Michal Hrůza slibuje, že nebude Petru Vydrovi lhát

nebudu ti lhat200Nebudu ti lhát je úryvek z písně Budu ti vyprávět od Michala Hrůzy, ale také nové knihy z nakladatelství Universum. Jedná se o jedinou autorizovanou knihu Michala Hrůzy, kterou dal dohromady společně s Petrem Vydrou.

Petr Vydra se s Michalem Hrůzou zná od dětství – chodili spolu do juda. Pak se však dlouho neviděli a navázali spolu kontakt až po odchodu z Ready Kirken. Impulsem ke knižnímu rozhovoru byla jak Michalova padesátka, tak neautorizovaná kniha o něm, která byla jen jakýmsi slepencem.

Tento rozhovor je tedy veden vážněji a jeho cílem je poskytnout ucelený pohled na osobnost Michala Hrůzy. Začíná se od píky, tedy od dětství a dospívání, kde nechybí ani první setkání s hudbou. Následují kapitoly nejen o Ready Kirken a ostatních kapelách. Ty poskytují zajímavý vhled do autorství písní a hudebním trhu obecně. Musím uznat, že to mě hodně bavilo a klidně bych si uměla představit ještě něco navíc jako jsou například příběhy písní a podobně. Ale chápu, že to by zase nebylo místo na jiné věci. Také mě potěšilo, že je Michal Hrůza dobrý kamarád s Márdim, zpěvákem mé oblíbené Vypsané fixy.

„Už to není až takovej prog metal, už je to jednodušší. Ale vzpomněl jsem si při tom na to, co mi tenkrát začínalo vadit. Že když jseš zařazenej do nějaký žánrový tabulky, tak tě její pravidla začínají omezovat. A mě tenkrát pravidla metalu omezovat začala. Když chci udělat jednoduchou, primitivní, hezoučkou písničku, tak ji takovou udělám, protože to tak cejtím. Nechci už splňovat nějaké atributy, abych někomu zapad do nějaký škatulky. To, že mě tvrdej metal už omezoval, neznamená, že ho nemám rád. I tvrdá hudba přece může být skvělí. Mě ale baví, když schopnost sebevyjádření má víc podob. Mě například teď baví říkat i komplikovanou věc jednoduše. Tím paradoxně ten, kdo to poslouchá, o tom začne přemýšlet.“ (str. 68)

Jedna část knihy je věnována pánům muzikantům, se kterými Michal Hrůza spolupracoval a závěr patří jeho druhému životu. O jeho incidentu v ostravské Stodolní ulici se tehdy hodně psalo a i dnes mě mrazilo, když jsem o tom četla z jeho pohledu. Uvnitř knihy se nachází dvě přílohy s obrázky. Ta první je zaměřena na fotografie jak Michala Hrůzy, tak ostatních umělců a druhá pak připomíná diskografii. V závěru Petr Vydra zmiňuje i tři prameny.

Kniha ve formě rozhovoru patří dnes mezi oblíbené a zdá se mi, že jich vychází stále více. Pokud jsou dobře strukturované a jde o zajímavé osobnosti, tak proč ne. Zde jsou jednotlivé části dobře rozděleny, Petr Vydra je dobrým tazatelem, Michala Hrůzu vede a nebojí se ho i usměrnit, tedy vrátit k nějakému tématu. Líbila se mi i jeho kreativita v názvu kapitol jako například „Jak se judista pere se životem“, „Peha na kráse“ nebo „Michal už není ready“. Nebudu ti lhát se mi tedy dobře četlo, některé části mě bavily více, jiné méně, ale pobavila jsem se a také dozvěděla něco nového, což byl můj hlavní cíl.

nebudu ti lhat

Michal Hrůza (*1971) se narodil v Turnově. Zpívat a hrát na kytaru začal na místě ne právě pravděpodobném – na vojenské střední škole. Po rockových začátcích, kdy si prošel metalem, hardrockem i punkem, zakotvil ve střednějším proudu. Je znám svou tvorbou zapamatovatelných, ale nevtíravých melodií a sdělnými básnivými texty. Ve svých začátcích byl spoluzakladatelem několika kapel, z nichž první známou byla Ready Kirken. Dnes hraje se svou skupinou pojmenovanou po něm Kapela Hrůzy a věnuje se také skládání filmové hudby.

Petr Vydra (*1972) vystudoval dramaturgii na pražské DAMU. Jako stand-up komik vystupuje v internetových a klubových pořadech Na stojáka a v televizním Comedy Clubu. Jeho divadelní hry a adaptace uvádělo několik divadel, své texty publikoval v několika časopisech a sbornících. V roce 2020 mu vyšla kniha Hlas a jiné povídky, o rok později následoval titul Muž v karanténě. V roce 2022 mu vyšla Moje koronakronika, která na předchozí titul nepřímo navazuje.

Knihu můžete vyhrát v soutěži: Vyhrajte knihu Nebudu ti lhát

Nebudu ti lhát
Autor: Michal Hrůza, Petr Vydra
Žánr: rozhovor, biografie, česká literatura
Nakladatelství: Universum (Euromedia Group)
Počet stran: 176

Smutná-Braunová – dva rozhovory v jednom

altKdyž spisovatelka Petra Braunová připravovala křest své knihy Kalvárie, požádala Jitku Smutnou o kmotrovství. Společně zdramatizovaly pasáže tohoto kontroverzního románu o vztazích mezi ženami a Jitka Smutná...

Punková bible pro všechny generace

punkovy prapor perexTak lze charakterizovat knihu malého rozměru, ale velkého obsahu s názvem Punkový prapor. Autorem této výpovědi je Petr B. Výškovický, který zúročil všechny nejen punkové zkušenosti a předložil tak...

Spisovatel, kvůli kterému nepůjdu spát? Martin Stručovský

V temnotach 200V temnotách je už třetí díl ze série s Matějem Mlynářem od mladého spisovatele Martina Stručovského. Já na něj nedám dopustit na moc jsem se na novou knihu těšila.

...

Švandovo divadlo natáčí povzbudivá videa, divákům je nabídne na sociálních sítích

Svandovo divadlo200Povzbudit, zlepšit náladu, zaměřit pozornost k dobrým věcem v životě a také neztratit kontakt s diváky. To je smyslem videí, která začali natáčet tvůrci a herci z pražského Švandova divadla.

...

Putování Středozemí pokračuje

200filmPeter Jackson, režisér všech dílů Pána prstenu a prvního Hobita, po roce přináší do kin druhé pokračování s podtitulem Šmakova dračí pouť. Studio si dalo velice záležet na tom, aby byl film propagován už dlouho před samotným vpuštěním do kinosálů. Tol...