Zajímavosti o dinosaurech jsou zpět!

Zajímavosti o dinosaurech jsou zpět!

Dinosauri rekordy  200Vladimír Socha nelenil a po roce od jeho posledního počinu je zde další kniha tentokrát zaměřená na rekordy a zajímavosti o dinosaurech. Opět vyšla v nakladatelství Kazda a spolupracoval na ní s Vladimírem Rimbalou.

Kniha začíná úvodem, kde autor popisuje, že se jedná o jakousi dinosauří Guinessovu knihu rekordů ukazující, že svět dinosaurů je ještě fascinující, než jsme si mysleli. Následuje 23 kapitol o nejrůznějších druzích dinosaurů – od těch největších, přes ty s dlouhými krky nebo opeřených až po ty vodní nebo vypadající jako draci. V závěru nechybí slovníček pojmů, doporučená literatura a také informace o autorovi a ilustrátorovi.

Těžko říct, který z těchto dvou tvůrců knihy si zaslouží větší pochvalu. Samozřejmě Vladimír Socha za shromáždění a sepsání všech zajímavostí a informací, což jistě nebylo jednoduché, ale rozhodně také Vladimír Rimbala. Jeho ilustrace působí opravdu hodnověrně a je neuvěřitelné, že je nevytvářel podle žijících tvorů. Stránkami knihy se tak můžete kochat, aniž byste si četli texty.

To by však byla škoda, protože byste se nedozvěděli například to, že obří dinosauři ve fázi nejrychlejšího růstu mohli přibírat na váze až 55 kilogramů za jeden jediný den, že nejtěžší dinosaurus (argentinosaurus huinculensis) mohl vážit až 96 tun, jiný mít krk dlouhý přes 15 metrů nebo že brachiosauři spásli asi 200 až 400 kilogramů zeleně za den.

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Seznamte se s rekordy a zajímavostmi ze světa dinosaurů

Tomu, aby si čtenář vše lépe představil, napomáhají přirovnání. Nyní na přednášce Ladislav Zibura vzpomínal, že se takové věci vštěpují do hlavy studentům žurnalistiky a zde si jich užijete do sytosti. A hlavně opravdu dávají smysl. „Pokud Sauroposeidon skutečně dosahoval výšky až 18 metrů, pak byl zhruba desetkrát vyšší než dospělý muž, pětkrát vyšší než dospělý slon a třikrát vyšší než rekordní žirafy.“ (str. 32)

Kniha Dinosauři rekordy a zajímavosti mi přišla o dost jednodušší na čtení než Pravěcí vládci Evropy Průvodce světem dinosaurů našeho světadílu. Původně jsem myslela, že ji budu číst dlouho, ale nakonec jsem ji zhltla na posezení, žasla nad nejrůznějšími čísly a vypisovala si poznámky, čím později oslnit manžela. Takže pokud máte doma malého nebo většího milovníka dinosaurů, mám pro vás tip na vánoční dárek!

Vladimír Socha (*1. ledna 1982, Hradec Králové) je publicista, pedagog, autor populárně naučné literatury a popularizátor paleontologie a přírodních věd. Po absolvování přírodovědného gymnázia vystudoval Univerzitu Hradec Králové a v současnosti působí jako lektor a pedagog. Pravidelně přednáší v různých vzdělávacích institucích, přispívá články do populárně-naučných periodik a vystupuje v pořadech Českého rozhlasu. Publikoval zatím 16 knižních titulů a šest brožurek o dinosaurech, pravěku i astronomii pro děti a knihy také překládá. K jeho zájmům patří paleontologie obratlovců, dějiny přírodních věd, astronomie a historie obecně.

Vladimír Rimbala se po ukončení Střední zemědělské školy ve Spišské Nové Vsi a povinné vojenské služby rozhodl cestovat a po různých životních zkušenostech, také po osmi letech strávených na severu Norska, se rozhodl žít v Čechách. Cestování a všeobecný zájem o přírodu, pravěk, historii a umění ho přivedly k ilustrování knih a coby samouka též k vytvoření unikátního stylu kresby a malby. Spolupracoval na knihách a článcích Jaroslava Mareše a Vladimíra Sochy či na tvorbě rekonstrukcí rozličných pravěkých tvorů pro Martina Kundráta.

Dinosauri rekordy

Dinosauři: Rekordy a zajímavosti
Autor: Vladimír Socha
Žánr: pro děti a mládež
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2021
Počet stran: 184
Hodnocení: 88 %

Když se v písních stmívá

Album Martina Hejnáka Chmýří, které vlastním nákladem vydal v roce 2021, obsahuje 14 (relativně) nových či zrevitalizovaných skladeb. Jednotlivé songy nejsou příliš dlouhé, takže i přes jejich celkový počet výsledná stopáž jen o fous přesahuje 30 minut.

Nad propastí osudu rodiny Courtenyů

Nad propasti perexKdo někdy otevřel knihu od Wilbura Smitha a pustil se do čtení, byl pravděpodobně až po uši zamilován. No, možná ne úplně každý, ale já rozhodně ano. Příběhy, které Wilbur rozehrává na stránkách svých knih, mne nejspíš nikdy neom...

RockOpera Praha natáčí videoklip s Evou Urbanovou a Kamilem Střihavkou

rop eva kamil 200Spojení RockOpery Praha a Evy Urbanové dostane nové obrysy. Holešovické divadlo totiž chystá nový videoklip k očekávané premiéře opery Trója, v níž se operní pěvkyně chopí role bohyně lovu Artemis. Klip vznikne ke skladbě Přísahej a t...

Desátý ročník Severského filmového podzimu odstartuje litevské drama

sasa200Na jubilejním desátém ročníku Severského filmového podzimu budou moci diváci zhlédnout nejen filmy evropského severu, ale i zástupce litevské kinematografie. Festivalové filmy podzimního výběru se představí ve 22 městech České republiky. Během pražské...