Nad námi Elysium jako běžným smrtelníkům nedostupné místo
Kultura21.cz

Nad námi Elysium jako běžným smrtelníkům nedostupné místo

200 filmJihoafrický režisér Neill Blomkamp upoutal nezvyklou sci-fi Distrikt 9, v němž se zcela obešel bez obvyklých žánrových klišé a příběh vybudoval jako varování před rasovými předsudky a ústrky, které postihnou zbídačené mimozemšťany, kteří nalezli pramálo záviděníhodný azyl na naší planetě. Ve svém velkorozpočtovém americkém počinu Elysium se pokusil spojit důraz na sociální nerovnosti a bezmoc s trikovou výpravností, s níž buduje svět "horních deseti tisíc" vskutku nad oblaky, na oběžné dráze kolem zdevastované Země, kde žije většina bezprávného obyvatelstva.

 

Stvořil obrovitou, kolu podobnou konstrukci, připomínající širokou magistrálu sepnutou jak pneumatika do kruhu a svým tvarem připomínající kosmickou stanici z Kubrickova legendárního podobenství 2001: Vesmírná odysea. Režiséra prý inspirovaly futurologické vize z doby před půlstoletím, spřádající představu tzv. Stanfordského prstence – viz dobovou kresbu, která vcelku věrně evokuje filmovou podobu. Vesmírnou stavbu režisér opatřil dýchatelnou atmosférou i přitažlivostí, na vnitřní straně ji nechal zabydlet těmi nejbohatšími a nejvlivnějšími, které vybavil přepychovými domy i dokonalou zdravotnickou péčí. A základní protiklad vybudoval mezi tímto světem zvaným Elysium, který vlastní vše, a tím pozemským, který je zbaven veškerých práv - trochu tím připomíná nedávno uvedené Paralelní světy.

800px-Internal view of the Stanford torus (commons.wikimedia.org)

Protagonistou je tu dělník Max (Matt Damon), polepšený zlodějíček aut, který už nechce mít nic společného s podsvětím - avšak jen do té doby, než jej při pracovní nehodě ozáří smrtelná dávka radioaktivity. Jedinou šanci na záchranu představuje ilegální vniknutí za na Elysium. Max je ochoten kvůli tomu podstoupit cokoli, dokonce si nechá voperovat robotické součástky, takže se z něho stane opravdový bijec. Jenže veskrze soukromé pohnutky se pozvolna změní, když jej o pomoc požádá kamarádka z dětství, zaměstnaná nyní v hroutícím se zdravotnictví, jejíž malá holčička je těžce nemocná - a Max přestává myslet jen na sebe, aby si posléze uvědomil, že by mohl pomoci všem trpícím...

Elysium- (anomalousmaterial.com)

Blomkamp ukazuje pozemský svět jako naprosto zdevastovaný, s polorozopadlými mrakodrapy v pozadí a chudinskými čtvrtěmi úplně stejnými, jaké známe z rozvojového světa. Není náhodné, že dorozumívací řečí se tu stala španělština namísto angličtiny (zatímco na Elyseu probleskuje právě módní francouzština) - takový má být rok 2159. Bezprávné obyvatele, zoufale hledající nějaké zaměstnání, navíc šikanují podezíraví hlídkoví roboti, kteří vskutku nemají smysl pro legraci a valící se davy zbídačených lidí ustavičně kontrolují. Spatříme i bohorovné, cynické šéfy, pro které chuďasův život nic neznamená, kteří sledují jen vlastní mocenské zájmy. Když jednoho takového výtečníka na každém kroku doprovází mohutná robotí ochranka, jistě tím se tím navozuje asociace na současné poměry.

elysium (gorilla.cz)

Přesto si nemohu pomoci a musím tento vyhroceně modelovaný "sociální obraz" označit za notně papundeklový, vlastně jen předstíraný. Tvoří totiž pouhé pozadí pro početné atrakce, ať již jsou to pokoutní transporty na Elysium, zařizované jakýmisi počítačovými piráty, řádění speciálního elysijského agenta se vzhledem bezdomovce, který na Zemi řeší delikátní úkoly, nebo konečně Maxova záchranná mise s důležitými daty uloženými v mozku a podepřená těžkými palnými zbraněmi.

Právě akční dobrodružné prvky, které mají zajistit diváckou atraktivitu, výsledku nejsilněji ubližují. Bohužel zpodobnění Elysia je ještě papírovější, zcela neživotné, protože z veškerého tamního obyvatelstva se blížeji seznámíme jedině s mocichtivou ministryní Delancourtovou (Jodie Fosterová). Její plány nakonec selhávají - ani ne tak Maxovou zásluhou jako přičiněním všeho schopných padouchů ze Země, kteří nejprve pracovali v žoldu elysijského panstva.

Příběh, zpočátku snad slibující určitou společenskou analýzu v rouchu sci-fi, se rychle mění v klišovitou historku, po okraj naplněnou otřepanými zápletkami, kterým nepomůže ani Maxovo ušlechtilé rozhodnutí obětovat se ve prospěch utlačovaného lidu. Přitom jen náznakově byla naznačena dvojsečnost možné vzpoury: i kdyby byla svržena nadvláda vyvolených na Elysiu, zbídačený lidem na Zemi by to stěží pomohlo, protože jich bylo bezpočtukrát více. Blomkamp jako scenárista tentokrát selhal výrazněji než jako režisér, když neodolal opravným požadavkům producentů.

