Escorial: Soumrak padá na královský hrad!

Escorial: Soumrak padá na královský hrad!

Tisk
Image29. únor je magické datum. Je jednou za čtyři roky a přímo vybízí k výjimečným událostem. Jednou z nich rozhodně byla premiéra inscenace Escorial: Soumrak padá na královský hrad!, debutové představení divadla JeBe, které se odehrálo v Malém Vinohradském divadle. Král a šašek. Hlavní postavy groteskního dramatu, které napsal Belgičan Michel de Ghelderode, provádějí diváky životem v paláci, kde umírá královna. Bezejmenný král se chce i v tomto období bavit a smát. Dvorní šašek Folial je povolán, aby právě krále rozesmál. Po chvíli si však král s šaškem vymění role v poněkud zvláštní hře.



Komorní prostor malého sálu Malého Vinohradského divadla byl zaplněn do posledního místa. Vlastně ne. Sedělo se i na okraji podia, židle se přidávaly kamkoliv to šlo a se začátkem představení nebyla v hledišti nevyužitá píď. Všichni netrpělivě čekali, co se bude dít, protože představení už tak trochu začalo ještě před začátkem oficiálním. V průběhu usazování v sále diváci mohli sledovat tři aktéry na podiu, kteří se líčili a s kamennými výrazy ve tvářích už tak počali svoje představení. Nebo detailně prohlížet kostýmy a zejména pak samotnou scénu. Nejednalo se o nic honosného, přesto dostatečně kouzelného. Vše bylo na svém místě a v úvodní scéně, kdy z klasického dialogu diváky vytrhl zvuk rozbité gramofonové desky, už hlediště definitivně pochopilo, že nuda to rozhodně nebude!

 


Image

Představení bylo sice podle režisérových slov intenzivně nacvičováno pouhé tři týdny, přesto herci působili, jako by se pro roli narodili. Role krále patřila Janu Lepšíkovi, herci, jenž působí v angažmá v brněnském divadle, Foliala znázornil Samuel Neduha a jedinou zástupkyní něžného pohlaví sehrála Sarah Sofie Huikari. Ta měla poněkud nevyjasněnou roli s nejmenším dějovým obsahem, přesto svou důležitostí byla nepostradatelná. Předvedla naprosto excelentní herecký výkon, postava mluvila nejen jejími ústy, ale také z očima, pohledy a gesty. Více než půlku představení působila jako přihlížející podivné šaškově a králově hře, kontrolovala sklenice rozestavěné na podiu, do kterých líně kapalo víno z infuzí, a s kamennou tváří kouřila cigarety. Jí také patřil závěrečný výstup, kdy celé představení uzavřela, nejdříve slovy a pak symbolicky zhasnutím lampičky.

Image

Za Divadlem JeBe stojí dramaturg, umělecký šéf a především režisér Petr KlariN Klár. Projekt vznikl ze základů Divadla Johnny Bůh, které odehrálo pouze jedno představení. Tedy tak trochu příbuzenský vztah dal i pojmenování současného divadla. “Z předchozího divadelního projektu zůstali iniciály J.B. Mimo to, je to název, který vyvolává okamžitou reakci, ať už pozitivní nebo negativní, ale málokdo k tomu zůstane chladný. A takovéhle divadlo vlastně my chceme dělat. V tezích mojí tvorby stojí to, že mě nezajímá povrchnost. Ve výsledku není důležité, jestli je člověk naštvaný či potěšený, ale důležité je, aby nějakou emoci cítil. Pokud odejde z divadla a za půl hodiny už netuší, na čem byl, tak to není úplně v pořádku,” osvětluje Petr KlariN Klár kontroverzní název. Nezbývá, než souhlasit. S názorem a i s tím, že v případě této inscenace emoce pocítíte. Jaké, už záleží jen na vás. Ale každopádně, toto představení zůstane v mysli rozhodně dlouho!

Image


Zdroj foto: Divadlo JeBe

 
Banner

Přihlášení



Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.


JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.


65. pole
Banner

Rozhovor

Turistický seriál K21: Karlštejn

karlstejn 200Milí čtenáři, s blížícími se prázdninami jsme se u nás rozhodli podívat se pod pokličku různých turistických cílů. Seznámíme vás s životy kastelánů několika hradů a zámků, podíváme se na zoubek strašidlům a představíme pár mu...

Hledat

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.


LEDA

Čtěte také...

Vinohradská inscenace Já třeba zabít Sekala se podobá šílené realitě dnešního světa

sekal 200Velké téma, které vymyslel špičkový scenárista a které se dočkalo adekvátní divadelní adaptace na velkém jevišti, se odehrává ve skvělé režii Pavla Kheka. Tak hodnotím jednu z posledních inscenací Je třeba zabít Sekala v Divadle na Vinohradech. Syrové ...


Literatura

Jaké tradice se uchovaly v Jižních Čechách?
ImageKrásné a na omak příjemné knížce Jižní Čechy, velikostí tak akorát do ruky, vévodí na obálce fotka Putimi, vsi proslulé z literatury, jak jsem o tom psal nedávno na tomto serveru. Ovšem aut...

Divadlo

Letní scéna Divadla Ungelt

Již poosmé si mohou příznivci divadla vychutnat komorní letní scénu Divadla Ungelt na hradčanském Novém světě. Divadlo, které patří k nejznámějším a především k nejpopulárnějším u nás, zařadilo do letního programu dvě oblíbené hry, jednu premiéro...

Film

Na druhém konci vesmíru a bez svého kladiva – Thor se vrací potřetí!

thor 200Thor je uvězněn na opačném konci vesmíru. Bez svého mocného kladiva je nucen pustit se do závodu s časem. Musí se vrátit včas do Asgardu, aby zastavil Ragnarok – zkázu svého domova, kterou se snaží rozpoutat nový mocný nepřítel, jeho nemilosrdná sestra Hela. Thor musí zabrá...