Nezdolná Jiřina Bohdalová si z lásky vrásky nedělá

Nezdolná Jiřina Bohdalová si z lásky vrásky nedělá

Tisk

altNový film Jiřího Stracha se s klidným svědomím dá přirovnat k o 11 let staršímu Babímu létu, ve kterém jako manželská dvojice, potýkající se se stářím, zářil Vlastimil Brodský a Stella Zázvorková. S filmem Vrásky z lásky ho spojuje hned několik důležitých aspektů - příběh, kterému dominují důchodci a jejich starosti, vtip a nadhled, se kterým je smutné, ale pravdivé téma nahlíženo, výborné vedlejší postavy, i lehce nadsazený příběh, ve kterém se odráží snaha naposledy si užít, či spíš vzepřít se odevzdanosti, která je starým lidem přisuzovaná. Oba dva filmy také (ať už úmyslně či neúmyslně) splňují úlohu poslední velké role hlavních protagonistů.

 

Příběh Vrásek z lásky sleduje dva důchodce, kteří nejsou ani trochu spokojení se současným stavem svých životů, a z posledních sil se rozjedou splnit si své sny.

Pro Otu, kterého čeká riziková operace očí, kvůli čemuž je nucen bydlet u svého syna a jeho ženy, to znamená na vlastní pěst se vydat hledat herečku, která mu kdysi dávno po romantické noci podepsala fotografii. A pro onu herečku Janu, která svou energii využívá k pořádání dramatických a hudebních kroužků v ústavu sociální péče, je to šance vyhrát svůj poslední konkurz do filmu. Ota Janě pomůže utéct z ústavu v předvečer konkurzu a společně se snaží dostat do Prahy. Všechno se však komplikuje.

alt

Otovy plány jsou skromnější, než Janiny. Vlastně ani pořádně neví, čeho chce dosáhnout, jenom ví, že potřebuje utéct. Vysněná krasavice Jana je však cokoliv, jen ne vděčná a příjemná. Nechce ani slyšet o roli pečovatelky, natož aby někdo pečoval o ni. Navíc si na společnou minulost nepamatuje... I přesto Oto má trpělivost prožít s Janou celou anabázi a pomoct navztekané hvězdě, která už do dnešního světa dávno nepatří.

Postavy jsou jemně a přirozeně postrkovány k finálnímu uvědomění, které je zcela v mezích uvěřitelnosti. Nečekejte od filmu velké zvraty, velké proslovy ani světový příběh. Ale jemný i příjemně peprný humor, který scénář přesně dávkuje od začátku až do konce, udrží pozornost lépe, než výkony slavných herců. Co se týče hereckého obsazení, všichni jsou skvěle vybráni a scénář jim předepisuje takové úlohy v příběhu, že nikdo není navíc, nikdo nepřehrává, ani se nesnaží za každou cenu bavit.

Scénář je zkrátka silným nosníkem filmu, který díky citlivému režijnímu zpracování téměř hmatatelně vystupuje na povrch. Rozhodně se v tomto případě nedá říct, že scénář byl jen základem pro režisérovu práci. Jiří Strach jako by se snažil nezměnit ze scénáře ani jedinou čárku. Jeho hlavní úloha, zdá se, spočívala v tom, nasměrovat herce v čele s nepřehlédnutelnou Jiřinou Bohdalovou k výrazným, ale přesným výkonům, které ukradnou plátno pro sebe.

alt

Všechny scény jsou podřízeny vývoji titulní dvojice, což je trochu škoda, protože i vedlejší postavy by si zasloužily víc prostoru. Například skvělá vrchní sestra (Taťjana Medvecká) i její kolegyně (Aňa Geislerová), nebo Otův syn (Ivan Trojan) a snacha (Lenka Vlasáková). Ostatní důchodci z ústavu, ve kterém Jana “vládne” (například až příliš ubohá Jiřina Jirásková) by si zasloužili víc prostoru především proto, aby nepůsobili jako komická skupina nesvéprávných chovanců (jak tomu už tradičně bývá v jiných filmech). V tomto ohledu jsou Vrásky z lásky ještě docela laskavé a originální, ale i tak jsou staří lidé příliš odevzdaní svému osudu v kontrastu s hlavní dvojicí. Její příběh je samozřejmě zásadní, ale není natolik poutavý, aby nemohl být doplněn postranními liniemi.

alt

Výkony Jiřiny Bohdalové a Radoslava Brzobohatého rozhodně stojí za pozornost a mají můj respekt. To, co herci byli ochotni ve filmu provádět, je v jejich věku obdivuhodné. Z plátna sálá nezdolná energie pokaždé, kdy sledujeme Bohdalovou, jejíž role je i v její rozsáhlé filmografii jedinečná. Brzobohatý je jí víc než důstojným partnerem, a to i přesto (nebo právě proto), že jeho postava se nesnaží dělat velká gesta, ale smířlivě prochází svou poslední životní etapou.

