Ne/normální: unikátní titul na poli hudebního divadla

Ne/normální: unikátní titul na poli hudebního divadla

Tisk

NENORMALNI 200Spletitý příběh rodiny Goodmanových se v hlavách autorů Briana Yorkeyho a Toma Kitta začal odvíjet postupně. Zároveň lze jeho prostřednictvím mírně nahlédnout do zákulisí vzniku současného amerického muzikálu.

 

 

Problematika psychického onemocnění samozřejmě není úplnou novinkou, objevuje se například už v rockové opeře Tommy od britské skupiny The Who z roku 1969, v níž sledujeme osud malého chlapce trpícího vážným psychickým blokem. A ačkoli si Kitt a Yorkey berou z Tommyho zdravou rockovou inspiraci a hrátky s hudebními žánry, v akcentování tématu bipolární poruchy a jejího vlivu na rodinné zázemí jdou ještě dál – prakticky až na dřeň. Což bylo hlasitě podpořeno diváckou odezvou.

Na počátku stálo zhlédnutí televizního dokumentu o elektroléčbě a v hlavách autorů se v roce 1998 zrodil malý desetiminutový studentský muzikál Feeling Electric. Protože ale dobré nápady musí uzrát jako víno, první zkušební workshopové verze začaly vznikat až o téměř desetiletí později. Hodně úprav v podobě tradičního škrtání a dopisování písní už vzniklo při uvedení v off-broadwayském divadle Second Stage a v roce 2008 ve spolupráci s režisérem Michaelem Greifem, který stojí téměř u všech průlomových milníků současné Broadwaye (RENT, Dear Evan Hansen). Na Broadway do Booth Theatre tak o rok později dílo přišlo ve znamenitě vysoustružené formě. I když moderní teorie žánru mluví trochu jinak, písně zde primárně neposouvají děj (nebo velmi málo), zato sugestivně zprostředkují často velmi silnou emoci. Kitt a Yorkey mají trochu opačný postup tvorby, než je běžné. Nesmírně rádi spolu píšou písničky a teprve posléze k nim hledají tu správnou dramatickou situaci. Tento postup zejména v muzikálu NE/NORMÁLNÍ funguje bravurně. Díky chytře napsanému příběhu může mít každý jednotlivý divák své epicentru příběhu jinde. Ať už budete sledovat nelehký osud Diany, osamělost starostlivého Dana, sebejistotu energického teenagera Gabea, či citové tápání Natalie a bojovnost Henryho.

Textových i hudebních odkazů se v rámci děje objeví hned několik, muzikáloví znalci si jistě povšimnou trefné citace ze Sound of Music (Za zvuků hudby), nesmíme zapomenout na výraznou zmínku Přeletu nad kukaččím hnízdem či na osud u nás málo známé hollywoodské hvězdy Frances Farmerové, která prodělala také léčbu elektrošoky. Ačkoli bylo uvedení na Broadwayi původně považováno za trochu riskantní, tři ceny Tony a Pulitzerova cena za nejlepší drama určitě dávají tušit, že se risk bohatě vyplatil. Muzikál už za deset let od broadwayského uvedení obletěl celý svět, v německy mluvících zemích prakticky není rok, kdy by se nějaké nastudování neobjevilo, i tak mu jeden milník chybí. Zatím se nikdy neobjevil na londýnském West Endu, což mu na prestiži ale samozřejmě neubírá. Česká premiéra Next to Normal v překladu Zuzany Čtveráčkové pod názvem NE/NORMÁLNÍ se nakonec uskutečnila 29. listopadu 2019 Divadle Na Prádle v režii Martina Vokouna a dramaturgii Ondřeje Doubravy.

Tvůrčí tandem Tom Kitt a Brian Yorkey už není úplně neznámý ani na tuzemských jevištích, ať už jako autorská dvojice, nebo sóloví spolupracovníci. Svou českou (a vlastně i evropskou) premiéru měl v roce 2017 v Městském divadle Brno jejich disneyovský muzikál Děsnej pátek (Freaky Friday), v roce 2019 pak Stingův muzikál Poslední loď (The Last Ship), kde se Brian Yorkey společně s Johnem Loganem podílel na scénáři. Překladatelkou obou těchto děl opět byla Zuzana Čtveráčková.

Tom Kitt se kromě skládání věnuje v hudebnímu divadle vlastně všemu, co s hudbou jen trochu souvisí, je rovněž aranžérem (aranžoval například album 21st Century Breakdown pro kapelu Green Day i jejich populární muzikál American Idiot), tvůrcem hudebního nastudování, dirigentem. Mezi další jeho významné muzikálové počiny patří High Fidelity nebo muzikál Bring It On, který napsal společně s Lin-Manuelem Mirandou. Jako autor orchestrací se podílel na muzikálu Jagged Little Pill, který vychází primárně z legendárního stejnojmenného alba písničkářky Alanis Morissette a od premiéry v roce 2019 slavil až do nedávna úspěch na Broadwayi. I zde jeho práce byla nominována na cenu Tony za nejlepší orchestrace. S režisérem Cameronem Crowem vytvořil divadelní adaptaci hudebního filmu Almost Famous (Na pokraji slávy). V roce 2021 měl na Broadwayi premiéru jeho muzikál Flying Over Sunset o experimentování s LSD a výletech do různých zákoutí lidské psýché, vytvořený společně s legendárním broadwayským scenáristou a režisérem Jamesem Lapinem, s texty písní Michaela Korieho. Ve stejném roce vydal své autorské album Reflect, na které pozval spoustu svých kolegů z muzikálové branže. Zároveň můžeme v novinkové filmové verzi Larsonova muzikálu tick, tick… BOOM! vzniklé pro Netflix vidět krásný důkaz, že Tom Kitt už zcela patří mezi broadwayskou skladatelskou elitu. Můžeme ho totiž, spolu s ostatními kolegy, na malou chvíli vidět ve scéně, v níž Jonathan Larson v podání Andrewa Garfielda prezentuje svůj muzikál Superbia na skladatelském workshopu v přítomnosti mnoha dalších legend.

