Nezdolná Jiřina Bohdalová si z lásky vrásky nedělá
Banner

Nezdolná Jiřina Bohdalová si z lásky vrásky nedělá

altNový film Jiřího Stracha se s klidným svědomím dá přirovnat k o 11 let staršímu Babímu létu, ve kterém jako manželská dvojice, potýkající se se stářím, zářil Vlastimil Brodský a Stella Zázvorková. S filmem Vrásky z lásky ho spojuje hned několik důležitých aspektů - příběh, kterému dominují důchodci a jejich starosti, vtip a nadhled, se kterým je smutné, ale pravdivé téma nahlíženo, výborné vedlejší postavy, i lehce nadsazený příběh, ve kterém se odráží snaha naposledy si užít, či spíš vzepřít se odevzdanosti, která je starým lidem přisuzovaná. Oba dva filmy také (ať už úmyslně či neúmyslně) splňují úlohu poslední velké role hlavních protagonistů.

 

Příběh Vrásek z lásky sleduje dva důchodce, kteří nejsou ani trochu spokojení se současným stavem svých životů, a z posledních sil se rozjedou splnit si své sny.

Pro Otu, kterého čeká riziková operace očí, kvůli čemuž je nucen bydlet u svého syna a jeho ženy, to znamená na vlastní pěst se vydat hledat herečku, která mu kdysi dávno po romantické noci podepsala fotografii. A pro onu herečku Janu, která svou energii využívá k pořádání dramatických a hudebních kroužků v ústavu sociální péče, je to šance vyhrát svůj poslední konkurz do filmu. Ota Janě pomůže utéct z ústavu v předvečer konkurzu a společně se snaží dostat do Prahy. Všechno se však komplikuje.

alt

Otovy plány jsou skromnější, než Janiny. Vlastně ani pořádně neví, čeho chce dosáhnout, jenom ví, že potřebuje utéct. Vysněná krasavice Jana je však cokoliv, jen ne vděčná a příjemná. Nechce ani slyšet o roli pečovatelky, natož aby někdo pečoval o ni. Navíc si na společnou minulost nepamatuje... I přesto Oto má trpělivost prožít s Janou celou anabázi a pomoct navztekané hvězdě, která už do dnešního světa dávno nepatří.

Postavy jsou jemně a přirozeně postrkovány k finálnímu uvědomění, které je zcela v mezích uvěřitelnosti. Nečekejte od filmu velké zvraty, velké proslovy ani světový příběh. Ale jemný i příjemně peprný humor, který scénář přesně dávkuje od začátku až do konce, udrží pozornost lépe, než výkony slavných herců. Co se týče hereckého obsazení, všichni jsou skvěle vybráni a scénář jim předepisuje takové úlohy v příběhu, že nikdo není navíc, nikdo nepřehrává, ani se nesnaží za každou cenu bavit.

Scénář je zkrátka silným nosníkem filmu, který díky citlivému režijnímu zpracování téměř hmatatelně vystupuje na povrch. Rozhodně se v tomto případě nedá říct, že scénář byl jen základem pro režisérovu práci. Jiří Strach jako by se snažil nezměnit ze scénáře ani jedinou čárku. Jeho hlavní úloha, zdá se, spočívala v tom, nasměrovat herce v čele s nepřehlédnutelnou Jiřinou Bohdalovou k výrazným, ale přesným výkonům, které ukradnou plátno pro sebe.

alt

Všechny scény jsou podřízeny vývoji titulní dvojice, což je trochu škoda, protože i vedlejší postavy by si zasloužily víc prostoru. Například skvělá vrchní sestra (Taťjana Medvecká) i její kolegyně (Aňa Geislerová), nebo Otův syn (Ivan Trojan) a snacha (Lenka Vlasáková). Ostatní důchodci z ústavu, ve kterém Jana “vládne” (například až příliš ubohá Jiřina Jirásková) by si zasloužili víc prostoru především proto, aby nepůsobili jako komická skupina nesvéprávných chovanců (jak tomu už tradičně bývá v jiných filmech). V tomto ohledu jsou Vrásky z lásky ještě docela laskavé a originální, ale i tak jsou staří lidé příliš odevzdaní svému osudu v kontrastu s hlavní dvojicí. Její příběh je samozřejmě zásadní, ale není natolik poutavý, aby nemohl být doplněn postranními liniemi.

alt

Výkony Jiřiny Bohdalové a Radoslava Brzobohatého rozhodně stojí za pozornost a mají můj respekt. To, co herci byli ochotni ve filmu provádět, je v jejich věku obdivuhodné. Z plátna sálá nezdolná energie pokaždé, kdy sledujeme Bohdalovou, jejíž role je i v její rozsáhlé filmografii jedinečná. Brzobohatý je jí víc než důstojným partnerem, a to i přesto (nebo právě proto), že jeho postava se nesnaží dělat velká gesta, ale smířlivě prochází svou poslední životní etapou.

