Rozpad civilizačních základů pod rouškou Tmy

Tma perexSci-fi nepatří mezi literární žánry, které často a s nadšením vyhledávám. Přesto jsem po románu Tma z pera Ondřeje Neffa sáhla a nechala se pohltit světem, který je zahalen temnotou.

17. dubna 1998 všechno začalo nebo spíš skončilo. To odpoledne v půlce dubna přestala fungovat elektřina, nastala elektrická smrt, veškeré elektrárny přestaly produkovat elektrickou energii, veškeré baterie a akumulátory vypověděly službu. To, co nejdřív vypadalo jako krátkodobá porucha, je ve skutečnosti dlouhodobého až skoro definitivního rázu. S temnotou, kterou způsobila elektrická smrt, ruku v ruce kráčí i zatemnění mozků a vymizení civilizačních aspektů v mezilidských vztazích. Solidarita a vzájemná pomoc berou za své, místo nich se začíná prosazovat přístup „urvi, co můžeš“, začínají platit zákony džungle a násilí a hrubá síla jsou legitimními, a bohužel jedinými funkčními, prostředky k přežití. Vrací se středověk jak v oblasti výroby, zemědělství, tak i v oblasti mezilidských vztahů. Navrch mají ti silní, bezohlední, kteří nejdou pro ránu, mnohdy i smrtící, daleko.

Že je ve válce povoleno vše, to je známá věc. Že ale tenhle válku připomínající stav dokáže způsobit elektrická smrt, to by čekal málokterý čtenář. A právě přístup „zabij, nebo budeš zabit“, „nejsilnější bere vše“ a podobné naplňují stránku za stránkou od okamžiku, kde elektřina přestala fungovat. Čtenář možná zažívá zprvu šok a nevěřícně kroutí hlavou, přemítá, zda autor nepřestřelil a zda právě zmizení elektřina může být tím, co dovolí potlačit v jedincích to lidské, „civilizované“ a nechá vyplout na povrch zvířecí pudy, agresivitu a potlačí úctu k lidskému životu. V této barbarské omáčce působí hlavní hrdina Honza Kryl jako bytost z jiného světa a chvílemi až neuvěřitelně. Ze sebevědomého, sebestředného až cynického mladíka v éře elektřiny se postupně vyvine v jednoho z posledních spravedlivých, kterým krutost skoro nic neříká, který je schopen a ochoten jednat i v zájmu druhých, nejen ve svém vlastním.

Celým románem se jako nit vine motiv násilí, krutosti, zastrašování pomocí znovuzavedených hrdelních trestů. Na útlocitného čtenáře v několika okamžicích přijde jistě slabost, neboť autor se v tomto ohledu s ničím a nikým nepáře, nemá potřebu používat eufemismy a nebere si servítky. Nikdy však tyto motivy nesklouznou k samoúčelnému popisu nechutností, vždy dobře sedí v celkovém rámci a působí tak nějak „přirozeně“. Přirozeně v tom smyslu, že není jiného způsobu jak barvitě vylíčit více než ponurou atmosféru éry tmy.

Ondřej Neff ve svém románu velmi často přehazuje výhybku a nabízí čtenáři pohled na život ve tměoptikou různých lidí z různých prostředí. Čtenář se tak nejen lopotí za kusem žvance s plebsem, ale nahlíží i pod pokličku, tedy spíš za zavřené dveře, kde sedí nejvyšší představitelé země, vrcholní politici a má tu čest s nimi čelit událostem v éře tmy. Před autorem musí čtenář smeknout, neboť oblast politickou zasadil do dobových reálií, sedí jména tehdejšího prezidenta, premiéra, jednotlivých mistrů, autor staví na jejich veřejně známých přednostech i slabostech, vzájemných sympatiích i nevraživosti. To vše ve spojitosti s autorovou vytříbenou schopností fabulace dává vzniknout čtivému celku.

Ani v literárních i filmových dílech kategorie sci-fi si jejich autoři ve většině případů neodpustí osvědčený model hlavní hrdina – (jeho) žena. Ani tmou nekráčí hlavní hrdina Honza Kryl úplně vždy sám. Drsná doba jemu a jeho přítelkyni Markétě nepřeje, období, kdy je osud oddělí, jsou delší než společné chvíle, nicméně tato „lovestory“ působí v celém díle poněkud nepatřičně a jako snaha podbízet se čtenáři osvědčeným motivem.

Sci-fi romány jsem měla zařazené do škatulky „nebrat“, případně „četba jen v případě, že není nic jiného“ nebo taky „béčkový literární žánr“. Ondřej Neff mě však přesvědčil, že pokud autor nepatří do kategorie nic moc pisálek, tak čas strávený nad stránkami sci-fi románu není rozhodně promarněný. Dal mi poznat, že i autoři tohoto žánru musí pomocí svého talentu ze sebe vydolovat nápady a nápaditost při rozvíjení tématu. Ondřej Neff to vše zvládl na výbornou.

Tma

tma 2014 11

Autor: Ondřej Neff
Žánr: sci-fi
Vydáno: 2014
Stran: 415
Vydalo nakladatelství: Plus
Hodnocení: 77 %
Zdroj foto: nakladatelství Plus

Arakain se na klubové turné moc těší!

200rozNaše skupina Arakain se na podzim chce vrátit ke kořenům svým turné Thrash Club Tour 2013, jež bude věnováno prvním dvěma album. Jak se kluci připravují a jaký mají názor na atmosféru klubů?

...

Holky musí držet spolu

Posli fotky perexNa první pohled se zdá, že se na ospalém předměstí Jonesvillu ve státě Massachusetts nic neděje. Studenti Jonesvillské střední se nemohou dočkat, až uniknou ze spárů maloměsta.

...

Sny a podsvětí podle Jamese Hillmana

Hillman (2)

Pokud znáte amerického jungiánského psychologa Jamese Hillmana, pak bude tato nově vydaná kniha Sny a podsvětí z nakladatelství Portál pro vás opravdovou lahůdkou. Pokud jej neznáte, ale zajímáte se o Jungovu p...

Tři mušketýři ve Zlíně: klasika v komediálním hávu

MDZ Tri-musketyri200Poslední premiérou v rámci sezóny 2023/2024 Městského divadla Zlín bude světová klasika z pera Alexandera Dumase Tři mušketýři v nové komediální adaptaci současného amerického dramatika Kena Ludwiga, jehož titul Baskerville: Záhada...

Natáčení Superženy jde do finále: zásnuby ve vodě a zrušení veselky

superzena 200Natáčení celovečerního filmu SUPERŽENA se pomalu blíží do cílové rovinky a ani tentokrát neminulo tvůrce natáčení ve vodě, které je pro snímek stěžejní. Herecká dvojice s Matoušem Rumlem a Evou Toulovou točila zásnuby přímo uprostřed Šonovské...