Egon Tobiáš: Ten kůň nelže aneb divadelní hra s živými koni, herci a hudebníky
Banner

Egon Tobiáš: Ten kůň nelže aneb divadelní hra s živými koni, herci a hudebníky

Tisk

ten kun nelze egon tobiasV rámci projektu Jiřího Ondry a Egona Tobiáše Velký třesk na Malé scéně jsme se zúčastnili premiéry inscenace s tajemným názvem Ten kůň nelže. A nelhal! V netradičním divadélkovém prostředí D21 jsme navíc zaznamenali kulinářskou akci Soutěž o Nejlepší guláš. Vyhrál guláš Třaskavý za 30 Kč a nám to nedalo na místě ho ihned neochutnat!

 

Velký třesk je projekt, který formou světové premiéry a maximálně dvou repríz prezentuje původní tvorbu českých umělců. Jde o dlouhodobý projekt Divadla D21, který má ambice nejen oživit jeho Malou scénu, ale také obohatit kulturní nabídku v Praze o původní a nekonvenční divadelní událost. Unikátní je především záměr představovat nejen autory divadelních her, prozaiky nebo básníky, ale také autory děl hudebních, výtvarných a zastupujících další umělecká odvětví.

Neděláme benefici, jevištní skicu ani scénické čtení

Za stěžejní považuji hlavně fakt, že cílem projektu není dělat „benefici“ či recitál jednotlivých osobností a už vůbec ne scénické čtení nebo jevištní skicu. Výsledný tvar je koncipován jako výsostně divadelní zpracování, akcentující ve své scénické – tedy režijní, herecké i výtvarné – hudební složce myšlenky a atmosféru díla jednotlivých autorů. Jelikož při vzniku Velkého třesku úzce spolupracujeme s autory, které jsme pro tento záměr oslovili, jsou oni sami součástí svého večera a to do té míry, do které jim to je vlastní.

„Říká se, že v roce ubíhají nejrychleji poslední dva měsíce, což v divadle platí obzvlášť, protože sezona končí už před Vánoci. Stihnout se toho dá ovšem stále dost.“ Ondřej Hrab

Trojdílná minutová hra Kazimira Popesca s živými koni, herci a hudebníky

Když jsme se chystali na premiéru, moc jsme to nechápali. Co to má znamenat? Ta minutová hra? Ti živí koně? Na jevišti? Považovali jsme to za nesmysl. Když jsme vstoupili do divadla, spíš jsme měli pocit, že jsme v hospodě. Ale zato útulné, neformální prostředí. V blízkém akváriu se na nás spokojeně tlemily malé vinohradské želvy, které však zřejmě neočekávaly, že je přejmenujeme na želvy D21. A proč také? Začalo nebo nezačalo představení, když jsme usedali do sedadel, ale muž Romeo a žena Julie si s námi vrásky nedělali. Už zřejmě hráli. Hráli něco jakoby v šachy. Předměty různého druhu se postupně v rychlém rytmu dostávají na podlahu, Julie (zajímavá Ivana Machalová) přiblble se usmívající soupeří se svým mužem Romeem (nekonvenční Petr Pochop) a situace je hned dramatická. U starého stolu toho oba příliš nenamluví, diváci v tu dobu stále přicházejí, a oni oba nerušeně pokračují ve svém pantomimickém hraní. Taková poklidná hodinka v rodině prý chudých lidí. Pak konečně vstoupí na scénu a do jejich bytu kůň. Od té doby Romeo a Julie už prakticky vůbec nepromluvili hlasité slovo. Přidá se živá hudba z klavíru. Romeo a Julie nechápavě pozorují koně, který se u nich chová jako doma. Když oba konečně promluví a potvrdí si vzájemně týmiž slovy, že je to „podivný odpoledne“, máme zase do činění s koněm. Naznačuje, že už si vzpomněl, co chtěl. Manželé tedy vyzvou koně, aby si k nim sedl. Ale v tom kůň padne mrtev na podlahu. Julie stále připomíná Romeovi, že byl dříve také kůň!!!

Co že si pod těmi „koninami“ máme myslet, jsme pochopili až mnohem později, když přichází druhý kůň o mnoho upřímnější. „Muž v klobouku“ jim na objednávku vrtá (skutečně) – opravuje (ani náhodou) - stůl (skutečný) za mohutného řevu svého a vrtačky (skutečné). Připadá nám to všechno hodně v hádankách, ale když se na jevišti objeví bomba, je nám to už jasné. Jde zřejmě o exekuci, z které vyvázne snad jenom Julie v kožichu růžovém?! A oni koně. Vypadá to na „bílé koně“ v rukou menších a větších bosů… A v tom případě už jsme doma… Hádanky se jeví vyluštěné a náznaky až příliš aktuální a jasné…

ten kun nelze egon tobias

Co říká režisér Jiří Ondra?

