Inscenace Leviatan a Everyman uvede Ensemble Opera Diversa v brněnské Staré radnici

Inscenace Leviatan a Everyman uvede Ensemble Opera Diversa v brněnské Staré radnici

Tisk

barton perex divadloRenomované hudební těleso Ensemble Opera Diversa uvede v pondělí 17. prosince v 19. 30 hodin ve freskovém sále brněnské Staré radnice inscenace Leviatan a Everyman. V obou vytvořil hlavní role dnes už pražský herec Jiří Bartoň, který je současně i zdatným zpěvákem. Ostatně zasvěcení dobře znají i jeho šansonové koncerty. Poskytl i následující rozhovor, který se týká především již zmíněných dvou hudebních činoher Leviatan a Everyman...

 

Jak se vám spolupracuje s tělesem Ensemble Opera Diversa, v nímž jste nastudoval velké role?


Pokud mám mluvit o spolupráci s tímto uskupením, musím použít spíše už minulý čas. Hudební činohra Everyman měla totiž premiéru v roce 2013, Leviatan pak o rok později. Pracovalo se nám všem spolu, pokud se dobře pamatuju, výborně, velice svobodně. Leč bohužel, obě inscenace se hrají jen velmi občasně, vlivem toho, že dramaturgie souboru setrvale dává přednost jiným, čistě hudebním kusům. Tím ale současně každá repríza Everymana nebo Leviatana pro mě osobně zase získává pečeť něčeho výjimečného, až svátečního.


Jak hodnotíte postavu Nissena Piczenika a představení Leviatan?


Hodnocení jakéhokoliv typu bych raději ponechal na divákovi. Za sebe mohu dodat, že se jedná se o dramatizaci nádherného textu Josepha Rotha a že jde o příběh velké touhy po něčem, co člověka přesahuje. Zvlášť krásnou vzpomínku mám na poslední reprízu, kdy jsme hráli na nádvoří Mikulovského zámku. Zrovna zapadalo slunce, bzučely včely, celé to mělo snad nejen pro mě dost neopakovatelnou atmosféru.

 

barton divadlo 01


V čem se liší jiné přestavení - Everyman?


Také se jedná o činohru se zpěvy, v tomto případě ale o středověkou moralitu. Everyman je jakýmsi zástupcem lidského rodu, tápajícím, vnitřně pochybujícím jedincem. Hledá to, co by nepopiratelně dokazovalo a obhajovalo smysl života. Narozdíl od Nissena v Leviatanovi není ani tolik postavou charakterní, jako spíše symbolickou. Také zde uvedu sugestivní vzpomínku. Hráli jsme opět v Mikulově, tentokrát ale v Dietrichsteinské hrobce, a najednou do našich existenciálních promluv o životě a smrti začaly zvenku nenadále šlehat blesky, dunět hrom. Příroda jako by začala hrát s námi. Řeknu vám - byla to síla. Představení i tímto získalo zvláštní atmosféru, ty živly tam náhle byly opravdu přítomné a spolupracovaly s námi.


Kdo vedle vás ještě v představeních hraje a jak se těšíte na prostor brněnské Staré radnice?


V obou inscenacích vystoupí Kateřina Veselá, herečka divadla Polárka a brněnského Buranteátru, dále Otakar Blaha, který pracuje v Janáčkově divadle, a Přemysl Hnilička, dávný souputník mých hereckých začátků před více než dvaceti lety. Ti všichni v inscenaci hrají i zpívají. Klavíru dá zaznít Jarka Šranková a kromě ní vystoupí ještě další dva výborní hudebníci. Na prostor Staré radnice se těším velmi, představení se uskuteční v nádherném freskovém sále, který má podobnou atmosféru jako třeba prostor líšeňského zámečku Belcredi, kde jsme už obě představení také v minulosti hráli.

 

barton divadlo 02


http://zapisnikzmizeleho.cz/everyman-cili-kdokoli-a-male-vyroci-zapisniku/?fbclid=IwAR2pr_CK5Q3uv6nseNZt1RQemjHyIgPYqRbwaKZQn0jQt1TCM4kPX6595Gs

Foto: archiv Jiří Bartoň


 
Banner

Přihlášení



Občanská válka, draci a dvě dívky. Jak nás ovlivňuje původ naší rodiny?

Aurora a Eva. Dvě odlišné dívky. Aurora je sirota, o kterou se stará její babička. Eva má milující rodiče. Jejich cesty se protnou během války, která obě poznamená.

Knihy s úsměvem

Dagmar Pecková nežije z podstaty, neusíná na vavřínech a je kreativní, což dokládají i její alba

Mezzosopranistky Dagmar Peckové si vážím nejen pro její umění, ale je mi sympatická i tím, že je taková, jaká je. Přímá, bezprostřední a neskutečně agilní co se týče nejrůznějších uměleckých projektů – ať už je to hudební festival Zlatá Pecka nebo činoherní inscenace Mistrovská lekce, kde má hlavní roli. Jako jako jediná z pěvkyň své generace neustrnula, nežije z podstaty a neusíná na vavřínech. Jde o umělkyni hodně širokého záběru, o čemž svědčí i její tři „různobarevná“ alba…

www.dagmarpeckova.com

Banner

Hledat

Rozhovor

Nebojte se snít s otevřenýma očima. Nikdy není pozdě

Eva MaškováSpisovatelka Eva Mašková má na kontě již pár knih, nejčastěji detektivek. Je to taková česká Agatha Christie, ráda píše klasické detektivky, kdy co nejvíce napíná čtenáře a dobře psychologicky prokresluje postavy. Kromě to...

Videorecenze knih

Kdo jsem a co tady dělám?

Novinkou nakladatelství Portál je knížka supervizora, lektora a poradce obětí trestných činů Rostislava Honuse s názvem Kdo jsem a co tady dělám? Tato publikace vycházející z existenciální filozofie nabízí praktickou sebezkušenost pro každého, kdo by jen na okamžik zapochyboval o tom, že je právě tam, kde má být a že jeho život má svůj smysl.

Portál

Z archivu...

Čtěte také...

Festival Setkání Stretnutie nabídne dramaturgické novinky z českých a slovenských divadel

setkani stretnutie200Poslední květnový týden ožije Městské divadlo Zlín česko-slovenským divadelním svátkem - mezinárodním divadelním festivalem Setkání Stretnutie. Program 27. ročníku bude nabitý jak v hlavním, tak doprovodném programu. Představí s...


Literatura

Zůstaň se mnou, příběhu plný emocí

Zůstaň se mnou, perexPřesně to jsem si přála po otočení poslední stránky knihy Zůstaň se mnou. Těžko jsem se loučila s osudy hlavních hrdinů. Debutový román nigerijské autorky Ayobami Adebayo je dílo nanejvýš zdařilé. Jsem nadšená, že jsem po knize sáhla.

...

Divadlo

Zvrácený a tragický osud průmyslnické rodiny v nacistickém Německu

soumrak bohu perexDivadlo J. K. Tyla v Plzni ztvárnilo ve svém zpracování dramatu Soumrak bohů příběh bohaté německé průmyslnické rodiny Essenbeckových, která v předválečném období kvůli obchodováním s nacisty postupně sklouzává do čím dál většího m...

Film

Dva filmaři jako hrdinové knih

Cap perexDvě umělecké školy, jak pražská Akademie múzických umění, tak brněnská Janáčkova akademie múzických umění, vydaly téměř současně životopisné publikace o filmařích, z nichž jeden obecenstvo (i odbornou veřejnost) sotva dokázal oslovit, zatímco druhý by...