Nezdolná Jiřina Bohdalová si z lásky vrásky nedělá

Nezdolná Jiřina Bohdalová si z lásky vrásky nedělá

altNový film Jiřího Stracha se s klidným svědomím dá přirovnat k o 11 let staršímu Babímu létu, ve kterém jako manželská dvojice, potýkající se se stářím, zářil Vlastimil Brodský a Stella Zázvorková. S filmem Vrásky z lásky ho spojuje hned několik důležitých aspektů - příběh, kterému dominují důchodci a jejich starosti, vtip a nadhled, se kterým je smutné, ale pravdivé téma nahlíženo, výborné vedlejší postavy, i lehce nadsazený příběh, ve kterém se odráží snaha naposledy si užít, či spíš vzepřít se odevzdanosti, která je starým lidem přisuzovaná. Oba dva filmy také (ať už úmyslně či neúmyslně) splňují úlohu poslední velké role hlavních protagonistů.

 

Příběh Vrásek z lásky sleduje dva důchodce, kteří nejsou ani trochu spokojení se současným stavem svých životů, a z posledních sil se rozjedou splnit si své sny.

Pro Otu, kterého čeká riziková operace očí, kvůli čemuž je nucen bydlet u svého syna a jeho ženy, to znamená na vlastní pěst se vydat hledat herečku, která mu kdysi dávno po romantické noci podepsala fotografii. A pro onu herečku Janu, která svou energii využívá k pořádání dramatických a hudebních kroužků v ústavu sociální péče, je to šance vyhrát svůj poslední konkurz do filmu. Ota Janě pomůže utéct z ústavu v předvečer konkurzu a společně se snaží dostat do Prahy. Všechno se však komplikuje.

alt

Otovy plány jsou skromnější, než Janiny. Vlastně ani pořádně neví, čeho chce dosáhnout, jenom ví, že potřebuje utéct. Vysněná krasavice Jana je však cokoliv, jen ne vděčná a příjemná. Nechce ani slyšet o roli pečovatelky, natož aby někdo pečoval o ni. Navíc si na společnou minulost nepamatuje... I přesto Oto má trpělivost prožít s Janou celou anabázi a pomoct navztekané hvězdě, která už do dnešního světa dávno nepatří.

Postavy jsou jemně a přirozeně postrkovány k finálnímu uvědomění, které je zcela v mezích uvěřitelnosti. Nečekejte od filmu velké zvraty, velké proslovy ani světový příběh. Ale jemný i příjemně peprný humor, který scénář přesně dávkuje od začátku až do konce, udrží pozornost lépe, než výkony slavných herců. Co se týče hereckého obsazení, všichni jsou skvěle vybráni a scénář jim předepisuje takové úlohy v příběhu, že nikdo není navíc, nikdo nepřehrává, ani se nesnaží za každou cenu bavit.

Scénář je zkrátka silným nosníkem filmu, který díky citlivému režijnímu zpracování téměř hmatatelně vystupuje na povrch. Rozhodně se v tomto případě nedá říct, že scénář byl jen základem pro režisérovu práci. Jiří Strach jako by se snažil nezměnit ze scénáře ani jedinou čárku. Jeho hlavní úloha, zdá se, spočívala v tom, nasměrovat herce v čele s nepřehlédnutelnou Jiřinou Bohdalovou k výrazným, ale přesným výkonům, které ukradnou plátno pro sebe.

alt

Všechny scény jsou podřízeny vývoji titulní dvojice, což je trochu škoda, protože i vedlejší postavy by si zasloužily víc prostoru. Například skvělá vrchní sestra (Taťjana Medvecká) i její kolegyně (Aňa Geislerová), nebo Otův syn (Ivan Trojan) a snacha (Lenka Vlasáková). Ostatní důchodci z ústavu, ve kterém Jana “vládne” (například až příliš ubohá Jiřina Jirásková) by si zasloužili víc prostoru především proto, aby nepůsobili jako komická skupina nesvéprávných chovanců (jak tomu už tradičně bývá v jiných filmech). V tomto ohledu jsou Vrásky z lásky ještě docela laskavé a originální, ale i tak jsou staří lidé příliš odevzdaní svému osudu v kontrastu s hlavní dvojicí. Její příběh je samozřejmě zásadní, ale není natolik poutavý, aby nemohl být doplněn postranními liniemi.

