Nemusí to znamenat nic, ale mohlo by!
Banner

Nemusí to znamenat nic, ale mohlo by!

ImageKlidné vody vyšetřovací stanice rozčeří krátký telefonát oznamující záhadnou vraždu u Betlémáku. Parta z kriminálky Aneňák jde do akce! Divadlo Na zábradlí uvedlo poblázněnou krimi-komedii autora Egona Tobiáše. Jak již napovídá samotný název „Denně (Poníci slabosti)“, jedná se o lehce surrealistické představení plné zmatku a prapodivných zvratů. Absence logiky a jakéhokoliv pointy je cíleně zaplněna bláznivým humorem.




Herecké obsazení bylo výborné a slibovalo záplavu humoru, podtrhnout stačí jméno Petr Čtvrtníček, který se představil v roli Miloše Brázdy, šéfa a vrchního komisaře, či Miloslav Mejzlík jako komisař Eduard Svrchník před odchodem do důchodu. V dalších rolích svérázných kriminalistů se také představili Igor Chmela jako Jürgen Pavič, Lucie Trmíková jako Renáta Hladká, asistentka a tisková mluvčí, Natália Drabiščáková jako Vlaďka Vedralová, specialistka na organizovaný zločin a Magdaléna Sidonová jako Hilda Jirovská vyšetřující seriové vraždy.

Image


Vraždy tě musej hlavně bavit!

Iracionalita vládla celému představení. Již po několika málo scénách se publikum rozdělilo na dva tábory. Jedni absurditu vítají s nadšením, druzí jen nechápavě zírají a snaží se najít jakkýkoli záchytný bod a pak se slovy „sračka“ opouští divadlo. I já samotná nemám ráda humor postavený na vulgarismech a oplzlosti a stojím někde na pomezí.

Image


Pojítkem scének a hudebních vystoupení je snad jen záliba ve vraždách. Krátké dialogy představují spíše volné asociace a příliš nekorespondují s hlavním motivem – vyšetření ochlášené vraždy. A jak finální podoba divadelní hry vznikala?

„V průběhu zkoušek herci a tvůrci denně pročítali denní tisk. Ve výsledku vznikla absurdní koláž politiky, kriminalistiky, sportu a sexu, která se v inscenaci projeví hlavně v podobě písní. Noviny se ukázaly jako často nesmyslné, povrchní a směšné hlásání zdánlivých pravd nevypovídajících o skutečnosti vůbec nic. Otázkou zůstala právě skutečnost. Co je skutečné a co je jen zdání? Nakonec zůstávají absurdně řazené zprávy dne, ve kterých se pátrající čtenář snaží vyčíst něco o světě kolem sebe.“(tisková zpráva DNz)

Image


Nabourávání logiky a zažitých konvencí převrací jakékoli fakta a důkazy naruby. Nikdo si už není jist, kde tkví pravda a spravedlnost. Povzneseme-li se nad prapodivné vizuální vzezření, páteří absurdních prvků zůstává metafora na nejistý výklad denních zpráv a právě neschopnost identifikovat, co je pravda a co výmysl.

Egon Tobiáš (1971)

Dramatik a scénograf Egon Tobiáš absolvoval scénografii na DAMU a jeden rok postgraduálního studia knižní ilustrace a grafiky na UMPRUM. S Divadlem Na zábradlí již několikrát spolupracoval mimo jiné, jako autor textu k inscenaci Jana Nebeského JE SUiS. Věnuje se také televizní a filmové scenáristice, píše operní libreta, prózu a poezii; kreslí komiksy, maluje, pracuje jako grafik. V současnosti patří k nejuváděnějším českým dramatikům. Hry Egona Tobiáše zobrazují svět jako chaotický propletenec, několikavrstevný labyrint, kde původnost a originalita jsou zatlačeny do kouta citacemi, volnými opisy a odkazy. Neexistuje zde čisté a přímé sdělení, vše je obtěžkáno dalšími významy. Logika a kauzalita ustupují asociacím, několika směrnému toku slov. Z tradičního hlediska se Tobiášovy texty mohou zdát nesmyslné, chaotické, pomatené, ve skutečnosti však nesnadně zaznamenávají osobité vidění mnohotvárného světa.

Image



DENNĚ (PONÍCI SLABOSTI) — Egon Tobiáš
detektivní komedie
Uvádí: Divadlo Na zábradlí
Režie: Jan Nebeský
Scénář: Egon Tobiáš
Hrají: Petr Čtvrtníček, Miloslav Mejzlík, Igor Chmela, Lucie Trmíková, Natália Drabiščáková, Magdaléna Sidonová, Ivan Voříšek
Premiéra: 9. března 2012
Hodnocení: 50 %


Zdroj foto: nazabradli.cz







 

Přihlášení



Soutěže

Má cesta za štěstím - autobiografie Mistra

gottPrávě vychází unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech.
SUPRAPHON

V hlavní roli Tomáš Holý a jeho nesnadný život i tragický konec

Český spisovatel, básník a držitel Magnesie Litera – Kosmas Ceny čtenářů za rok 2018 Ota Kars přichází s již druhou knihou o jednom z nejslavnějších českých dětských herců. V hlavní roli Tomáš Holý, tentokrát prostřednictvím krásně zpracovaného grafického románu.
Nakladatelství Argo

Rozhovor

Markéta Harasimová

MH200Markétu Harasimovou znám poměrně krátkou dobu, ale po přečtení jejího románu Poháry touhy se mi tak nějak dostala pod kůži. A protože jsem ji chtěla poznat víc, zrodil se tento rozhovor:

 

 

...

Hledat

Videorecenze knih

Vymazlené dítě harfistky Jany Bouškové – sólové album Má vlast

Dokážete si představit harfu jako plnohodnotný sólový nástroj, který dokáže znít jako celý symfonický orchestr? Harfistka Jana Boušková pojala tuto otázku jako výzvu a v průběhu čtyř let upravila vybrané skladby českých velikánů, jakými jsou Smetana, Dvořák a Suk, do zcela unikátní podoby.
Supraphon

Z archivu...

Čtěte také...

Trollové mezi námi

Trollove 2Pražská čtvrt Letná. V jednom z barů popíjejí mladý absolvent práv Vojta a tajemná dívka Lena, která se mu líbí a o které touží dozvědět se víc. Dokonalé rande ale přeruší telefonát, který nejenže zhatí Vojtovi všechny jeho plány, ale i obrátí j...


Literatura

POKÁNÍ - když láska nedostane šanci

Pokani perexNeuvěřitelně silný příběh o lásce mezi Cecilií a Robbiem, která ani neměla možnost se dál rozvíjet, protože od sebe byli Cecilie a Robbie nedobrovolně rozděleni. Jsme v Anglii v roce 1939. Celý svět čeká jedno z nejtemnějších období – 2.světová...

Divadlo

Divadelní festival v Avignonu

avignon 200Největší, nejproslulejší, nejoblíbenější, nejnavštěvovanější... ještě mnoho dalších nej má divadelní festival  - či spíše festivaly - v Avignonu.

...

Film

Století rádia ukazuje, kudy se ubíralo rozhlasové vysílání

200filmV ostravském televizním studiu vznikl střihový dokument k 90. výročí rozhlasového vysílání, nazvaný Století rádia. Režisér Roman Vávra jej pojal jako mozaiku jednotlivých dochovaných relací od nejstarších dob téměř po dnešek, aniž by vložil jediné slov...