Mistři japonského filmu nás stále oslovují
Banner

Mistři japonského filmu nás stále oslovují

mistri japonskeho filmu obalkaJapanolog Antonín Líman sepsal ve 13 esejích knihu Mistři japonského filmu (vydala Paseka), kde se zaměřil na nejznámější tamní režiséry a jejich díla. Oproti filmovým historikům nebo teoretikům, kteří rádi popisují, jak je film udělán, Líman vysvětluje, jak bychom jej měli vnímat a jaké významy v něm odečítat. Podrobná znalost japonské kultury mu dovoluje, aby čtenáře upozorňoval na souvislosti s tradicemi (zejména loutkového) divadla i samotnou mentalitou a mravy, přece jen odlišnými od evropských.

 

Českému čtenáři budou asi nejbližší statě o Akiru Kurosawovi, jehož filmy by mohl znát. Téměř v úplnosti je uvedla kina, televize a vyšla rovněž na DVD. Z jeho rozsáhlé tvorby si Líman vybral tři výmluvné ukázky. Vedle méně známého dramatu Žít jsou to Rašómon, kde Kurosawa novátorsky prozkoumal čtyři rozličné verze téže násilné události, a historický epos Sedm samurajů (na snímku), podle něhož vznikl neméně proslulý americký western Sedm statečných, podle Límana krajně zjednodušený. Stejně zajímavá jsou pojednání o dalších význačných tvůrcích poválečné éry (Jasudžiró Ozu, Kendži Mizoguči, Kon Ičikawa, Šóhei Imamura, Hiroši Tešigahara), jakkoli jejich díla k nám pronikala jen zřídkavě a některá zmíněná neznáme vůbec.

sedm samuraju japonsky film

Líman probírá klíčové filmy zejména 50. a 60. let, lišící se režijním přístupem i uplatněným stylem. Připomenu aspoň ty, které byly uvedeny i v tuzemských kinech. Ozuův téměř nehybný Příběh z Tokia nahlíží do vztahů v tradiční japonské rodině. Mizoguči v duchařské historce Povídky o bledé luně po dešti zkoumá ošidnost lásky i pocitu štěstí. Tešigahara se ve vizuálně úsečném podobenství Písečná žena obrátil ke smířenosti s vnuceným osudem. Imamura v Baladě z Narajamy (viz foto) vykreslil archaickou horskou vesnici, kde zestárlé jedince jako nadbytečné očekávala, ať již dobrovolně či nedobrovolně, jedině smrt v osamění. A z těch neuvedených vybírám aspoň Šinodův experiment Sebevražda milenců v Amidžimě, novátorsky pracující s divadelní stylizací.pod vlivem lasky

Pochvalu si zaslouží, že letos již osmdesátiletý autor se neobrací jen ke svým, řekněme, oblíbencům (a škoda že chybí třeba takové osobnosti jako Šindo nebo Ošima, ty možná rád nemá), ale navíc přináší dosti skeptické a rozčarované postřehy o kinematografii téměř současné. Na příklad Sonoův snímek Pod vlivem lásky, z něhož pochází připojený fotogram s anglickým podtitulkem, kříží v eroticko-groteskní koláži výpady proti křesťanství coby ideového podhoubí Západu s všelijakými násilnickými bizarnostmi. V tomto případě si Líman vypomáhá citováním svého švagra Ivana Passera, taktéž režiséra: "Tady už vůbec nejde o estetiku, ale o to, kolik film vydělá peněz. Čím je hnusnější, tím vydělá víc."

balada o narajame

Antonín Líman, jenž se témuž tematickému okruhu věnoval už dříve jak v knihách (Kouzlo šerosvitu), tak v časopisech (Literární noviny), píše zasvěceně, z jeho slov plyne, že některé filmy má velice rád, přiznává, že Příběh z Tokia viděl snad stokrát. S probíranými tituly se seznámil do nejmenších podrobností, mnohdy proniká až k sotva postřehnutelným podrobnostem, čtenářovu pozornost upíná ke zvláštnostem, které lze mylně interpretovat. Zabývá se třeba sebeobětováním ženy, aby tak zachránila nejen někoho jí blízkého, ale dokonce aby unikla z rozhodování mezi dvěma nápadníky. Právě postřehy o tradiční japonské morálce a jejích zvláštnostech, třeba i na náboženském podkladě, patří k nejcennějším částem celého pojednání.

