Tlusté filmové časopisy opět pokukují

Tlusté filmové časopisy opět pokukují

Tisk

iluminace 123Takzvaně vědecké filmové časopisy, jejich rozsah se pohybuje řádově ve stovkách stránek, mají odedávna smůlu: jednak vycházejí se zpožděním (i více než půlročním), jednak případný zájemce má problémy s jejich selháním – v knihkupectvích (a tím méně na novinových stáncích) se běžně nevyskytují. A popravdě řečeno: mívám občas podezření, že si je rozeberou ti, kdo do nich sami píší, a pak ještě nějaké výtisky zbudou i na několik jejich spřízněných duší; natolik výlučné a specifické jsou totiž uveřejňované texty.

V Česku máme čtvrtletník ILUMINACE, jehož první letošní číslo vyšlo teprve nyní na podzim (takže čtvrtého čísla bychom se mohli dočkat třeba o příštích Vánocích). Vydává jej Národní filmový archiv (předtím Československý filmový ústav) jako již poslední, na souchotě scházející pozůstatek kdysi bohatější tiskové produkce. Už před sedmadvaceti lety byl zrušen popularizační časopis Záběr, avšak za daleko větší zakazovací svévoli považuji zastavení informačně cenného Filmového přehledu, jedinečného a jinde nedostupného zdroje úplných informací o filmech uváděných v tuzemské distribuci. Nejprve byl převeden do výhradně elektronické podoby a poté zcela „zakousnut“. Očekávám, že budoucí generace označí rozhodování nynějšího pana ředitele Breganta – nejen v tomto hledu - jako arogantní, ničivé a destruktivní.kino ikon


Co tedy nalezneme v Iluminaci, pyšnící se dovětkem, že se jedná o recenzovaný časopis, což znamená, že nabídnuté texty musí projít jakýmsi oponentním řízením a získat doporučení, aby mohly být otištěny. Jenže profilové studie vesměs pocházejí ze školních prací (bakalářských, magisterských, disertačních…), které jejich autoři obhájili či teprve obhájí na uměnovědných fakultách. Je tedy jistě chvályhodné, že Iluminace zveřejnila aspoň výňatky, ale ještě záslužnější by bylo, kdyby se případní zájemci mohli seznámit s celistvým textem, který však občas není elektronicky sehnatelný – třeba fakulty pražské AMU (i jiné vysoké školy) zablokovaly volný internetový přístup k pracím svých studentů. Takže by nezbývalo než vypravit pro svázaný výtisk do příslušné knihovny…

Letošní první číslo slovenského KINO-IKONU (oproti Iluminaci vychází toliko dvakrát ročně) se vyznačuje větší rozmanitostí a snad větší sepjatostí s aktuálním děním, neuchyluje se tak výrazně k „akademickému suchopáru“ v podobě naprosto odtažitých průzkumů. Reakce Kino-ikonu totiž nabízí daleko více kratších článků, zpravidla seskupených do oddílů a vztažených k nějakému zastřešujícímu tématu. Tentokrát se autoři zaměřili na problém filmových adaptací, kdy od literární předlohy vedla často dlouhá, trnitá cesta k finální realizaci, a zpodobnění židů vystavených holocaustu, navíc přidali zamyšlení či diskuse vážící se k jednomu konkrétnímu dílu (zde jmenovitě snímku 5 October).

Pozoruhodná je rovněž ochota, s jakou redakce časopisu zařazuje české (nepřekládané) příspěvky – v popisovaném čísle nalezneme hned čtyři – z těch závažnějších jednak text Fulkův o divácky obtížně stravitelném, ba fantasmagorickém experimentu Alaina Robbe-Grilleta Eden a potom…, natočeném na sklonku 60. let ve francouzsko-slovenské koprodukci a okamžitě zavřeném do trezoru, jednak Haklovu studii o “záhadě zamčeného pokoje“ v klasické detektivce, jednak Švábenického přiblížení, jak se italští filmaři vyrovnávali s válečným pronásledováním svých krajanů židovského původu i poválečnými pokusy zahlazovat stopy. Ten např. zjistil, že kdysi úspěšný televizní seriál Chobotnice (jmenovitě jeho šestá série z roku 1992) se dotkl i pátrání po bývalém nacistickém zločinci, jenž si přivlastnil identitu své oběti – padoucha ztělesnil Rudolf Hrušínský. Nebo vypátral další zajímavost, a sice snímek pojednávající o bohatém a vlivném židovském bankéři, jenž zprvu – kvůli vlastnímu prospěchu – hájí (italský) fašismus a jeho koloniální výboje v Africe. Neméně zajímavé jsou rovněž dvě stati přeložené z italštiny; přibližují tamní filmařský náhled na židovskou tematiku, oproštěný od přímočarých náhledů i dnes tak zavádějící „politické korektnosti“, která zabraňuje pravdivě popsat a pojmenovat zkoumaný jev. Ani v případě židovského obyvatelstva, vystaveného v časech fašistického státu narůstajícímu vyobcování ze společnosti, neplatí jednoznačně rozdělená hodnotící znaménka.

