V Činoherním klubu straší! Divadlo uvede v české premiéře westendový hit 2:22 – DUCHAŘSKÝ PŘÍBĚH

V Činoherním klubu straší! Divadlo uvede v české premiéře westendový hit 2:22 – DUCHAŘSKÝ PŘÍBĚH

Tisk

duch1Činoherní klub zahájí novou sezónu premiérou světově úspěšné hry britského dramatika Dannyho Robinse 2:22 – DUCHAŘSKÝ PŘÍBĚH v režii Braňa Holička. Vztahový thriller od autora populárních a oceňovaných podcastů BBC UNCANNY a THE BATTERSEA POLTERGEIST bude hrát divadlo exkluzivně od 8. září 2023.



2:22 – DUCHAŘSKÝ PŘÍBĚH (2:22 – A GHOST STORY)
Jenny a Sam se s malým dítětem čerstvě nastěhovali do starého domu, který rekonstruují. První noci v neznámém prostředí jsou lehce děsivé. Jenny je přesvědčená, že každou noc přesně ve 2:22 se v dětském pokoji ozývají kroky – někdo chodí okolo postýlky. Sam, který je vědec, je pouze ochotný připustit, že cokoli může být slyšet, se dá jednoznačně rozumně vysvětlit. Kolaudační večírek, na který dorazí jejich kamarádka Lauren se svým partnerem Benem, prověří vztahy všech zúčastněných. Tahle noc vrhne světlo na jejich obavy a strachy a dost možná zpochybní všechno, o čem byli doposud přesvědčení, protože se rozhodnou zůstat vzhůru až do 2:22… Čemu věříte vy? A máte odvahu zjistit pravdu?

Prvním impulzem k napsání hry pro Dannyho Robinse bylo, když se mu kamarádka, do které by to nikdy neřekl, svěřila, že viděla ducha, a to, jak diametrálně odlišně na toto zjištění reagovali ostatní. Rozsáhlé rešerše ke hře pak vytvořily základ taky pro Dannyho duchařské podcasty. Napínavý thriller 2:22 – DUCHAŘSKÝ PŘÍBĚH, u jehož sledování nezáleží na tom, jste-li spíš skeptik, nebo na duchy věříte, měl premiéru v srpnu 2021 v Noël Coward Theatre na londýnském West Endu. Inscenace se okamžitě stala hitem a zbořila několik westendových rekordů. Kromě popularity u diváků získala hra dobré ohlasy u kritiky a několik ocenění.

a ghost story

V české premiéře 2:22 – DUCHAŘSKÝ PŘÍBĚH v překladu Michala Zahálky se představí Romana Widenková, Markéta Stehlíková, Jan Hájek a Václav Šanda. Režisér Braňo Holiček stojí už za divácky velmi úspěšnou a oblíbenou inscenací Činoherního klubu OŠKLIVEC. K tomu, co ho chytlo právě na hře 2:22 – DUCHAŘSKÝ PŘÍBĚH, říká: „Za prvé si myslím, že je ta hra skvěle napsaná. A to, co mě na ní strašně zaujalo, je střet těch dvou pohledů na svět – jednoho naprosto racionálního, skeptickýho a druhýho, kterej připouští existenci něčeho, co nás přesahuje. Ve výsledku ta hra není tolik o tom, jestli v tom domě straší nebo ne, nebo jestli duchové existujou, nebo ne. A to mi na tom přišlo strašně zajímavý. Tohle celý se řeší na půdorysu běžnýho manželskýho vztahu. Klade si to otázku, jaký to je žít s někým, u koho máš najednou pocit, že mu úplně hráblo, protože věří něčemu, co není vědecky podložitelný. A naopak.“

a ghost story

DALŠÍ DVĚ PREMIÉRY SEZÓNY 2023/24
Černá komedie amerického dramatika Joshuy Harmona SIGNIFICANT OTHER o tom, jak je těžké najít toho pravého partnera pro život, když jste gay, single a vaše nejky vás jedna po druhé zvou na rozlučky se svobodou, byla úspěšně uvedena v roce 2015 Off-Broadway a v roce 2017 se přesunula na Broadway. Inscenaci hry v režii Terezy Říhové Činoherní klub uvede v české premiéře v lednu 2024.