200 film

Umělohmotný zevnějšek filmu (a nepomohlo, že kameru vedl Tren Opaloch, jenž se přitom zasloužil o věrohodnost Distriktu 9) nenarušilo ani herecké ztvárnění. Damon – bohužel bez výraznějšího osobního charismatu - předvádí zploštělou postavičku chlapíka, jenž se z rezignované ustrašenosti vyhoupne až supermanskému odhodlání, avšak výsledek je takový nemastný neslaný, poplatný filmům o Robocopech a podobných herojích. Jodie Fosterová v úloze Maxova vzdáleného protivníka pak nemá vysloveně co hrát a vlastně jen bezradně statuje, když rázně přechází z místa na místo a splétá rázné promluvy.

Účastníci bitek a pronásledování (Sharlto Copley, Diego Luna, Wagner Moura, též Alice Braga jako Maxova dávná kamarádka), ať již se tak děje na Zemi nebo na Elysiu, jsou pak pouhými doprovodnými figurkami, zcela zbavenými jakékoli osobitosti. Stávají se toliko matným ornamentem na pestrobarevném, blýskavém pozadí (což se týká pojetí zápletek i kresby zvolených prostředí), z něhož se vyklube jen umně nasvětlované pozlátko.

Elysium
USA 2013, 109 minut
Scénář a režie: Neill Blomkamp
Kamera: Tren Opaloch
Hudba: Ryan Amon
Hrají: Matt Damon (Max), Jodie Fosterová (ministryně), Alice Bragaová (Frey), Sharlto Copley (Kruger), William Fechtner (Carlyle), Diego Luna (Julio), Wagner Moura (Spider)
Distributor: Falcon
Premiéra 29. 8. 2013
Hodnocení: 50%

Foto: Falcon, nomalousmaterial.comgorilla.cz, commons.wikimedia.org


 

Přihlášení



Tetování jako rozsudek smrt

Kruté a napínavé. Tak lze stručně charakterizovat knižní detektivku „Inkoust – Tetování jako rozsudek smrti“, jejíž autorkou je Alison Belshamová, rodačka z města Hampshire ve Spojeném království, která žije a pracuje v Edinburghu. Kniha Zlín ve společnosti Albatros Media a. s.

Reniin deník- deník dívky, která milovala život

Renia si ve svých čtrnácti letech začne psát deník, který se stává jejím nejlepším přítelem. Jak sama říká, jemu může svěřit vše, aniž by se musela bát prozrazení nebo posuzování z jeho strany. Nemůže tušit, že kromě svých starostí a radostí, mu svěří i budoucí události, o kterých se jí nesnilo ani v tom nejhorším snu. Nakladatelství Zeď s.r. o.

Rozhovor

Pavel Tesař:"Všichni aktéři Henry Lee Festu od muzikantů po barmany musí rezonovat s duchem festivalu.“

hlf perexBrněnský unikátní festival Henry Lee Fest se letos bude konat 27. září ve Zbrojovce. Hlavní hvězdou je Australan Mick Harvey a berlínš...

Hledat

Na svém albu oslavuje Lucie Bílá své autory - Ondřeje Soukupa a Gabrielu Osvaldovou

Jedenadvacet hitů a známých písní a závěrečná novinková nahrávka Salto mortale přináší album s všeříkajícím názvem Lucie Bílá/Ondřej Soukup/Gabriela Osvaldová. Album mapuje spolupráci výjimečných umělců, kteří si sedli umělecky a lidsky už začátkem devadesátých let.

Z archivu...

Čtěte také...

Příliš tenká hranice mezi padoušstvím a hrdinstvím

zadusni obet perexZuří první světová válka. Rakouské impérium se pomalu, ale jistě blíží k svému konci. Komisař Mondl přijíždí z Vídně do malého českého městečka, aby vypátral pachatele vraždy mladého důstojníka, kterou místní četníci považují za...


Literatura

Arno Dahl „Až na vrchol hory“.

200itSpisovatel patří mezi nejpopulárnější švédské autory s řadou prestižních ocenění. Český čtenář s e s jeho knížkami mohl seznámit již v roce 2009, kdy ve vydavatelství Mladá fronta vyšlo jeho „Misterioso“, v následujícím roce pak „Zlá krev“a pro letošní rok j...

Divadlo

Klezmerem nespaseno

200divPražské Vinohradské divadlo je scénou, která velkou měrou určuje, co se v českém divadle nosí a obvykle ukazuje, jak se divadlo má dělat. Poslední vinohradská premiéra, tragikomedie Nesnesitelné svatby H. Levina, tomuto obyčeji vyhověla jen velmi málo. N...

Film

Odevzdal svůj život divadlu. Vzestupy a pády Jakuba Špalka

zivot s kasparem200Nový dokumentární film Heleny Třeštíkové Život s Kašparem je časosběrným snímkem, který mapuje život zakladatele Divadla v Celetné Jakuba Špalka na ploše 23 let.