Brian Yorkey, rodák z Omahy ve státě Nebraska, sice původně příliš k muzikálům netíhnul, přesto s nimi nakonec spojil svůj profesní život. Je režisérem a scenáristou. Adaptoval pro muzikál film Anga Leeho The Wedding Reception (Svatební hostina), je autorem country muzikálu Play It by Heart, byl také scenáristou netflixového seriálového hitu 13 Reasons Why a podílel se na scénáři Stingova muzikálu The Last Ship (Poslední loď), který už stálí diváci Městského divadla Brno také měli možnost vidět na repertoáru.

Zatím posledním společným projektem dvojice Brian Yorkey a Tom Kitt je muzikálová adaptace filmu The Visitor (Nezvaný host). Ta měla premiéru v listopadu 2021 v newyorském off-broadwayském divadle The Public.

V režii a úpravě Petra Gazdíka rodinu Goodmanových na prknech MdB ztvární Ivana Vaňková (Diana), Lukáš Janota (Dan), Marco Salvadori (Gabe), Eliška Skálová (Natalie), členy rodiny doplní Jonáš Florián (Henry) a Dušan Vitázek (Dr. Madden / Dr. Fine). Muzikál bude uveden opět v překladu Zuzany Čtveráčkové, scénu vytvoří Emil Konečný, kostýmy navrhne Eliška Ondráčková Lupačová, bandleaderem bude Anton Marko, hudební nastudování má na starosti Ema Mikešková, choreografii obstará Aneta Majerová a dramaturgie se ujmou Ondřej Doubrava a Miroslav Ondra.

NENORMALNI
Tom Kitt, Brian Yorkey
NE/NORMÁLNÍ
komorní muzikál
Režie a úprava: Petr Gazdík
Překlad: Zuzana Čtveráčková
Hudební nastudování: Ema Mikešková
Bendleader: Anton Marko
Scéna: Emil Konečný
Kostýmy: Eliška Ondráčková Lupačová
Choreografie: Aneta Majerová
Dramaturgie: Ondřej Doubrava, Miroslav Ondra
Osoby a obsazení:
Diana ….……...…….………………….…………………… Ivana Vaňková
Dan ….……...….…….……………….…………………….. Lukáš Janota
Gabe ….……...……………………….…………………….. Marco Salvadori
Natalie….……....…….……………….…………………….. Eliška Skálová
Henry ….……....…….……………….…………………….. Jonáš Florián
Dr.Madden/Fine.…….……………….…………………….. Dušan Vitázek
Orchestr MdB

Premiéra: v sobotu 12. února 2022 na Činoherní scéně MdB

Více informací: https://www.mdb.cz/inscenace/528-ne-normalni


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Inspiraci nacházím všude kolem mě, říká zpěvák a textař Vlady Gryc

Gryc foto perexLoni mu vyšlo nejen debutové album Já svý sny mám, ale povedla se mu i letní hitovka Te Quiero, která zaznamenala sérii úspěchů v rozhlasové hitparádě Česká dvanáctka. To jsou poměrně nedávné umělecké úspěchy zpívajícího textaře Vladyh...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Antonius a Kleopatra – premiéra slavného dramatu v Brně

Antonius a Kleopatra perexPandemie a divadelní představení se velmi v lásce nemají. Ale Městské divadlo v Brně již v červnu odehrálo venku, na nádvoří Biskupského dvora, ve své premiéře pohádku O statečném kováři. První skutečnou premiér...


Literatura

Budiž móda aneb budeme v budoucnosti chodit nazí?

budiz-moda machalovaV knize „Budiž móda“ čtivým a přehledným způsobem zachycujeme dějiny módy 20. století, přičemž rovněž sledujeme její vývoj až do současné doby. A uvědomíme si také, že stále převládajícím rysem dění v módní branži j...

Divadlo

Ve Vršovickém divadle MANA ožívá bytové divadlo. Herci zvou na komedie ve věži i v suterénu

divadlo mana200Pech pod střechou a Požár v suterénu. To jsou dvě nové brilantní komedie, které v premiéře nabízí Vršovické divadlo MANA. Evokují atmosféru bytových divadel, takže se hrají v netradičních prostorách divadelní budovy, jako je třeba podkroví n...

Film

Fliegauf naznačuje, odkud vane vítr

je to jen vitrI takový bývá úděl umělce! Zatímco film maďarského autora Bence Fliegaufa získává uznání od festivalových porot (Stříbrný medvěd na MFF v Berlíně) i lidsko-právních organizací (cena Amnesty International Film, Peace Film ...