„Těším se na příležitost setkat se s hrou, která ačkoli řeší vážné téma, činí tak s humorem a nadsázkou. (…) Hra nabízí krásné příležitosti pro sedmero herců. A o to více se na spolupráci s Činoherním klubem těším, jelikož toto divadlo je pro mne synonymem hereckého divadla," uvádí k výběru textu režisérka Tereza Říhová. V inscenaci se objeví v abecedním pořadí: Jana Břežková, Jakub Burýšek, Sandra Černodrinská, Marta Dancingerová, Markéta Stehlíková, Václav Šanda, Viktor Zavadil.

Autorská inscenace Beaty Parkanové MILÁ EVIČKO, MILÝ LUĎKU vzniká přímo na míru pro Činoherní klub a bude mít premiéru v březnu 2024. Oceňovaná filmová režisérka a scenáristka (CHVILKY, SLOVO, SVĚTÝLKA) vychází z dochované korespondence svých prarodičů a z deníků dědečka, které si na sklonku života vedl v psychiatrické léčebně.

„V hlavní ženské roli Evy se představí Daniela Kolářová, Lucie Žáčková a Romana Widenková, v hlavní mužské roli Luďka Martin Finger. Na otázku, proč ženu hrají tři herečky a muže jen jeden herec ráda s úsměvem odpovídám, že zatímco žena se vyvíjí, muž se otáčí. A doufám, že toto mé rozhodnutí v obsazení objasní i sama hra, která je o tom nejzákladnějším, o čem jde hrát – o lásce v dobrém i zlém v jednom celoživotním manželství,“ představuje inscenaci Beata Parkanová.

Umělecký šéf Činoherního klubu Martin Finger k začínající sezóně uzavírá: „Pokračujeme v naplňování našeho dlouhodobého konceptu. Jednak v připravovaných inscenacích definitivně zakotví na jevišti Činoherního klubu nové herecké tváře. Dále s námi bude opět spolupracovat řada umělců, kteří v našem divadle ještě nepracovali a se kterými se, doufejme, nesetkáme naposledy. Letošní 59. sezóna předznamenává, jak navázáním spolupráce s renomovanými osobnostmi, tak autorskými počiny, příští jubilejní sezónu, ve které oslavíme 60 let existence Činoherního klubu a bude nás v ní čekat nejedno překvapení.“


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Ozvěny ze Světa knihy/ 65. pole

Pole perex20. mezinárodní knižní veletrh a literární festival Svět knihy Praha 2014 je sice již minulostí, ale protože zde zástupci redakce Kultury21 objevili spoustu novinek a skvělých knižních titulů a navíc se potkali s kolegy různých nak...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Malostranský hřbitov jevištěm site-specific představení

kyt 200Veřejnosti jinak nepřístupný pražský hřbitov otevře v polovině září své brány a poskytne kulisy jedinečnému hudebně-tanečnímu projektu Kytice – Mezigenerační dialog. Výsledek díla, které vzniklo v rámci Roku české hudby, můžete na již zmín...


Literatura

Nekromantka Anita Blakeová jde opět S kůží na trh

AB17 200Stál rok čekání na již sedmnáctý román ze života nekromantky a lovkyně upírů Anity Blakeové? Nakladatelství Epocha nám servíruje příběh s názvem S kůží na trh, ve kterém se vydáváme řešit případ upíra-sériového vraha do města hříchu a hazardu, do Las ...

Divadlo

Komorní opera Hudební fakulty JAMU uvede komediální operu Albert Herring

herring 200V tuzemsku nejuváděnější operu britského skladatele Benjamina Brittena nastudovali studenti Hudební fakulty JAMU. Komorní opera brněnské umělecké akademie nabídne novou inscenaci díla Albert Herring ve dvou premiérách 20. a 21. listopadu v 19 ...

Film

Jak se kdysi odečítal film

I dnes se stává, že diváci prožívají nekonečné seriály (proč by se na ně jinak dívali?), že mají tendenci vztahovat postavu na jejího představitele. Oblibu nezaručuje sebelépe zvládnutá role v "kusovém" pořadu, ale ustavičně se vracející typizované figurky: vždyť kdo vítězí třeba v soutěži TýTý?...