Tiché roky přináší velmi silný a lidský příběh

tiche roky kniha 200Vydání Tichých roků Aleny Mornštejnové se podle mě stalo velkou událostí letošního jara. Po úspěchu autorčiny předešlé knihy Hana není divu a humbuk kolem ní považuji za opodstatněný.

Osobně jsem se na Tiché roky také těšila a byla jsem na ně moc zvědavá. Jak Hanu, tak Hotýlek jsem poslouchala jako audioknihy a autorka na mě rozhodně udělala dojem.

Anotace knihy začíná otázkou „Co všechno nevíme o svých nejbližších?“, která je jejím ústředním motivem. Jedná se o rodinné drama představující osudy mnoha lidí, a to včetně jejich dopadů na ostatní. Jednou vypravěčkou je mladá Bohdana žijící s mrzoutským otcem a nevlastní matkou Bělou. Musí se potýkat s napětím v domě a také ji trápí, že neví nic o své rodině. Druhým vypravěčem je pak Svatopluk Žák, Bohdanin otec. Jde o oddaného komunistu, který celý svůj život zasvětil budování socialismu, ale rodina pro něj znamená taky hodně. Každý vypráví zdánlivě svůj příběh, ale když se protknou, odhaluje se dlouho skrytá pravda…

Budu se už trochu opakovat, ale autorka má podle mě naprosto obdivuhodný a jedinečný styl. Dokáže totiž skvěle vyprávět, umí vykreslit postavy a navíc popsat minulost. U postav jakoby jde i nejde do hloubky, nepotrpí si na nějaké sáhodlouhé nudné popisy, ale čtenář má pocit, že dané postavy i místa dobře zná. Přitom je zde stále prostor pro představivost. Moc se mi líbí, jak dokáže popsat historii. Stačí jí k tomu jen pár řádků, ale ty mají svou důležitost a dokážou přiblížit dobu, kterou si moje generace ani nedokáže představit.

„Přestože komunisté slibovali šťastné zítřky pro všechny — nebo alespoň pro ty, kteří se na jejich budování chtěli podílet, což Svatopluk samozřejmě chtěl a ze všech svých chlapeckých sil dělal —, nešlo si nevšimnout, že okolní svět den za dnem ztrácí na pestrosti a barevnosti. Oblečení šťastných obyvatel se stávalo uniformnějším a fádnějším. Koketní kloboučky byly nahrazeny praktickými šátky, podpatky pohodlnějšími sandály a rozevláté šaty košilemi a kalhotami připomínajícími montérky. Zešedli nejen lidé, ale i ulice, připravené o výrazné štíty obchodů, nazdobené výlohy a jásavé reklamy. Státní obchody mezi sebou přece o zákazníky soupeřit nemusejí, důležitější je připomínat lidu, komu vděčí za život v míru, a tak se ve výlohách místo zboží, kterého stejně moc nebylo, přestože svádět to na válku bylo čím dál tím obtížnější, objevovaly portréty vůdců, úderníků, rudoarmějců a zase vůdců… ozdobené rudými hvězdami, srpy a kladivy. (str. 43)

Tiché roky přináší opravdu silný příběh, který je plný emocí. Ty jsou dávkovány postupně a celek působí v prvé řadě hlavně lidsky. Knihu jsem přečetla na dva zátahy, ale zůstala někde uvnitř mě a jednalo se o velký čtenářsky zážitek. Myslím si, že je Alena Mornštejnová velkým objevem současné české literatury a doufám a věřím, že napíše ještě spousty knih, které se v budoucnu stanou povinnou četbou.

Alena Mornštajnová se narodila 24. června 1963 ve Valašském Meziříčí a vystudovala angličtinu a češtinu na Filozofické fakultě Ostravské univerzity. V současné době pracuje jako lektorka anglického jazyka a překladatelka. Literárně debutovala románem Slepá mapa (Host, 2013), který se dostal do užší nominace na Cenu Česká kniha 2014. Pozitivních ohlasů se dostalo i další knize Hotýlek (Host, 2015) a hlavně Hana (Host, 2017). Tento román obdržel Cenu Česká kniha 2018 a stal se Knihou roku 2017 na Databázi knih.

tiche roky kniha

Tiché roky
Autor: Alena Mornštejnová
Žánr: beletrie
Nakladatelství: HOST
Rok vydání: 2019
Počet stran: 296
Hodnocení: 95%

Přečíst si můžete také recenzi na audioknihu: http://www.kultura21.cz/mluvene-slovo/19438-tiche-roky-audiokniha-recenze a vyhrát ji můžete zde: http://www.kultura21.cz/souteze/19415-tiche-roky-soutez

Já rád hraju všude, ale všechna ta místa, kde vystupujeme, mají něco do sebe, říká bubeník Libor Školný

libor perexV otrokovické rockové kapele GAIA je její bubeník Libor Školný největším srandistou. Jeho smysl pro humor je pověstný a nakažlivý. Civilním povoláním je zlínský rodák svářeč - zámečník, ale k muzice má blízko už odma...

I mech si zaslouží naši pozornost

Naslouchani mechu 200V nakladatelství Kazda vyšla kniha Naslouchání mechu od Robin Wall Kimmererové. Pronikněte do vědy zvané bryologie i vy!

...

Vítězem 28. ročníku Literární ceny Knižního klubu je Martin Sichinger s románem ZÍTRA PŘIJDE OLAH

Zítra přijde OlahLaureátem 28. ročníku Literární ceny Knižního klubu se rozhodnutím odborné poroty stal Martin Sichinger s knihou Zítra přijde Olah. Jeho rukopis se prosadil v konkurenci 85 zaslaných prací. Odměnou vítězovi je vydání knihy pod renomovanou nakladatelsko...

Zamilovaný Shakespeare, brilantní komedie v Městském divadle Brno

Zamilovaný Shakespeare perexMám dojem, že nesu dříví do lesa, nebo sovy do Athén. O této inscenaci bylo toho asi napsáno dost. Vždyť premiéra byla v listopadu roku 2016 (!). To ještě nikdo netušil, že lidstvo napadne pandemie čínské ch...

Hra na hraně – kvantitu nebo kvalitu?

200filmUž týden se prohání po našich kinech novinka režiséra Brada Furmana (Obhájce) se zpěvákem, hercem Justinem Timberlakem a budoucím netopýřím mužem, Benem Affleckem.

...