alt

Výkony Jiřiny Bohdalové a Radoslava Brzobohatého rozhodně stojí za pozornost a mají můj respekt. To, co herci byli ochotni ve filmu provádět, je v jejich věku obdivuhodné. Z plátna sálá nezdolná energie pokaždé, kdy sledujeme Bohdalovou, jejíž role je i v její rozsáhlé filmografii jedinečná. Brzobohatý je jí víc než důstojným partnerem, a to i přesto (nebo právě proto), že jeho postava se nesnaží dělat velká gesta, ale smířlivě prochází svou poslední životní etapou.

Příjemná hudba, pečlivá kamera i promyšleně přidělené rekvizity doplňují celkový dojem z filmu - a to ten, že tvůrci zpracovali kvalitní látku poctivě a s láskou. Takový počin si zaslouží úctu, i kdyby neměl přinést nic objevného.


Vrásky z lásky
Komedie / drama
Česká republika, 2012
Režie: Jiří Strach
Scénář: Marek Epstein
Hrají: Radoslav Brzobohatý, Jiřina Bohdalová, Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Jiřina Jirásková, Lenka Vlasáková, Taťjana Medvecká, Viktor Preiss, Jan Skopeček, Miriam Kantorková, Josef Somr, Tatiana Vilhelmová, Aňa Geislerová, Oldřich Navrátil, Marek Taclík, Radek Holub, Jaroslava Obermaierová, Martin Stropnický, Radim Špaček
Stopáž: 101 minut
Česká premiéra: 12.4.2012
Distributor: Falcon
Hodnocení: 70 %

Zdroj foto: Falcon


 

Přihlášení



Soutěže

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

Tuomas Seppälä (Amberian Dawn): „Mám v hlavě soukromé rádio.“

altFinští melodic metalisté Amberian Dawn vydali své první album v roce 2008. Nyní po čtyřech letech na hudební metalové scéně vydali čtvrté album s názvem Circus Black, které obsahuje i duet se známým zpěvákem Timem Kotipe...

Hledat

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Z archivu...

Čtěte také...

Body zlomu, neviditelní architekti i pocta Aleně Šrámkové. Film a architektura míří pojedenácté do českých a slovenských kinosálů

fa 200Ve dnech 29. 9. – 4. 10. představí mezinárodní festival Film a architektura již pojedenácté ve více než dvou desítkách českých a slovenských měst krátké a celovečerní snímky s tématikou architektury a urbanismu. Festival se letos rozšiřuje o nové promítací p...


Literatura

Komu se dá v dnešní době věřit?

komu se da verit 200V nakladatelství Host vyšla nedávno další populárně naučná kniha, tentokrát s názvem Komu se dá věřit a podtitulem Jak nás technologie sblížily a proč by nás mohly zase rozeštvat. Autorka Rachel Botsmanová v ní předkládá velmi z...

Divadlo

Muzikál Pomáda

Pomada 200

K celosvětovým oslavám 40. výročí premiéry legendárního amerického muzikálu Pomáda na newyorské Broadwayi se připojila i stověžatá Praha a ta...

Film

Dovolená v protektorátu (TV pořad)

Protektorat 200Ve středu 6. května  se konala v pražské kavárně Campus novinářská projekce k novému typu Cross žánru Situační drama s názvem Dovolená v protektorátu od tvůrců České televize. Přítomní byli nejen autorka projektu, scénáristka Zora Cejnkov...