Životní terno aneb život za život

Životní terno aneb život za život

zivotni-terno 200Připravte si kapesníčky, je zde další dílo od Fredrika Backmana. Tentokrát krátký příběh nazvaný Životní terno.

Děj se odehrává v Helsingborgu noc před Štědrým dnem. Nemocniční chodbou kráčí žena v tlustém šedém svetru, aby si někoho odvedla. V deskách má jména všech aktérů: pětileté holčičky trpící rakovinou, která se bojí „mimouzemšťanů“, dvacetiletého mladíka láskyplně leštícího pivní sklenici ve vysněném baru i pětačtyřicetiletého muže, který uhání tmou v drahém autě a hledá, do čeho by narazil. Jeden z nich přijde o život, pokud se pro něj někdo jiný dobrovolně neobětuje…

Životní terno napsal Backman, jak prozrazuje v úvodu, jedné prosincové noci, když jeho žena a děti spaly kousek od něj. Hodnotil uplynulý rok, cítil se vyčerpaný a unavený a přemýšlel o životních volbách. „Přemýšlel jsem, jak by mělo vypadat úplně nesobecké chování. Uvažoval jsem o tom, kvůli komu bych byl ochotný zemřít a pro koho bych byl ochotný obětovat život. A jaký je mezi tím rozdíl. Tenhle příběh vypráví právě o tom,“ popisuje.

Dílo se těžce popisuje, je rozehráno na pouhých několika desítkách stran a na každého bude zřejmě působit jinak. Nedá se mu upřít, že je silné a typickým autorovým stylem útočí na emoce čtenáře, ale přesto mu za mě něco chybí. Přečetla jsem jej na jeden zátah, ale neoslovilo mě – možná jsem jen nebyla ve správném rozpoložení, nebo jsem zkrátka čekala mnohem více.

Fredrik Backman je podle mě mistrným vypravěčem, což jsem si ověřila především v příbězích z Medvědína. Moc se mi líbí také jeho kniha Co by můj syn měl vědět o světě. Jeho skalním fanouškům se zřejmě Životní terno bude líbit a délku mu odpustí, já ale vydávání takových krátkých děl jednoduše neuznávám. U novely A každé ráno je cesta domů delší a delší bylo přidanou hodnotou alespoň to, že prodeje z ní putovaly na dobrou věc, tady se mi zdá, že jde jen o snahu vydělat… A přiznávám, že mě to na autora mrzí.

Fredrik Backman pochází ze Stockholmu, pravidelně píše sloupky do švédských novin a na svůj blog. Jeho prvního románu Muž jménem Ove (2012, česky Host 2014) se jen ve Švédsku prodalo přes sedm set tisíc výtisků a práva byla prodána do třiceti zemí. Po úspěšné prvotině autorovi vyšly další knihy: Co by můj syn měl vědět o světě (2012, u nás 2017), Babička pozdravuje a omlouvá se (2013), Byla tady Britt-Marie (2014), Medvědín (2017), jeho pokračování My proti vám (2018) a novela A každé ráno je cesta domů delší a delší (2018).

zivotni-terno

Životní terno
Autor: Fredrik Backman
Překlad: Helena Matocha
Žánr: novela
Nakladatelství: HOST
Rok vydání: 2019
Počet stran: 79
Hodnocení: 65 %

Festivalové otázky pro: Jirku Sýkoru (Tleskač)

200rozPřinášíme vám další rozhovor ze série festivalového ‚popovídání‘. Po koncertě partičky Tleskač na Benátské noci jsme se sešli s frontmanem Jirkou Sýkorou!

...

Čtení pro ženy? Dietnikum Blanky Hoškové

Dietnikum 200V říjnu vydalo nakladatelství Jota další román Blanky Hoškové, tentokráte s názvem Dietnikum. Co se pod nezvyklým názvem skrývá, do jakého vážného tématu se autorka pustí teď a jaká je tato kniha, to se dozvíte právě v této recenzi.

<...

Na vlnách zvukomalebné knihy

Na vlnach s Petrem Voldanem 200V nakladatelství Jota vyšla kniha Na vlnách s Petrem Voldánem s podtitulem Ušima, očima i srdcem kolem světa. Budete překvapeni, jak řádky dokážou promlouvat…