Nejživější kapela? Krausberry!
Kultura21.cz

Nejživější kapela? Krausberry!

KRAUSBERRY perexNovým dvoudiskovým albem se připomíná pražská skupina Krausberry. Počin nazvaný Živě v Malostranské Besedě je určen všem, kteří se cítí dobře při poslechu „staré dobré muziky“ a život berou s nadhledem.

Nahrávka vznikla loni v květnu právě ve zmíněném pražském kulturním stánku. Fanouškům je servírováno celkem čtyřiadvacet skladeb. Většinu z nich už důkladně prověřil čas a některé lze považovat za skutečné hity. Kapela, která se zformovala v polovině osmdesátých let minulého století, se nyní dostala do fáze pokročilého věku a dokazuje, jakou sílu má živé vystoupení.  Kdo chce být zasažen nepopsatelnou energií poctivého bluesrocku, nechť se zaposlouchá.

Krausberry se k vydání konzervy dostávají po několikaleté pauze, předchozí album Nálada totiž vyšlo v roce 2007. V meziobdobí se frontman Martin Kraus (*1955) stačil poprat s těžkou nemocí, do kapely přišli noví hudebníci a „legendární“ parta chytla dech. Zaznamenané koncerty v Malostranské Besedě odehrála tato sestava: Martin Kraus (zpěv, kytara, harmonika), Mário Císař (kytara, zpěv, vokál), Růžena Chroňák (kytara, vokál), Emil Kopta (kytara, vokál), Jiří Kredba (basová kytara), Jiří Zelenka (bicí, vokál).

Posluchač nemusí mít obavu, že by se musel vyrovnat s hudební nestravitelností. Tento „pokrm“ je chuťově známý, zvláště to pochopí ti, kteří mají rádi hardrock vyrostlý z bluesových kořenů. Kapela šlape spolehlivě, s nevtíravou samozřejmostí a důrazem na pohodový projev. Je tu dostatek prostoru pro české texty, které pozoruhodným způsobem „sází“ jejich většinový autor a „recitátor“ Martin Kraus. Přesněji řečeno, frázování a barva hlasu tohoto veterána jsou nenapodobitelné a troufám si tvrdit, že i nenahraditelné. Zpěvák, kterému se blíží šedesátka, je tím, kdo velkým dílem způsobuje onu neskutečnou zábavnost, kvůli které má smysl poslouchat Krausberry.

Když se řekne bluesrock, kdekoho napadne, že je to něco vyčpělého, určeného spíše pro bigbítové dědky a babky. V podání Krausberry však existuje všeobecně přitažlivá muzikantská pohoda, ironický škleb a nadhled, jimž rozumí i mladí lidé. Například v písních Kořenová zelenina, Pražáci nebo Šiksa a gádžo jsou tyto ingredience namíchány s nebývalou citlivostí. Skladba Do nebe je pro změnu nenápadná a skrývá v sobě pocit smíření. To je to „něco“, k čemu se někteří lidé občas propijí, protančí či prořvou. Znalci vědí své.

{youtube}N5r9-zWhxgE{/youtube}

Živě v Malostranské Besedě

KRAUSBERRY booklet

Interpret: Krausberry
Žánr: Blues/rock
Skladby:
CD1: 1/ Na větvi, 2/ Horoskop, 3/ Bazar – zastavárna, 4/ Na pěknú notéčku, 5/ Nálada, 6/ Starý časy, 7/ Neříkej mi baby, 8/ Mejdlo, 9/ Ptáci, 10/ Táhne mi na čtyřicet, 11/ Náš kluk.
CD2: 1/ Peníze, 2/ Kořenová zelenina, 3/ Slunečný hrob, 4/ Horko, 5/ Emil, 6/ Díra do hlavy, 7/ Pražáci, 8/ Nastydlá, 9/ Na Hrad, 10/ Do nebe, 11/ Šiksa a gádžo, 12/ Můstek, 13/ Sgt. Zelí
Stopáže: 48:55 + 53:15
Vydáno: 100PROmotion, 2013
Hodnocení:  90 %

Solfánci obměkčí každé srdce

Solfánci jsou druhým počinem (po Indigových pohádkách) Martiny Mii Svobodové a ilustrátorky Lucy Bumkin. Zatímco Indigové pohádky oslavovaly lidskou kreativitu a zaměřovaly se na to, že každý z nás má moc tvořit svůj svět, pohádkový příběh Solfánci a Sluneční královna jsou o odvaze být tím, kým doopravdy jsme. Semtamindigo

Nikdy není pozdě zopakovat si češtinu

Pod projektem Červená propiska jsou dvě kamarádky z vysoké, Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková, které se rozhodly šířit své znalosti zábavnou formou na sociálních sítích. Jejich cílem je dostat nejčastější perličky k co nejširšímu publiku a odhalit záludnosti českého jazyka, na které nebyl ve škole čas a které vás i v dospělosti překvapí. Universum

Nevinná hříšnice - když prostě musíte někoho ubodat

hrisnice  perex
Mělo to být obyčejné slunečné odpoledne u jezera. Jenže nebylo. Cora Benderová, kterou všichni znali jako plachou, laskavou maminku, ubodala na pláži muže. Co ji vedlo k tak strašnému činu? Je Cora Benderová zkažená hříšnice nebo n...

Rukojmí bez rizika

IMG 20170814 193557V letním období jsou v kamenných divadlech prázdniny, ale milovníci divadelních představení kvůli tomu smutnit nemusí, protože se mohou kulturním zážitkům oddávat mimo ...

Kniha následovaná filmem - Hugo a jeho velký objev
ImageOdpradávna se dětské příběhy pokoušejí čtenářovu pozornost upoutat napínavým putováním za tajuplnými poklady, vždyť kdo by neznal romány Stevensonovy nebo Verneovy - a tak můžeme postupovat třeba až k Tintino...