Mistři japonského filmu nás stále oslovují

Mistři japonského filmu nás stále oslovují

Tisk

mistri japonskeho filmu obalkaJapanolog Antonín Líman sepsal ve 13 esejích knihu Mistři japonského filmu (vydala Paseka), kde se zaměřil na nejznámější tamní režiséry a jejich díla. Oproti filmovým historikům nebo teoretikům, kteří rádi popisují, jak je film udělán, Líman vysvětluje, jak bychom jej měli vnímat a jaké významy v něm odečítat. Podrobná znalost japonské kultury mu dovoluje, aby čtenáře upozorňoval na souvislosti s tradicemi (zejména loutkového) divadla i samotnou mentalitou a mravy, přece jen odlišnými od evropských.

 

Českému čtenáři budou asi nejbližší statě o Akiru Kurosawovi, jehož filmy by mohl znát. Téměř v úplnosti je uvedla kina, televize a vyšla rovněž na DVD. Z jeho rozsáhlé tvorby si Líman vybral tři výmluvné ukázky. Vedle méně známého dramatu Žít jsou to Rašómon, kde Kurosawa novátorsky prozkoumal čtyři rozličné verze téže násilné události, a historický epos Sedm samurajů (na snímku), podle něhož vznikl neméně proslulý americký western Sedm statečných, podle Límana krajně zjednodušený. Stejně zajímavá jsou pojednání o dalších význačných tvůrcích poválečné éry (Jasudžiró Ozu, Kendži Mizoguči, Kon Ičikawa, Šóhei Imamura, Hiroši Tešigahara), jakkoli jejich díla k nám pronikala jen zřídkavě a některá zmíněná neznáme vůbec.

sedm samuraju japonsky film

Líman probírá klíčové filmy zejména 50. a 60. let, lišící se režijním přístupem i uplatněným stylem. Připomenu aspoň ty, které byly uvedeny i v tuzemských kinech. Ozuův téměř nehybný Příběh z Tokia nahlíží do vztahů v tradiční japonské rodině. Mizoguči v duchařské historce Povídky o bledé luně po dešti zkoumá ošidnost lásky i pocitu štěstí. Tešigahara se ve vizuálně úsečném podobenství Písečná žena obrátil ke smířenosti s vnuceným osudem. Imamura v Baladě z Narajamy (viz foto) vykreslil archaickou horskou vesnici, kde zestárlé jedince jako nadbytečné očekávala, ať již dobrovolně či nedobrovolně, jedině smrt v osamění. A z těch neuvedených vybírám aspoň Šinodův experiment Sebevražda milenců v Amidžimě, novátorsky pracující s divadelní stylizací.pod vlivem lasky

Pochvalu si zaslouží, že letos již osmdesátiletý autor se neobrací jen ke svým, řekněme, oblíbencům (a škoda že chybí třeba takové osobnosti jako Šindo nebo Ošima, ty možná rád nemá), ale navíc přináší dosti skeptické a rozčarované postřehy o kinematografii téměř současné. Na příklad Sonoův snímek Pod vlivem lásky, z něhož pochází připojený fotogram s anglickým podtitulkem, kříží v eroticko-groteskní koláži výpady proti křesťanství coby ideového podhoubí Západu s všelijakými násilnickými bizarnostmi. V tomto případě si Líman vypomáhá citováním svého švagra Ivana Passera, taktéž režiséra: "Tady už vůbec nejde o estetiku, ale o to, kolik film vydělá peněz. Čím je hnusnější, tím vydělá víc."

balada o narajame

Antonín Líman, jenž se témuž tematickému okruhu věnoval už dříve jak v knihách (Kouzlo šerosvitu), tak v časopisech (Literární noviny), píše zasvěceně, z jeho slov plyne, že některé filmy má velice rád, přiznává, že Příběh z Tokia viděl snad stokrát. S probíranými tituly se seznámil do nejmenších podrobností, mnohdy proniká až k sotva postřehnutelným podrobnostem, čtenářovu pozornost upíná ke zvláštnostem, které lze mylně interpretovat. Zabývá se třeba sebeobětováním ženy, aby tak zachránila nejen někoho jí blízkého, ale dokonce aby unikla z rozhodování mezi dvěma nápadníky. Právě postřehy o tradiční japonské morálce a jejích zvláštnostech, třeba i na náboženském podkladě, patří k nejcennějším částem celého pojednání.

Pod odbornou revizí textu jsou podepsáni filmuznalí odborníci Jaromír Blažejovský a Petr Gajdošík, ale přesto nelze všem údajům věřit - například jeden z Imamurových filmů nebyl u nás uveden pod názvem Proč ne, nýbrž pod původním titulem Eidžanaika. Také není zjevné, které filmy prošly zdejší distribucí a které nikoli, názvy jsou řazeny pokaždé tak, že jako první čteme českou podobu a v závorce za ní originální pojmenování. Ačkoli nalezneme odkazy na české překlady odkazovaných děl, pokud existují, ne vždy byly zohledněny - tak se třeba nedovíme, že výchozí text k filmu Sebevražda milenců v Amidžimě, sepsaný v první půli 18. století, vyšel u nás hned ve dvou knihách o klasickém japonském divadle. Musím ovšem ocenit, že japonská slova (jména umělců i postav, názvy filmů atd.) jsou důsledně psána v české transkripci, a nikoli v matoucím anglickém přepisu.

mistri japonskeho filmu obalka

Mistři japonského filmu. 13 esejů.
Autor: Antonín Líman
Vydalo nakladatelství Paseka, Praha-Litomyšl 2012, 240 stran

Hodnocení: 80%

Zdroj foto: Paseka, www.john-hand.blogspot.com, www.outnow.ch, www.forum.foreignmoviesddl.org


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Poznejte ... polská klavíristka Milena Antoniewicz

milena-antoniewicz 200Tento rozhovor vám můžeme předložit díky laskavému svolení pana Františka Brikcia – děkujeme! Červnový koncert VIOLONCELLO A KLAVÍR I., polské klavíristky Mileny Antoniewicz a českého violo...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Comic-Con Prague 2022 odtajnil další hvězdné hosty: Hatie Hayridge, Tony Amendola a Cary-Hiroyuki Tagawa

comiccon 200Pořadatelé Comic-Con Prague 2022 prozradili další hvězdná jména, účast jim potvrdili herci Hatie Hayridge, Cary-Hiroyuki Tagawa nebo Tony Amendola, komiksový tvůrce James O'Barr a spisovatel Kevin J. Anderson. Třetí ročník festivalu popkultury pr...


Literatura

Kočičí škola Marie Zábranské

kocici skola200Jak se žije na venkovském dvoře, o tom vypráví nalezený kocourek Macík v půvabné ilustrované knížce Marie Zábranské Kočičí škola. Malířka a medailérka napsala svou první knížku o kočičím světě proto, že celý život žije s kocoury a...

Divadlo

Sindibád mořeplavec na prknech Divadla Scéna ve Zlíně už 27. října!

200divPříběh provoněný exotikou a orientem, plný humoru a napětí, na motivy Pohádek z tisíce a jedné noci. Mořeplavec Sindibád v něm musí čelit lesní divoženě Jamambě, obřímu ptáku Ruchovi, zrádným kamarádům... a aby získal dívku svého srdce, musí přemoci krále ...

Film

Peter Gábor v jednom kole

peter gabor 200Už dvacet inscenací, pod nimiž je podepsán jako režisér, má na svém kontě v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě Peter Gábor. Jeho prozatím poslední prací je hra nizozemských autorů Hermana Kocha a Keese Prinse Večeře, jejíž česk...