V rámci projektu Jiřího Ondry a Egona Tobiáše Velký třesk na Malé scéně jsme se zúčastnili premiéry inscenace s tajemným názvem Ten kůň nelže. A nelhal! V netradičním divadélkovém prostředí D21 jsme navíc zaznamenali kulinářskou akci Soutěž o Nejlepší guláš. Vyhrál guláš Třaskavý za 30 Kč a nám to nedalo na místě ho ihned neochutnat!
Velký třesk je projekt, který formou světové premiéry a maximálně dvou repríz prezentuje původní tvorbu českých umělců. Jde o dlouhodobý projekt Divadla D21, který má ambice nejen oživit jeho Malou scénu, ale také obohatit kulturní nabídku v Praze o původní a nekonvenční divadelní událost. Unikátní je především záměr představovat nejen autory divadelních her, prozaiky nebo básníky, ale také autory děl hudebních, výtvarných a zastupujících další umělecká odvětví.
Neděláme benefici, jevištní skicu ani scénické čtení
Za stěžejní považuji hlavně fakt, že cílem projektu není dělat „benefici“ či recitál jednotlivých osobností a už vůbec ne scénické čtení nebo jevištní skicu. Výsledný tvar je koncipován jako výsostně divadelní zpracování, akcentující ve své scénické – tedy režijní, herecké i výtvarné – hudební složce myšlenky a atmosféru díla jednotlivých autorů. Jelikož při vzniku Velkého třesku úzce spolupracujeme s autory, které jsme pro tento záměr oslovili, jsou oni sami součástí svého večera a to do té míry, do které jim to je vlastní.
„Říká se, že v roce ubíhají nejrychleji poslední dva měsíce, což v divadle platí obzvlášť, protože sezona končí už před Vánoci. Stihnout se toho dá ovšem stále dost.“ Ondřej Hrab
Trojdílná minutová hra Kazimira Popesca s živými koni, herci a hudebníky
Když jsme se chystali na premiéru, moc jsme to nechápali. Co to má znamenat? Ta minutová hra? Ti živí koně? Na jevišti? Považovali jsme to za nesmysl. Když jsme vstoupili do divadla, spíš jsme měli pocit, že jsme v hospodě. Ale zato útulné, neformální prostředí. V blízkém akváriu se na nás spokojeně tlemily malé vinohradské želvy, které však zřejmě neočekávaly, že je přejmenujeme na želvy D21. A proč také? Začalo nebo nezačalo představení, když jsme usedali do sedadel, ale muž Romeo a žena Julie si s námi vrásky nedělali. Už zřejmě hráli. Hráli něco jakoby v šachy. Předměty různého druhu se postupně v rychlém rytmu dostávají na podlahu, Julie (zajímavá Ivana Machalová) přiblble se usmívající soupeří se svým mužem Romeem (nekonvenční Petr Pochop) a situace je hned dramatická. U starého stolu toho oba příliš nenamluví, diváci v tu dobu stále přicházejí, a oni oba nerušeně pokračují ve svém pantomimickém hraní. Taková poklidná hodinka v rodině prý chudých lidí. Pak konečně vstoupí na scénu a do jejich bytu kůň. Od té doby Romeo a Julie už prakticky vůbec nepromluvili hlasité slovo. Přidá se živá hudba z klavíru. Romeo a Julie nechápavě pozorují koně, který se u nich chová jako doma. Když oba konečně promluví a potvrdí si vzájemně týmiž slovy, že je to „podivný odpoledne“, máme zase do činění s koněm. Naznačuje, že už si vzpomněl, co chtěl. Manželé tedy vyzvou koně, aby si k nim sedl. Ale v tom kůň padne mrtev na podlahu. Julie stále připomíná Romeovi, že byl dříve také kůň!!!
Co že si pod těmi „koninami“ máme myslet, jsme pochopili až mnohem později, když přichází druhý kůň o mnoho upřímnější. „Muž v klobouku“ jim na objednávku vrtá (skutečně) – opravuje (ani náhodou) - stůl (skutečný) za mohutného řevu svého a vrtačky (skutečné). Připadá nám to všechno hodně v hádankách, ale když se na jevišti objeví bomba, je nám to už jasné. Jde zřejmě o exekuci, z které vyvázne snad jenom Julie v kožichu růžovém?! A oni koně. Vypadá to na „bílé koně“ v rukou menších a větších bosů… A v tom případě už jsme doma… Hádanky se jeví vyluštěné a náznaky až příliš aktuální a jasné…
Co říká režisér Jiří Ondra?
„V podzimním dílu Velkého třesku, věnovaném osobě i osobnosti Egona Tobiáše, jsme svědky dramatu Kazimira Popesca Ten kůň nelže. Jde o trojdílnou minutovou hru, kterou servírujeme v celosvětové premiéře. Hra Ten kůň nelže pochází z roku 2007, ovšem doposud nebyla nikdy nikde uvedena na jevišti. Hra vznikala během tří dnů, přičemž každý den vznikl poctivě jeden díl a původně byla věnována režisérovi této inscenace. Ovšem nikdo, snad jen její autor, neví, zdali od té doby nebyla věnována ještě někomu jinému. Proto chceme být první a exkluzivní v jejím provedení a činíme tak s laskavým svolením autora. Kdo navštíví Velký třesk Egona Tobiáše, stane se svědkem jednoho podivného dne a na konci pochopí, že jde v podstatě o den normální. Seznámíme se s Romeem a Julií, uvidíme opravdového dostihového koně a zažijeme autentický výbuch bomby přímo na jevišti. Nutno podotknout, že koně budou vystupovat živě, s živými herci a živým hudebním doprovodem, navíc za živé účasti Kazimira Popesca,“ říká režisér Jiří Ondra.
Osobnosti pro D21
Osobnosti, se kterými D21 spolupracuje, výrazně a zcela nenahraditelně zastupují svůj uměleckých obor nebo obory, ať už na jejich poli působí dlouhodobě nebo krátce. Díla, která D21 uvádí, jsou buď tvořena přímo pro Divadlo D21 a daný projekt, nebo jde o díla vůbec či dosud minimálně uváděná na veřejnosti.
Další repríza
S radostí jsme objevili datum další reprízy hry Ten kůň nelže, a to 12. 12. 2012.
Tentokrát v Divadle Na zábradlí, Anenské nám. 5, Praha 1, 11533, tel: 222 868 868,
e-mail
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
, www.nazabradli.cz
Ten kůň nelže
Režie a dramaturgie: Jiří Ondra, Egon Tobiáš
Výprava: Kateřina Kroupová
Hudba: Zdeněk „Cvrček” Dočekal
Hrají: Ivana Machalová j.h., Petr Pochop, Zdeněk „Cvrček” Dočekal j.h., Milan „Kapišto” Willinger j.h., Jiří „Kocour” Sobotka j.h., Robert „Felčar” Charvát j.h., Ondřej Pech j.h.
Premiéra: 20. listopadu 2012, reprízy: 27. a 28. listopadu
Produkce: Divadlo D21 (bývalé Malé vinohradské divadlo)
Záhřebská 21
Praha 2 – Vinohrady
www.divadlo21.cz
Zdroj foto: internet
< Předchozí | Další > |
---|