Zajímavosti o dinosaurech jsou zpět!

Zajímavosti o dinosaurech jsou zpět!

Dinosauri rekordy  200Vladimír Socha nelenil a po roce od jeho posledního počinu je zde další kniha tentokrát zaměřená na rekordy a zajímavosti o dinosaurech. Opět vyšla v nakladatelství Kazda a spolupracoval na ní s Vladimírem Rimbalou.

Kniha začíná úvodem, kde autor popisuje, že se jedná o jakousi dinosauří Guinessovu knihu rekordů ukazující, že svět dinosaurů je ještě fascinující, než jsme si mysleli. Následuje 23 kapitol o nejrůznějších druzích dinosaurů – od těch největších, přes ty s dlouhými krky nebo opeřených až po ty vodní nebo vypadající jako draci. V závěru nechybí slovníček pojmů, doporučená literatura a také informace o autorovi a ilustrátorovi.

Těžko říct, který z těchto dvou tvůrců knihy si zaslouží větší pochvalu. Samozřejmě Vladimír Socha za shromáždění a sepsání všech zajímavostí a informací, což jistě nebylo jednoduché, ale rozhodně také Vladimír Rimbala. Jeho ilustrace působí opravdu hodnověrně a je neuvěřitelné, že je nevytvářel podle žijících tvorů. Stránkami knihy se tak můžete kochat, aniž byste si četli texty.

To by však byla škoda, protože byste se nedozvěděli například to, že obří dinosauři ve fázi nejrychlejšího růstu mohli přibírat na váze až 55 kilogramů za jeden jediný den, že nejtěžší dinosaurus (argentinosaurus huinculensis) mohl vážit až 96 tun, jiný mít krk dlouhý přes 15 metrů nebo že brachiosauři spásli asi 200 až 400 kilogramů zeleně za den.

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Seznamte se s rekordy a zajímavostmi ze světa dinosaurů

Tomu, aby si čtenář vše lépe představil, napomáhají přirovnání. Nyní na přednášce Ladislav Zibura vzpomínal, že se takové věci vštěpují do hlavy studentům žurnalistiky a zde si jich užijete do sytosti. A hlavně opravdu dávají smysl. „Pokud Sauroposeidon skutečně dosahoval výšky až 18 metrů, pak byl zhruba desetkrát vyšší než dospělý muž, pětkrát vyšší než dospělý slon a třikrát vyšší než rekordní žirafy.“ (str. 32)

Kniha Dinosauři rekordy a zajímavosti mi přišla o dost jednodušší na čtení než Pravěcí vládci Evropy Průvodce světem dinosaurů našeho světadílu. Původně jsem myslela, že ji budu číst dlouho, ale nakonec jsem ji zhltla na posezení, žasla nad nejrůznějšími čísly a vypisovala si poznámky, čím později oslnit manžela. Takže pokud máte doma malého nebo většího milovníka dinosaurů, mám pro vás tip na vánoční dárek!

Vladimír Socha (*1. ledna 1982, Hradec Králové) je publicista, pedagog, autor populárně naučné literatury a popularizátor paleontologie a přírodních věd. Po absolvování přírodovědného gymnázia vystudoval Univerzitu Hradec Králové a v současnosti působí jako lektor a pedagog. Pravidelně přednáší v různých vzdělávacích institucích, přispívá články do populárně-naučných periodik a vystupuje v pořadech Českého rozhlasu. Publikoval zatím 16 knižních titulů a šest brožurek o dinosaurech, pravěku i astronomii pro děti a knihy také překládá. K jeho zájmům patří paleontologie obratlovců, dějiny přírodních věd, astronomie a historie obecně.

Vladimír Rimbala se po ukončení Střední zemědělské školy ve Spišské Nové Vsi a povinné vojenské služby rozhodl cestovat a po různých životních zkušenostech, také po osmi letech strávených na severu Norska, se rozhodl žít v Čechách. Cestování a všeobecný zájem o přírodu, pravěk, historii a umění ho přivedly k ilustrování knih a coby samouka též k vytvoření unikátního stylu kresby a malby. Spolupracoval na knihách a článcích Jaroslava Mareše a Vladimíra Sochy či na tvorbě rekonstrukcí rozličných pravěkých tvorů pro Martina Kundráta.

Dinosauri rekordy

Dinosauři: Rekordy a zajímavosti
Autor: Vladimír Socha
Žánr: pro děti a mládež
Nakladatelství: Kazda
Počet stran: 184
Hodnocení: 88 %

„Člověk může umřít jen jednou“

chlapec-ktery-nasledoval-sveho-otce-do-osvetimi 200V nakladatelství Jota vyšla kniha Chlapec, který následoval svého otce do Osvětimi obsahující skutečný příběh z prostředí koncentračních táborů. V Knihcentrum.cz byla...

Komédia Sladký domov na odozvu slovenského diváka ešte len čaká

Sladky domov 200V priestoroch Mestského divadla P. O. Hviezdoslava v Bratislave sa 5. mája uskutoční premiéra hry v slovenskom preklade Sladký domov od  maďarského autora Györgya Spiróa.

...

Zlodějka knih, The Book Thief, by Brian Percival s oslnivou Sophie Nélisse v hlavní roli

zlodejka perexOslnivá Sophie Nélisse v hlavní roli Liesel Memingerové, dívky, která neměla to štěstí, aby prožila plnohodnotné dětství. Tehdy její rodině udělala čáru přes rozpočet druhá světová válka a holocaust. Při pohledu na úvod filmu si člověk chtě n...