„Sbírání bylin ve velkém není pro slabší povahy“

Do tmy 200Do tmy je název velmi zajímavé knihy o sbírání bylin, která ze všeho nejvíce připomíná staré české klasiky. Vydejte se s hlavní hrdinkou na cestu, ze které není snadné uniknout…

Jedná se o příběh nemocné ženy, která svůj život zasvětila bylinkám. Sbírání, jejich sušení a především odevzdávání ve výkupně je pro ni to nejdůležitější. Na ničem ostatním nezáleží, když je úterý. Hrdinka knihy, Anna, je takovou vesnickou podivínkou, stýká se jen s několika málo lidmi a na ostatních jí vůbec nezáleží. Hlavně, že ona je šťastná, když může sbírat lipový květ.

Jednotlivé kapitoly jsou věnované různým léčivým rostlinám a střídají se s úterky – dny výkupu. Kniha je psána zvláštním stylem – sice v ich formě, ale jakoby s určitým odstupem nebo odosobněním, které se těžce popisuje. V žádném případě nejde o odpočinkové čtení, a ač by se zdálo, že děj utíká pomalu, není tomu tak. Text totiž má v sobě neuvěřitelnou sílu a jakési vnitřní napětí, které člověka úplně uhrane.

Děj knihy se odehrává na vesnici a nechybí v ní tak spousta popisů krásné přírody, ale také místních poměrů. Anna bojuje s pohledy a pokřikováním od ostatních - je zvyklá udělat to nejnutnější a radši rychle zmizet z dohledu. Až si čtenář říká, kolik takových podivínek a podivínů mezi námi takto žije.

S pokorou a citem jsou v knize popsány také léčivé rostliny. Dozvíte se, kdy je nejlepší sbírat lípu, jak musí být usušená přeslička a mnoho dalšího. Jde vidět, že tyto informace nebyly jen načtené, ale vycházely ze zkušeností autorky.

„Další rok, už jako vysokoškolačka, jsem šla do sebe a veškeré sběratelské síly jsem vehnala do nejtitěrnějších kvítků v okolí. Měla jsem dva velké sáčky a dostala za ně sto padesát korun. Výkupní cena tehdy klesla na rekordní minimum. Zklamání bylo veliké, tlačila jsem čerstvě píchlé kolo z výkupny domů a opravdu mě tehdy napadlo, že se na to vyseru. Od té doby si každý rok na konci března hlídám nákupní seznam a cenu hluchavky kontroluju. Samozřejmě stálé stejné, už žádný záhadný výkyv. Ať se však cena pohybuje kdekoliv, nic nemůže změnit na tom, jak krásné je brát do ruky květ, který nasytí zástup mravenců, a přitom neváží ani setinu gramu.“ (str. 117)

Do tmy

Přiznám se, že takové knihy úplně nevyhledávám, ale tato mě mile překvapila a jsem moc ráda, že jsem si ji přečetla. Nádech tajemna, nemoc a neustálé napětí z ní udělalo záležitost na dvě odpoledne, na kterou se nezapomíná. Jsem hodně zvědavá s čím přijde tato autorka příště a držím jí palce, protože s takovým psaním by se rozhodně neměla z literárního pole ztratit!

Anna Bolavá je literární pseudonym Bohumily Adamové, která se narodila a vyrostla v jižních Čechách. Studovala bohemistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Pracovala například jako výrobní dělnice, uklízečka na ministerstvu, ale především se věnovala jazykovým korekturám a recenzím. Pod různými jmény publikovala například v Tvaru nebo Hostu a vydala sbírku básní Černý rok (2013). Je matkou tří dětí, pěstuje červenou řepu, sbírá léčivé byliny, chytá ryby a fotí povrchy a zemědělské stroje.

Název: Do tmy
Autor: Anna Bolavá
Žánr: román
Nakladatelství: Odeon (Euromedia)
Rok vydání: 2015
Počet stran: 232
Hodnocení: 70 %

Jana Jirátová: „Program festivalu je zaměřený na INSPIRACI v mnoha oblastech.“

Jana Jiratova 200Od úterý 15. srpna se bude v Sušici konat festival Inspirace, který představí pestrou nabídku aktivit ze současné alternativní scény. Akce má být především inspirativní a nabídnout vedle zábavy i nové zážitky a vjemy. Více o festiva...

Kniha filozofie stojí za to

kniha filozofie 200Nakladatelství Universum již podruhé vydala nádherně zpracovanou Knihu filozofie, která nám přináší všeobecný přehled dějin filozofie a nastiňuje myšlenkové pochody na pozadí dějin.

...

Cena Česká kniha bude udělena letos poprvé
ImageV roce 2012 startuje nový projekt, který má blíže představit české autory jak čtenářům, tak zahraničním pozorovatelům. Naši autoři to nemají doma vůbec jednoduché. Pulty knihkupectví zaplavují překladové titu...

Když kamarádi už nejsou, co bývali

fuk 200Divadlo pod Palmovkou opět hraje po rekonstrukci ve svých prostorech. Jednou z premiér aktuální sezóny je i hra nizozemské autorky Marie Goos, která poukazuje na to, že časy a lidi se mění, i když byli skálopevně přesvěd...

Toy Story 3 poučí malé i velké

toy-story-3-200Toy Story 3: Příběh hraček (2010) je na první pohled zábavná oddechová komedie pro děti, ale nejde v ní jen o to. Dobře vychytaný scénář a zápletka, která místy připomíná spíš drama, dokáže poučit nejen malé dítě, ale i leckterého dospělého.

...