Příjemná hudba, pečlivá kamera i promyšleně přidělené rekvizity doplňují celkový dojem z filmu - a to ten, že tvůrci zpracovali kvalitní látku poctivě a s láskou. Takový počin si zaslouží úctu, i kdyby neměl přinést nic objevného.


Vrásky z lásky
Komedie / drama
Česká republika, 2012
Režie: Jiří Strach
Scénář: Marek Epstein
Hrají: Radoslav Brzobohatý, Jiřina Bohdalová, Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Jiřina Jirásková, Lenka Vlasáková, Taťjana Medvecká, Viktor Preiss, Jan Skopeček, Miriam Kantorková, Josef Somr, Tatiana Vilhelmová, Aňa Geislerová, Oldřich Navrátil, Marek Taclík, Radek Holub, Jaroslava Obermaierová, Martin Stropnický, Radim Špaček
Stopáž: 101 minut
Česká premiéra: 12.4.2012
Distributor: Falcon
Hodnocení: 70 %

Zdroj foto: Falcon


 

Přihlášení



Soutěže

Má cesta za štěstím - autobiografie Mistra

gottPrávě vychází unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech.
SUPRAPHON

V hlavní roli Tomáš Holý a jeho nesnadný život i tragický konec

Český spisovatel, básník a držitel Magnesie Litera – Kosmas Ceny čtenářů za rok 2018 Ota Kars přichází s již druhou knihou o jednom z nejslavnějších českých dětských herců. V hlavní roli Tomáš Holý, tentokrát prostřednictvím krásně zpracovaného grafického románu.
Nakladatelství Argo

Rozhovor

PEPSON SNĚTIVÝ

pep 200Jak se stalo, že se z ekonoma stal spisovatel? - Spíš bychom se měli ptát, jak se z hudebně a literárně orientovaného člověka stal ekonom – byť pouze inženýrským diplomem, ne zaměřením či snad nedejbože mentalitou. V šedi osmdesátých let byly v Jablon...

Hledat

Videorecenze knih

Vymazlené dítě harfistky Jany Bouškové – sólové album Má vlast

Dokážete si představit harfu jako plnohodnotný sólový nástroj, který dokáže znít jako celý symfonický orchestr? Harfistka Jana Boušková pojala tuto otázku jako výzvu a v průběhu čtyř let upravila vybrané skladby českých velikánů, jakými jsou Smetana, Dvořák a Suk, do zcela unikátní podoby.
Supraphon

Z archivu...

Čtěte také...

Jak naše pradědečky a prababičky vábily pohyblivé obrázky

kinematografie 200Sotva bychom dnes nalezli pamětníka, jenž by na základě vlastní zkušenosti dosvědčil, jak vyhlíželo promítání filmů před první světovou válkou, jaký vztah se k nim tehdy prosazoval a z čeho všeho byly pohyblivé obrázky, samozřejmě č...


Literatura

O dávném superhrdinovi Karlu IV.

karel iv komiks 200Zdeněk Ležák přichází s další psanou knihou a zároveň i komiksem. Tentokrát se věnuje letošnímu oslavenci Karlu IV. Podtitulem je příznačné označení Pán světa.

...

Divadlo

Muzikál Mamma Mia! na prknech divadla Hybernia

Mia 200Muzikál Mamma Mia! patří bezesporu k nejslavnějším muzikálům světa. I u nás má tento muzikál úspěch. Prodalo se přes 250 000 vstupenek. Proto je muzikál obnoven a během léta se dočkáte 32 exkluzivních představení. V českém znění. Hra...

Film

Mazel je podle režiséra letní film s prázdninovou atmosférou

mazel 200Prázdninové dobrodružství z letního tábora od Petra Oukropce, autora filmu Modrý tygr. Rodinný film odhalí tajemství našich lesů, kde se skrývají kouzelné bytosti různých tvarů a velikostí. Travní mužíci, létající čarodějnice ostružníková, rodiny ...