Příjemná hudba, pečlivá kamera i promyšleně přidělené rekvizity doplňují celkový dojem z filmu - a to ten, že tvůrci zpracovali kvalitní látku poctivě a s láskou. Takový počin si zaslouží úctu, i kdyby neměl přinést nic objevného.


Vrásky z lásky
Komedie / drama
Česká republika, 2012
Režie: Jiří Strach
Scénář: Marek Epstein
Hrají: Radoslav Brzobohatý, Jiřina Bohdalová, Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Jiřina Jirásková, Lenka Vlasáková, Taťjana Medvecká, Viktor Preiss, Jan Skopeček, Miriam Kantorková, Josef Somr, Tatiana Vilhelmová, Aňa Geislerová, Oldřich Navrátil, Marek Taclík, Radek Holub, Jaroslava Obermaierová, Martin Stropnický, Radim Špaček
Stopáž: 101 minut
Česká premiéra: 12.4.2012
Distributor: Falcon
Hodnocení: 70 %

Zdroj foto: Falcon


 
Banner

Přihlášení



Občanská válka, draci a dvě dívky. Jak nás ovlivňuje původ naší rodiny?

Aurora a Eva. Dvě odlišné dívky. Aurora je sirota, o kterou se stará její babička. Eva má milující rodiče. Jejich cesty se protnou během války, která obě poznamená.

Knihy s úsměvem

Dagmar Pecková nežije z podstaty, neusíná na vavřínech a je kreativní, což dokládají i její alba

Mezzosopranistky Dagmar Peckové si vážím nejen pro její umění, ale je mi sympatická i tím, že je taková, jaká je. Přímá, bezprostřední a neskutečně agilní co se týče nejrůznějších uměleckých projektů – ať už je to hudební festival Zlatá Pecka nebo činoherní inscenace Mistrovská lekce, kde má hlavní roli. Jako jako jediná z pěvkyň své generace neustrnula, nežije z podstaty a neusíná na vavřínech. Jde o umělkyni hodně širokého záběru, o čemž svědčí i její tři „různobarevná“ alba…

www.dagmarpeckova.com

Banner

Hledat

Rozhovor

Daniela Krolupperová tráví léto v kraji Klíčníků…

200 danielaLetošní léto předvedlo různé podoby, kdy slunce pálilo o sto šest, na mnohé se nalepilo dovolenkové tempo (můj manžel ho nazývá „plážové“) a občas seslalo přílivy deště. Co dělají spisovatelé a ilustrátoři v létě? Jak se jim píše či kreslí pod sl...

Videorecenze knih

Kdo jsem a co tady dělám?

Novinkou nakladatelství Portál je knížka supervizora, lektora a poradce obětí trestných činů Rostislava Honuse s názvem Kdo jsem a co tady dělám? Tato publikace vycházející z existenciální filozofie nabízí praktickou sebezkušenost pro každého, kdo by jen na okamžik zapochyboval o tom, že je právě tam, kde má být a že jeho život má svůj smysl.

Portál

Z archivu...

Čtěte také...

Vyšly vzpomínky režiséra Juraje Herze

Herz 200Mnozí filmaři se rozhodli zanechat vzpomínky na svůj život i tvůrčí dráhu - někteří je sepisovali sami (Otakar Vávra dokonce dvakrát), jiní upřednostnili spoluúčast nějakého tazatele (například Věra Chytilová). Výpravná vzpomínková kniha Juraje Herze Au...


Literatura

Den šílenství ve stylu sci-fi i konspiračních teorií

Den šílenství 200Neotřelý český tvůrce Petr Junek přichází se svou čtvrtou knihou s názvem Den šílenství, která se oproti těm předchozím v mnohém odlišuje. Především se žánrově posouvá do vod, kde by mohlo plavat daleko více potenciálních čtenářů....

Divadlo

Nora aneb Domeček pro panenky

nora D21 200V úterý 18. prosince se v Divadle D21 uskutečnila velkolepá premiéra klasické severské hry Nora (taktéž známé pod názvem Domeček pro panenky). Kultura21 vám přinesla pozvánku i rozhovor s režisé...

Film

Štěpán Kozub se promění v Jaroslava Haška v chystaném životopisném filmu režiséra hitu Spolu

Štěpán Kozub Hasek (2)Hašek. Název nového historického filmu režiséra a scenáristy Davida Laňky jasně předznamenává jeho obsah. Tvůrci slibují netradiční životopis Jaroslava Haška, který se ponese v duchu Haškovy t...