Vzala si ďábla v lidské kůži. Podaří se jí utéct?

Gaslighter perexKdyž Marika potká Josefa, je to velká láska. Ta však hned na začátku projde těžkou zkouškou. Josefovi diagnostikují zhoubné onemocnění a čeká ho léčba, Marika stojí při něm a všemožně ho podporuje.

Po krátké době přijde žádost o ruku a brzy následuje svatba. A pak vypukne peklo. Josef se sice uzdraví, avšak jeho chování se radikálně změní. Jeho šarm zmizí a nahradí jej vulgarismy, urážky, ponižování a manipulace. Deptá ji tak dlouho, až Marika upadne do depresí, které ji stojí kariéru a málem i život. Nikdo z jejího okolí netuší, že zažívá psychický teror. Co se stane, když si Marika řekne DOST a pokusí se manželský svazek ukončit?

Příběh na motivy skutečných událostí

Kniha Gaslighter, kterou vydalo Nakladatelství MaHa, je inspirována skutečnou událostí, přičemž byla změněna jména a upraveno závěrečné vyústění příběhu. Cílem románu je otevřít oči všem, kteří zažívají to, co hlavní hrdinka, a dodat jim kuráž opustit člověka, po jehož boku se jen trápí.

O autorce

Autorkou knihy je Markéta Harasimová, úspěšná česká spisovatelka a členka české sekce AIEP – Asociace detektivní a dobrodružné literatury. Kromě romantických detektivek, erotických krimithrillerů a románů s mysteriózním nádechem píše také knihy pro děti. V roce 2017 založila Nakladatelství MaHa, kde kromě svých děl vydává i knihy jiných českých autorů.

Když se z ráje stane peklo

Autorka skvěle vystihla proměnu milujícího partnera v tyrana. A nejen to – i Marika, jeho oběť, je popsaná realisticky. Pokud budete pozorně číst, už na začátku jejich vztahu odhalíte jisté výstražné signály, které ale okouzlená Marika nemá šanci zaznamenat. Když se k tomu přidá Josefova nemoc a její touha stát při něm v dobrém i zlém, je na průšvih zaděláno. Josefova pravá osobnost se odhaluje pomalu, nenápadně a plíživě, takže Marika se zdráhá uvěřit, že by bylo něco špatně. Má přeci běžné italské manželství, ne?

Pak se ale začne točit v kruhu. Je ve svém životě absolutně ztracená, pochybuje, přemýšlí, čemu má věřit, chvíli si myslí, že se jí nic strašného neděje a že je jen přecitlivělá, hned poté se lituje… a do tohohle emočního guláše přibydou ještě zdravotní problémy. Občas vás bude tato hrdinka štvát. Možná budete i otráveni z toho, že i když má možnosti, jak svou situaci řešit, obhajuje si nepodstatnými argumenty své setrvání v domě po Josefově boku. A v tom je právě ta pointa.

Zatímco vy to všechno budete vidět z nadhledu a bude se vám zdát, že by Maričina situace mohla mít snadné řešení, jen by stačilo trochu chtít, Marika, která v tom žije, už nemá sil. Zmanipulovaná a zoufalá prožívá svoje osobní peklo, za jehož hranice není schopna vidět, stydí se a myslí si, že vše je její vina. Situace v jejím životě se opakují, teror se stupňuje a vás zamrazí, když si uvědomíte, jak snadné bylo pro Josefa přesvědčit dospělou úspěšnou ženu, že je jen bezcenným hadrem na podlahu.

Teror, který nikdo nevidí

Kniha je mimořádně těžká na čtení. Není to stylem psaní – ten je poutavý – ale samotným tématem. Je zarážející, že následky dlouhodobého psychického domácího násilí nikdo nevidí a že oběť nemá téměř žádnou šanci dovolat se účinné pomoci a spravedlnosti. K tíživému pocitu přispívá i to, že budete téměř od začátku vědět, jak tento příběh musí skončit, i když pořád budete doufat, že se to nestane a že to přece jen dopadne jinak. Jiskřičky naděje však téměř okamžitě mizí v pochmurné a depresivní atmosféře, která dokonale zvýrazňuje situaci, ze které hrdinka nevidí východisko.

Autorka vám ukáže, jak taková oběť psychického týrání smýšlí a co se v ní odehrává. Pochopíte, jak těžké je pro ni vyhledat pomoc, i to, proč zůstává s někým, kdo je jejím nejhorším nepřítelem. Gaslighter je zkrátka mimořádně emotivní kniha, po jejímž přečtení už nikdy nebudete o „neviditelném“ násilí smýšlet stejně.

Gaslighter

GASLIGHTER
Autorka: Markéta Harasimová
Žánr: psychologický román
Vydáno: MaHa, 2023
Počet stran: 360
Zdroj obrázku/ Odkaz: https://www.nakladatelstvi-maha.cz/p/gaslighter-psychologicky-thriller-skutecny-pribeh/

„Těším se na Prahu!“ řekl v rozhovoru leader maďarské kapely OMEGA Jánoš Kobór

oMEGA 200O: Jánoši, v prosinci připravujete velký koncert v Lucerně. Budete zde oslavovat hned dvě číslice. Jaké?

Přesně v prosinci narozeniny nemáme, ale rok 2012 je rokem, ve kterém naše padesáté jub...

Sladká pomsta

Sladká pomstaČetli jste Stoletého staříka? Pokud ano, vězte že se opět máte na co těšit. Autor bestselleru Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel, Jonas Jonasson, napsal již svou pátou knihu. Tentokrát je to Sladká pomsta, ktero...

Chcete se bát? Povídky Dauphne du Maurier vám to umožní

ptaci a jine povidky 200V únoru vydalo nakladatelství Motto povídkovou knihu britské autorky Dauphne du Maurier s názvem Ptáci a jiné povídky. Ano, ti slavní Ptáci, kteří tak proslavili jejího krajana, režiséra Alfreda Hitchcocka. Takže asi tu...

Katovský příběh přivezlo na zlínské Setkání Stretnutie Bábkové divadlo Žilina

kata dcera kata 200Zlínský divadelní festival Setkání Stretnutie se letos konal již poosmnácté. V dobách svých začátků byl zaměřen především na tvorbu zemí Visegrádu, postupem času vykrystalizoval do přehlídky české a slovenské diva...

Před šedesáti lety tragicky zahynul herec James Dean, rebel bez příčiny

james dean 200Ve svých rolích představoval James Dean (+24) mladíky, kteří se bouří proti konvencím a prudérním rodičům. V soukromí prudil své okolí divokým životem, arogancí a nespoutanou bisexualitou. Ne všechny si totiž připustil k tělu, vybíral si, al...