Jaromír Hanzlík převezme v Karlových Varech cenu za umělecký přínos

Jaromír Hanzlík převezme v Karlových Varech cenu za umělecký přínos

Tisk

HanzlíkJaromír Hanzlík oslavil v únoru již své sedmdesáté narozeniny a jako významnou osobnost českého herectví jej připomene i letošní karlovarský filmový festival, pořádaný již po třiapadesáté -  a opět na rozhraní června a července. Hanzlík tam dostane cenu za umělecký přínos české kinematografii. Připomenut přitom nebude ve svých stěžejních rolích, ale organizátoři naopak zvolili titul méně známý, který zaznamenává Hanzlíkovy herecké počátky – je to BLOUDĚNÍ (1965).

Bylo mu teprve sedmnáct, když zde s vyzrálou sebejistotou exceloval po boku zkušenějších kolegů (Jiří Pleskot, Jiřina Jirásková, Jana Brejchová, Vladimír Šmeral, Miroslav Macháček). Černobíle natočený snímek, který se vyznačuje grafickou strohostí ve svém vizuálním uchopení, poskládal několik miniatur, v nichž zachytil generačně založený konflikt mezi rodičovskou generací a odrůstající mládeží. Režiséři – poprvé a také naposledy se v této funkci společně sešli scenárista Antonín Máša a kameraman Jan Čuřík – cílí na prostředí intelektuálů, kteří se obtížně vyrovnávají jak se svými postoji v nedávné minulosti, tak s myšlenkovým světem jejich dětí, vzdalujícím se jejich obzorům. Bloudění patří mezi první kritické výpovědi o padesátých letech, která zanechávají pachuť hořkosti v každém, kdo se do nich při budování poválečné společnosti „namočil“, avšak dotýká se dalšího důležitého fenoménu aktuálního i dnes: dospívající generace se necítí být jakkoli spojena s událostmi, které traumatizují jejich rodiče – a dává to najevo.

Jaromír Hanzlík zde vytvořil postavu mladičkého Michala, hocha zdánlivě až apatického a nevšímavého, čímž zejména svého otce rozčiluje. Vázne mezi nimi komunikace, Michal dává až okázale najevo, že jej vůbec nezajímají otcovy sebezpytné úvahy. Jakoby bez zájmu opakuje na veškeré dotazy stereotypní odpověď: „Já nevím.“

Michalovi plně věříme mlčenlivou netečnost, jak ji Hanzlík s výrazovou nenápadností načrtává – mladík nemá potřebu mluvit ani do čehokoli zasahovat, až bezohledně dává najevo, že morální problémy rodičů a jejich přítel jej ani v nejmenším nezajímají. Mnohdy ani nevnímá, že je osloven, natolik se snaží před vnějším světem unikat. Je-li donucen reagovat, vystaví na odiv své znechucení, mimoděk - jakoby na znamení nespokojenosti – stahuje svalstvo kolem koutků rtů, jako kdyby chtěl němě sdělit „proč mě nenecháte na pokoji?“

film hanzlik 01

Jeho až okázalý nezájem je možná projevem nevyzrálosti, možná hledáním nějaké pózy, možná vzpurnou odpovědí na tíživě pociťované pokrytectví, na protiklad mezi slovy a skutky. Jeho vzpoura dostává podobu naprosté pasivity, na případné výčitky odmítá cokoli říkat a ještě silněji se stahuje do ulity trpného přihlížení. Narůstající neshody posléze řeší odchodem z domova a na potulce se setkává se svéráznými lidmi, kteří jej uvedou do odlišně strukturovaného světa řekněme „na okraji“. Mám na na mysli zejména řidiče, jenž o sobě tvrdí, že je slepý (a občas se tak i chová), jenž Michala naučí, aby se dokázal všímat i zdánlivých drobností, strýčka-malíře, u něhož se ocitne jakoby ve starobylé idyle, nebo trampy putující k moři, kteří mu osvětlí omamnou vůni svobody. Jenže přesvědčí se jedině, že vlastně není připraven vůbec na nic, nedokáže přijmout ani zodpovědnost za svůj život.

Hanzlík dokládá svou hereckou tvárnost, když hlasově i mimicky výtečně zvládá projevy otrávenosti z ustavičného mentorování, do drobných gestických záchvěvů ukládá prvky rozpaků a možná i předstírání nezájmu – upozorním aspoň na záblesk hravosti v okamžiku, když potěžkává otcovu pistoli. Michalova postava je dozajista utvářena celkovou režijní koncepcí a Hanzlík se vlastně stává jen poslušným vykonavatelem: nejspíš i proto v ní nacházíme tolik modelovosti a zneživotnění. Michal měl zosobňovat některé rysy dospívající generace natolik vyhroceně, že zobecňující poloha jej téměř zbavuje vlastní identity ve smyslu neopakovatelnosti jednoho psychického ustrojení.