Pod odbornou revizí textu jsou podepsáni filmuznalí odborníci Jaromír Blažejovský a Petr Gajdošík, ale přesto nelze všem údajům věřit - například jeden z Imamurových filmů nebyl u nás uveden pod názvem Proč ne, nýbrž pod původním titulem Eidžanaika. Také není zjevné, které filmy prošly zdejší distribucí a které nikoli, názvy jsou řazeny pokaždé tak, že jako první čteme českou podobu a v závorce za ní originální pojmenování. Ačkoli nalezneme odkazy na české překlady odkazovaných děl, pokud existují, ne vždy byly zohledněny - tak se třeba nedovíme, že výchozí text k filmu Sebevražda milenců v Amidžimě, sepsaný v první půli 18. století, vyšel u nás hned ve dvou knihách o klasickém japonském divadle. Musím ovšem ocenit, že japonská slova (jména umělců i postav, názvy filmů atd.) jsou důsledně psána v české transkripci, a nikoli v matoucím anglickém přepisu.

mistri japonskeho filmu obalka

Mistři japonského filmu. 13 esejů.
Autor: Antonín Líman
Vydalo nakladatelství Paseka, Praha-Litomyšl 2012, 240 stran

Hodnocení: 80%

Zdroj foto: Paseka, www.john-hand.blogspot.com, www.outnow.ch, www.forum.foreignmoviesddl.org


 

Přihlášení



Soutěže

Má cesta za štěstím - autobiografie Mistra

gottPrávě vychází unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech.
SUPRAPHON

V hlavní roli Tomáš Holý a jeho nesnadný život i tragický konec

Český spisovatel, básník a držitel Magnesie Litera – Kosmas Ceny čtenářů za rok 2018 Ota Kars přichází s již druhou knihou o jednom z nejslavnějších českých dětských herců. V hlavní roli Tomáš Holý, tentokrát prostřednictvím krásně zpracovaného grafického románu.
Nakladatelství Argo

Rozhovor

Největší úspěch pro mne je, že stále mohu malovat, říká Petr Polášek

petr polasek 200Petr Polášek nejen maluje, ale je také vidět. Můžete ho potkat na vernisážích, koncertech a také na společenských akcích, kde občas předává své obrazy. Je autorem portrétů mnoha slavných a známých osobností. Ale to je jen zlomek jeho tvo...

Hledat

Videorecenze knih

Vymazlené dítě harfistky Jany Bouškové – sólové album Má vlast

Dokážete si představit harfu jako plnohodnotný sólový nástroj, který dokáže znít jako celý symfonický orchestr? Harfistka Jana Boušková pojala tuto otázku jako výzvu a v průběhu čtyř let upravila vybrané skladby českých velikánů, jakými jsou Smetana, Dvořák a Suk, do zcela unikátní podoby.
Supraphon

Čtěte také...

Paddington 2 je film pro celou rodinu

paddington perexPaddington, medvídek z peruánské džungle, se zabydlel v Londýně u rodiny Brownových. Stal se součástí místní komunity a zbožňuje ho celá ulice. Pod čepicí pořád nosí ukrytý toust s pomerančovou marmeládou pro případ nouze, který nastane,...


Literatura

Konec zpráv o modré planetě – pamflet, který se tváří jako vědecký text

 konec zprav o  modre planeteJednomu by se skoro až nechtělo věřit, že globální oteplování je tématem, které působí mnohdy jako rozbuška, relativně spolehlivě staví barikády mezi zastánce a odpůrce, mezi jejichž tábory létají ostrá slova jako ostrá munice v nefalšo...

Divadlo

Komédia Sladký domov na odozvu slovenského diváka ešte len čaká

Sladky domov 200V priestoroch Mestského divadla P. O. Hviezdoslava v Bratislave sa 5. mája uskutoční premiéra hry v slovenskom preklade Sladký domov od  maďarského autora Györgya Spiróa.

 

...

Film

Tereza Hirsch, režisérka, o které ví svět, ale u nás o ní skoro nikdo neví

TH perexTereza Hirsch je mladá a úspěšná režisérka, scenáristka a producentka. Narodila se německé matce a českému otci. Vyrůstala v Praze. Filmařinu studovala v Los Angeles: „Došlo k tomu v podstatě náhodou. Chtěla jsem si někam odjet odpočinout a zvítěz...