Romská kuchyně vás překvapí

Romská kuchyně vás překvapí

caro romskej kuchyne200Nad romskou kuchyní jsem nikdy nepřemýšlela a neměla s ní spojený žádný konkrétní pokrm. Proto jsem byla zvědavá, co bude obsahem knihy Čaro rómskej kuchyne, která se mi dostala do ruky.

Kniha začíná předslovem, úvodem, obrazovým obsahem a následují samotné recepty. Nejprve ty na polévky s masem a bez masa, na hlavní jídla, a to jak na tradiční masité pokrmy a masové speciality, tak i na bezmasitá jídla se zeleninou, houbami, nebo obilninami. Nechybí ani návody na chleba a pomazánky, sladkosti a nápoje. Závěrečná část knihy se věnuje i magii a bylinkách a na úplném konci najdou čtenáři zajímavou statistiku, použitou literaturu, informace o autorovi a poděkování.

Autor v jeho úvodním textu uvádí, že cílem kuchařky bylo zbavit se předsudků. Na křtu, kterého se účastnila naše redaktorka Lenka Meravá, pak na odpověď, jaká je romská kultura odpověděl toto: „Keď ju položíte Rómovi alebo nerómovi, veľmi ťažko hľadá odpoveď. Som rád, že dnes môžem dať odpoveď. Rómska kultúra je postavená na jednoduchosti, na čerstvých a prírodných surovinách. Nie sú tam žiadne chemikálie. Nepotrebujete veľa riadu a ani veľa surovín,“ uviedol motív knihy autor.

V receptech mě zaujalo, kolik se v nich nachází vnitřností a pro nás ne tak tradičních podobných surovin, stejně jako některých bylinek. Na spoustu pokrmů jsem však dostala chuť a moc ráda je vyzkouším. Líbila se mi třeba polévka z listů řepy a uzených žeber, kopřivová polévka, kuřecí paprikáš, plněné kachní krky, džatky na paprice (noky z bramborového těsta), brambory na sladkokyselo i přílohy jako romský chléb marikla, nebo táborový chléb. A zajímavý je i kynutý koláč se sladkým zelím, který ocení především manžel jakožto milovník všeho se zelím.

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Odhalte kouzlo romské kuchyně

Čaro rómskej kuchyne je rozhodně dobrá kuchařka a její vznik má určitě smysl. Je dobře udělaná, není šitá horkou jehlou jako některé jiné tituly a musím říct, že se těším na její druhý díl!

Mgr. Peter Pollák, Ph.D. se narodil 20. dubna 1973 v Levoči. Je otcem 6 dětí a v čase vydání knihy i trojnásobným dědečkem. V dětství ho rodiče vedli k samostatnosti, a to včetně vaření. Bylo to nutné, protože máma pracovala do večera a otec byl týdně v zahraničí. Peter Pollák během vojny vyzkoušel profesi kuchaře, poté pracoval na stavbách v Čechách, kde opět využil svou praxi v kuchyně a vařil pro celou partu. Zkušenosti s přípravou jídel získal i od svého otce, který ho brával na rodinné zabijačky. Svůj nadšený vztah k vaření uplatnil i v bratislavské parlamentské ubytovně jako první romský poslanec Národné rady Slovenskej republiky a následně jako zplnomocněnec vlády pro romské komunity. Od roku 2019 vaří Peter Pollák romské speciality pro sebe a kolegy z Evropského parlamentu.

caro romskej kuchyne

Čaro rómskej kuchyne
Autor: Peter Pollák
Žánr: kuchařka
Nakladatelství: Peter Pollák
Rok vydání: 2022
Počet stran: 158
Hodnocení: 87 %

Olga Sommerová: Odmítat dennodenně diskriminaci ženského pohlaví…

Olga Sommerova200Touha po svobodě znamená mimo jiné odmítnout každodenními činy a postoji diskriminaci ženského pohlaví, které v naší společnosti bohužel stále trvá. Ve faktických podmínkách, to jest v zákonech, které umožní ženě, aby vychovávala dět...

Výpadek léku nemusí znamenat přerušení léčby – lékárníci ho v některých případech a za jasných pravidel mohou nahradit

generika200Lékárník může vydat pacientovi jiný léčivý přípravek, než je předepsaný. Před vydáním náhradního léčivého přípravku však musí vždy postupovat podle platných právních předpisů. Zásadní podmínkou je, že pacient s vydáním jiného léčivého přípravku o...

Typická rodina. Je silnější jejich láska, nebo touha navzájem se pozabíjet?

Jablka ze stromu nepadaji perexČtyři dospělí sourozenci Delaneyovi stojí před neřešitelným dilematem. Jejich matka se ztratila a je velká pravděpodobnost, že s tím má co do činění jejich otec.

...

Rychlé šípy aneb Kam se poděli gentlemani? … o zábavu a humor není nouze

rychle sipy divadlo radostKdyž jsem šel na představení Rychlé šípy, nevěděl jsem, co od toho mám čekat. Pětici kamarádů zná snad každý. Všichni vědí, kdo to byl Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Čer...

Letadla nepřekvapila ani neohromila

200filmNejnovější film ze společnosti Pixar vypráví tentokrát příběh spíše ze vzduchu než ze silnice. Na rozdíl od Aut se v Letadlech neobjevuje žádný známý dabér ani režisér.

...