Bloudeni plakat

Bloudění už během své realizace naráželo na nepřízeň cenzury. Jednotlivé verze scénáře byly schvalovány již během roku 1964, do kin se film po jistých průtazích a vynucených úpravách dostává až o dva roky později, v dubnu 1966. Cenzoři opakovaně namítali, že příběh vyznívá bezvýchodně a jeho postavy se nacházejí v trvalé morální a politické krizi. Jak píše Lukáš Skupa v knize Vadí – nevadí. Česká filmová cenzura v 60. letech, vystřiženo prý mělo být na 400 (!) záběrů z různých scén. Drtivost výpovědi tak byla ohlazena, otupena, ale nikoli potlačena. Tehdejší diváky však snímek příliš neoslovil: vyhledalo jej něco málo přes sto tisíc zájemců. Jen pro srovnání s jiným dílem z téže doby: Formanovy Lásky jedné plavovlásky, kterými karlovarský festival letos začíná, aby tak připomněl režisérovu památku, vykázaly návštěvnost dvaadvacetkrát větší.

Dnes můžeme na Bloudění pohlížet jako na svědectví o době vzniku, o tom, jak umělci vnímali své místo ve společnosti a nakolik byli spojeni s probíhajícím politickým kvasem, který za několik málo let dozraje k obrodným iluzím roku osmašedesátého.

 

Bloudění

ČR 1965, 79 minut

Režie: Antonín Máša, Jan Čuřík

Scénář: Antonín Máša

Kamera: Jan Čuřík, Ivan Šlapeta

Hudba: Jan Klusák

Hrají: Jaromír Hanzlík (Michal), Jiřina Jirásková (Michalova matka), Jiří Pleskot (Michalův otec), Vladimír Šmeral, Jana Brejchová, Miroslav Macháček, Jan Kačer, Nataša Gollová, Jiří Adamíra, Ladislav Mrkvička, Jiří Hrzán, Taťána Fischerová

Premiéra 1. dubna 1966

Hodnocení: 70 %

 

 


 
Banner

Přihlášení



Vzpoura oceánů ohrožuje lidstvo

Tento fascinující ekothriller, v němž autor zobrazuje vzpouru přírody proti lidstvu jako hororový scénář, nad nímž se tají dech, se stal světovým bestsellerem. Jeho druhé vydání přináší na knižní trh nakladatelství Laser ze společnosti Euromedia Group. První díl už leží na pultech knihkupectví, díl druhý je aktuálně v předprodeji a můžeme se na něj těšit již v únoru 2023.


Laser

Zjistěte, jak přežít ve městě i v přírodě

Kurz přežití je název knihy od Amara Ibrahima, který se dlouhodobě věnuje přežití – pořádá kurzy i o něm přednáší. Tento titul by si měl přečíst každý.


BizBooks
Banner

Rozhovor

Senioři potřebují naši pozornost více než kdy dříve. Monika Kopřivová pomáhá knihami

Monika Kopřivová (3)Proslavila se zejména úspěšnými knížkami „Babičko, vyprávěj“ a „Dědečku, vyprávěj“, díky nimž zůstanou životní osudy našich babiček a dědečků stále živé. Založila internetový obchod Babičkářství, který nabízí zajímavé, milé ale ...

Hledat

Je libo dystopii?

Kdo sleduje knižní svět, nemohl minout knihu Znamenitá mrtvola od argentinské spisovatelky Agustiny Bazterricy. Jaká je?


Fobos

Čtěte také...

Zanedlouho začne Febiofest

Febiofes tperexSpolu s festivalem v Karlových Varech a letní školou v Uherském Hradišti patří FEBIOFEST ke největším filmovým akcím, jaké se u nás pořádají. Jako obvykle ani letos nezůstane omezen jen na Prahu, kde se pořádá mezi 17. až 24. zářím: někt...


Literatura

Synové a vojáci - Neznámý příběh z druhé světové války

synovevojaci perexPsal se rok 1942. Americká armada nasadila do boje proti nacistickému Německu dva tisíce vojáků židovského původu. Tito speciálně trénovaní vojáci byli známí jako Ritchie Boys a využívali znalosti němčiny k efekti...

Divadlo

Nebezpečné hry irského tance

Lord perex1. listopadu jsme měli možnost zhlédnout další unikátní taneční show Lord of the Dance, tentokrát s názvem "Dangerous games". Představení proslulého Michaela Flatleyho opět nezklamalo.

...

Film

Do kin míří filmový portrét Mira Žbirky

Meky 200Miro Žbirka, kterému všichni říkají prostě Meky. Jeho jméno a hity znají všichni, Žbirku samotného a jeho skutečný život zná ale málokdo. Přitom se podobá skvělé písni, má strhující příběh, tempo, emoce a překvapení. Energický filmový portrét Meky pře...