Řepkovo peklo s vybranou společnosti

Řepkovo peklo s vybranou společnosti

denik ze dna perexTuto společnost by si sám nikdy nevybral, byla mu určena. On, známý fotbalista, Sparťan tělem i duší, ale také rebel, bouřlivák a provokatér, má mezi vrahy, zloději, feťáky, psychicky nemocnými a pedofily strávit 2,5 roku.

Dokáže to? Sám neví. Stal se obyčejným muklem, který má hodně času přemýšlet v místě, kde neexistuje soukromí, kde neplatí žádné pravidlo na které byl zvyklý. Co ví je, že musí přežít, což znamená, přizpůsobit se, ale zachovat si vlastní já. Spoléhat sám na sebe a na těch pár lidí venku, kteří mu věří. Na jedné straně se učí říkat pane velící, na druhé vězeňský žargon a přezdívky. Obojí je stejně důležité, hierarchie je pevně daná. Věci, které ho na svobodě otravovaly, mají úplně jiný rozměr a ty běžné mají najednou vysokou cenu.

Deník suveréna, který arogancí a zlým pohledem zakrývá strach

Začíná si psát deník, spíše jsou to zápisky, tato terapie mu pomáhá. Chtěl by je věnovat každému, kdo zažil bezmocnost, pád i pocit nespravedlnosti. Zatím je na začátku. Svou zdánlivou suverenitou zakrývá strach, který by okolí ihned vycítilo. Pomáhá mu, že působí nepřístupně až arogantně se zlým pohledem. Neví, jak dlouho ti venku ho dokáží podporovat, čas ve vězení stojí. Pomáhají mu dopisy od nejbližších, zejména od přítelkyně a maminky. Těší se, až bude moci jim zavolat i když ví, že telefony jako dopisy jsou sledovaný. Nemá žádnou výhodu, je prostě mukl, který musí jíst co dostane, poslouchat křik, nadávky i osudy lidí. Chápe, že on musel padnout až na dno, aby se mohl změnit.

Neil Gaiman řekl: „někdy se vzbudíš, někdy tě pád zabije a někdy, když padáš, vzlétneš“.

A on chce vzlétnout. Víkendy jsou pro všechny nejhorším dnem. Deprese se snaží zahnat vzpomínkovými filmy ve své hlavě. Vrací se tak do Itálie, kde několik let hrál i do Anglie, připomíná si chvilky s přítelkyní. Pomáhá to zahnat nudu i když k tomu vnímá křik abstinujícího feťáka, hádky. Těší se, že si dá sprchu. Nemůže si jí dát kdykoliv. Zjišťuje, že mnohým lidem tam hygiena nic neříká. Smrad, špína je stále přítomná.

Práce šlechtí, přátelé posilují, naděje dává víru

Zlom pro něho nastává, když může pracovat. Nikdy nepracoval někde od - do a profesi pekaře nezná. Přesto se snaží vyřídit si zdravotní průkaz a je šťastný, když ho konečně dostane. Okolí nevěřilo, že to nevzdá, jelikož to obnášelo mnoho ponižujících procedur. A protože se jednalo o práci mimo věznici, musel absolvovat každodenní další ponižující procedury, aby nic nevynášel a hlavně nepřinášel. Zjišťuje, že ho práce baví, snaží se nezklamat spolupracovníky a začíná věřit, že to dá.