Zatímco v Iluminaci jsem napočítal třináct textů (včetně čtyř recenzí na knížky a jednoho soupisu nových přírůstků v knihovně Národního filmového archivu), v Kino-ikonu jich nalezneme dvojnásobek, nepočítaje v to přílohu Frame, poskládanou z drobných studentských příspěvků. Pokud budete mít tu možnost, upřednostněte Kino-ikon. Nabízí košatější, pestrobarevnější kytici článků, které zaujmou už tím, že nejsou zahlcené „vědeckým“ psaním, a tudíž úmorně nudné, případně obtížně srozumitelné.

 

Foto: časopisy

 


 

Přihlášení



Banner

Vznešená vyrovnanost hvězdné kariéry Dagmar Peckové pokračuje i po 43 sezónách

Vypadá to, jako by dosáhla met, přetěžko posunutelných dál. Ve svém žánru si udržovala několik desítek let pozici, u níž jsme nikdy zcela jasně neodhadli, není-li právě tou první – podle čeho se určuje nejtalentovanější a nejúspěšnější česká pěvkyně v zahraničí. Přitom vznešená vyrovnanost umělecké úrovně Dagmar Pecková pokračuje i v době, kdy „sestoupila“ z mezinárodních jevišť a pódií, ale přitom je stále hvězdou.

Otřesné svědectví o morálce dnešní doby

Možná vám to bude znít nadneseně, ale takový dojem ve mně zanechalo čtení knížky „Férová práce“ Kim Scottové. Sice píše o Americe, nemyslím si však, že u nás to bude o mnoho lepší. Nevím, jak je to v Česku s platy, zda je mzda mužů tolik odlišná od mzdy žen jako tam, avšak sexuální morálka, podle zjištění poslední doby (případy Feri, Cimický nebo šetření na vysokých školách), je přinejmenším stejná.


Jan Melvil Publishing
Banner

Hledat

Rozhovor

Lukáš Kovanda: „Ekonomie? Především věda o lidech a jejich rozhodování!“

Kovanda foto200Popularizátoři ekonomie a světa financí úspěšně bourají mýtus, že tato oblast je nuda a „suchařina“. K oblíbeným autorům patří Lukáš Kovanda. Jeho stravitelné a svižné texty se dobře čtou v kavárnách nebo při cestování ve...

Videorecenze knih

Anketa

Červen, Mezinárodní den dětí, Světový den hudby. Co pro vás hudba znamená, vnímáte ji od dětství?
 
Banner

Co se stane, když naše vnitřní dítě mrzne?

Mít nějaký životní plán. To je to, co starší generace očekává od svých potomků. Jasnou vizi, do detailů promyšlenou cestu, po které by šli. Potomkové však nic takového nemají. Ano, vědí, co nechtějí, ale není jim jasné, jak by vlastně se svým životem měli naložit. Důležité je ale pro ně pořádně se vůči rodičům vymezit. Tyto rozdíly v očekávání pak způsobují střet generací, ve kterém není ani vítězů, ani poražených. A někde v tom všem zmatku mrzne naše vnitřní dítě…


divadlodisk.cz

Z archivu...

Čtěte také...

Publicistický thriller ze současnosti: Čtvrtá mocnost

ctvrta mocnost200Do českých kin vstupuje německý koprodukční snímek Čtvrtá mocnost. Jeho autor Dennis Gansel, režisér mezinárodně oceněného filmu Náš vůdce (Die Welle, 2008), se opět vrací k tematice p...


Literatura

Ziegler: Thothův tarot, Zrcadlo duše aneb dědictví pana Crowleyho


thoruv tarot 200Aleister Crowley a jeho tarotová sada patří ke klasice, která snad nebude nikdy překonána. Ještě více nepřekonatelná, zaplaťpánbůh, je ovšem pověst samotného autora. Tak toho byste si v dnešní době zopakovat nechtěli, věřte mi. ...

Divadlo

Děvky od Arbesa, herecký nářez v podzemí

arb 200Pokud máte pro strach uděláno, jděte se podívat do podzemí Švandova divadla na pražském Smíchově. Petra Hřebíčková a Zuzana Onufráková se v prostorách alternativního Studia proměňují v dračice, které maj...

Film

Vánoční romance z obchoďáku v režii strážných andělů

200filmV polovině listopadu vtrhne na filmová plátna novinka z pera scenáristky a zároveň režisérky filmu Karin Babinské Křídla Vánoc. Po drsné realistické sondě do hlubin duší a světa teenagerů provedené v jejím celovečerním filmovém debutu Pusinky, se tent...