém prostoru.


Čtěte také...

Turistický seriál K21: Zámek Dačice

dacice 200Milí čtenáři, s blížícími se prázdninami jsme se u nás rozhodli podívat se pod pokličku různých turistických cílů. Seznámíme vás s životy kastelánů několika hradů a zámků, podíváme se na zoubek strašidlům a představíme pár muzeí....


Literatura

Není uspávací peřinka jako uspávací peřinka – jedna z nich je Kanafásek!

o kanafaskovi miklinova galinaKdyž se to vezme kolem a kolem, málokteré dítě chce večer do postýlky. To je prošení a smlouvání, aby se ještě nemuselo spát. Co se tím rodiče natrápí, co všechno večer co večer naslibují, aby své ratolesti udrželi pod ...

Divadlo

Na jeviště Městského divadla s ladnou grácií šelmy vtrhl Tracyho tygr

200divV sobotu 9. listopadu 2013 se v komorním prostředí Studia Z ve zlínském Městském divadle uskutečnila již čtvrtá premiéra této divadelní sezóny. Dlouho dopředu vyprodaný sál se zatajeným dechem sledoval peripetie Thomase Tracyho a jeho tygra. Tato dvojka...

Film

Producent Petr Jákl vyjádřil svoji účast a politování nad tragédií při natáčení westernu Rust

Petr Jákl 5

Obrovský smutek zavládl při natáčení westernu Rust, kdy došlo k naprosto neuvěřitelné tragédii. Americký herec Alec Baldwin při jedné ze scén vystřelil ze zbraně, která sloužila jako rekvizita a zasáhl hlavní kameramanku, dvaačtyřicetil...