Velkým přínosem pro něho je přítelkyně, která neustále zařizuje potřebné věci i doklady pro odvolání. Začíná věřit, že soud dopadne dobře i když přítelkyně i advokátka se snaží jeho nadšení tlumit. I jeden z muklů mu říká, že stačí, když soudce bude slávista. Soud jeho žádosti nevyhověl a jemu se zbořil sen, být na vánoce doma. Zuřil a okolí mu šlo s cesty,pochopili jak mu je. S právničkou se dohodl na odvolání a snažil se tu poníženost, bezradnost až aroganci před soudem vypudit z hlavy. Pro bulvár, který na něm dlouhá léta parazitoval byl opět ideální objekt. Pomáhá mu práce v pekárně, kde už dělá zodpovědnější práci, ale hlavně jeho přítelkyně. Zpočátku nechápal, proč někteří muklové ani nechtějí na svobodu, ta mu nejvíce scházela. Jenže je tam venku většinou nikdo nečekal a neměli se kam vrátit, tady měli alespoň střechu nad hlavou, palandu a jídlo. O to víc oceňoval své zázemí, i když to přímo jim vyjádřit nedokázal. Na Vánoce i Silvestra udělal pro ostatní velké množství obložených chlebů, teď to umí, neučil se zadělávat a péci koláče, i když nákup produktů absolvoval v místní drahé kantýně.

Ví, že nikdy nebyl příkladem jak žít, vlastně se o to nikdy ani nesnažil. Jeho syrová zpověď boří mýtus o nápravném zařízení. Poznal, že skutečnost tam je jiná, a nejhůře tam dopadnou mladí, zejména z běžných rodin, pro které je snadné dostat se na šikmou plochu. Pro ně, jejich rodiče a dobré kamarády, je také určena tato kniha. Dozví se tam také, jak se na to mohou připravit.

Odvolací soud byl stanoven na leden bez účasti jeho a advokátky. Proto je v práci, maže tousty, bagety a zdobí je. Úzkost ho zasáhne v čase projednání, ví že další šance bude až na jaře, protože to nemůže vyjít. O svém propuštění se dozví od spolupracovnice, která to slyšela ve zprávách. Přejí mu to, byl spolehlivý dříč. Pocit štěstí je větší než nespravedlnost na kterou byl alergický celý život. Přežil v pekle.

denik ze dna

Deník ze dna
Autor : Tomáš Řepka
Žánr : autobiografie
Nakladatelství : Euromedia a.s. v edici Brána
Rok vydání : 2020
Počet stran : 369
Hodnocení : 90 %

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Tomáš Krejčí: Projekt Kruanova dobrodružství je nyní v rukou fanoušků

Krejci perexV souvislosti s propagací projektu chystané adaptace legendárního českého komiksu z časopisu ABC Kruanova dobrodružství jsem měla možnost hovořit také s jedním z jeho autorů, nadšencem a režisérem Tomášem Krejčím. Právě on je jedním z hlavních in...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Když „román pro ženy“, tak vtipný a střízlivý!

laska pro samouky perexMáte rádi milostné příběhy plné romantiky? Pohádkové happy-endy, v nichž se překrásná Popelka na bílém Juráškovi prohání zasněženou krajinou po boku vyvoleného prince? To proto vás z...

Komiksová série Mýty vás zve do pohádky

Myty 200Komiksová nakladatelství Crew a Netopejr nám na podzimní dny nadělila kouzelnou sérii Mýty, v pořadí již osmý díl s kusým názvem Vlci. Vstupte do pohádky pro dospělé a nechte se pohltit světem Mýtů, rozhodně nebudete litovat!

Ve Švandově divadle přistane Spitfire Company. Společná inscenace prozkoumá genderovou rovnoprávnost

svandovo divadlo 200Jedinečné spojení kamenného a nezávislého divadla nabídne nový titul Švandova divadla. Pro smíchovskou scénu ho připravuje autorská a režijní dvojice Petr Boháč a Miřenka Čechová, vůdčí osobnosti umělecké skupiny Spitfire Com...

Španělská královna: Penelope Cruz zachraňuje trapný pokus o komedii

spanelska kralovna 200Na filmová plátna vstupuje počin ze španělské režie. Zanechává za sebou smíšené pocity a nezodpovězenou otázku „co tím chtěl básník říci“. Jediným highlightem je herecká ikona Penelope Cruz a úsměvná scénka...