„V podzimním dílu Velkého třesku, věnovaném osobě i osobnosti Egona Tobiáše, jsme svědky dramatu Kazimira Popesca Ten kůň nelže. Jde o trojdílnou minutovou hru, kterou servírujeme v celosvětové premiéře. Hra Ten kůň nelže pochází z roku 2007, ovšem doposud nebyla nikdy nikde uvedena na jevišti. Hra vznikala během tří dnů, přičemž každý den vznikl poctivě jeden díl a původně byla věnována režisérovi této inscenace. Ovšem nikdo, snad jen její autor, neví, zdali od té doby nebyla věnována ještě někomu jinému. Proto chceme být první a exkluzivní v jejím provedení a činíme tak s laskavým svolením autora. Kdo navštíví Velký třesk Egona Tobiáše, stane se svědkem jednoho podivného dne a na konci pochopí, že jde v podstatě o den normální. Seznámíme se s Romeem a Julií, uvidíme opravdového dostihového koně a zažijeme autentický výbuch bomby přímo na jevišti. Nutno podotknout, že koně budou vystupovat živě, s živými herci a živým hudebním doprovodem, navíc za živé účasti Kazimira Popesca,“ říká režisér Jiří Ondra.

Osobnosti pro D21

Osobnosti, se kterými D21 spolupracuje, výrazně a zcela nenahraditelně zastupují svůj uměleckých obor nebo obory, ať už na jejich poli působí dlouhodobě nebo krátce. Díla, která D21 uvádí, jsou buď tvořena přímo pro Divadlo D21 a daný projekt, nebo jde o díla vůbec či dosud minimálně uváděná na veřejnosti.

ten kun nelze egon tobias

Další repríza

S radostí jsme objevili datum další reprízy hry Ten kůň nelže, a to 12. 12. 2012.
Tentokrát v Divadle Na zábradlí, Anenské nám. 5, Praha 1, 11533, tel: 222 868 868,
e-mail Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript , www.nazabradli.cz

Ten kůň nelže
Režie a dramaturgie: Jiří Ondra, Egon Tobiáš
Výprava: Kateřina Kroupová
Hudba: Zdeněk „Cvrček” Dočekal
Hrají: Ivana Machalová j.h., Petr Pochop, Zdeněk „Cvrček” Dočekal j.h., Milan „Kapišto” Willinger j.h., Jiří „Kocour” Sobotka j.h., Robert „Felčar” Charvát j.h., Ondřej Pech j.h.
Premiéra: 20. listopadu 2012, reprízy: 27. a 28. listopadu
Produkce: Divadlo D21 (bývalé Malé vinohradské divadlo)
Záhřebská 21
Praha 2 – Vinohrady
www.divadlo21.cz

Zdroj foto: internet


 

Přihlášení



Tomáš Šebek při vědomí, orientovaný, komunikace jasná a srozumitelná. Autentický, naléhavý a hluboce lidský Objektivní nález

Tomáš Šebek je mezi českými čtenáři znám především jako autor reportážních knih z humanitárních misí. V nové knize Objektivní nález: Moje nejtěžší mise však nepředstavuje dramatické příběhy ze vzdálených koutů světa, ale obrací pohled do svého nitra. Vytahuje na světlo nejhlubší zákoutí svého dětství stráveného v nefunkční rodině, osobní selhání, partnerské krize i touhu porozumět sám sobě.

Tajemství lady Antonie. Zakázaná vášeň na dvoře Tudorovců

Edice Klokan nakladatelství Alpress nabízí román pro ženy z historického prostředí Anglie 16. století, kdy vládli Tudorovci. Autorkou je Rebecca Michele, které se povedlo sepsat romantický příběh se zajímavou zápletkou. Tajemství lady Antonie, jak se kniha jmenuje, bude však brzy odhaleno. Knížka je primárně spíše červenou knihovnou než historickým románem, ale to nic nemění na tom, že je napínavá, čtivá a romantická, což potěší každou ženu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Zámkem až do Betléma

200rozBývávalo, že zámky a hrady se uzavřely na podzim veřejnosti, jako kdyby spaly a čekaly na jarní sluníčko. Už dávno je tomu jinak. Koncem října sice skončí na většině z nich sezóna (někde jedou celoročně), ale v prosinci se probudí a připravují sváteční ...

Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch a snad trochu pohoršení. Ale co se stane, když se rodinu rozhodne opustit žena?

Krajčířka Eva (Anežka Šťastná) miluje Mánka (Mark Kristián Hochman), avšak navzdory lásce nemohou být tito dva spolu kvůli jejich nerovnému původu. Proto se Eva z trucu rozhodne, že se provdá za kožešníka Samka (Jakub Tvrdík). Jen ať všichni vidí, že ona se nikoho doprošovat nebude!

Čtěte také...

Vršovické divadlo MANA slaví devadesátiny a zve na letní divadelní premiéry

Vrsovicke-divadlo 200Silné milostné příběhy plné emocí: Čapek a Olga a Víra! Láska! Naděje? Ale i česká premiéra černé komedie MASH. To jsou tři atraktivní novinky, které Vršovické divadlo MANA chystá na léto. Scéna, která letos slaví 90. výročí ...


Divadlo

Švandovo divadlo natáčí povzbudivá videa, divákům je nabídne na sociálních sítích

Svandovo divadlo200Povzbudit, zlepšit náladu, zaměřit pozornost k dobrým věcem v životě a také neztratit kontakt s diváky. To je smyslem videí, která začali natáčet tvůrci a herci z pražského Švandova divadla.

...

Film

Česká škola střihové skladby

Ceska skola strihu perexMálokdy se filmový recenzent (neřkuli běžný divák) zajímá o toho člověka, který - ve spolupráci s režisérem - celý film poskládal do výsledného tvaru. Přitom právě na něm záleží, zda sledované dílo nebude škobrtat, z...