Kuchařka Hugo Hromase inspiruje i pobaví

sedm zpusobu 200Od Hugo Hromase už jednu kuchařku mám a když jsem zaregistrovala další knihu, věděla jsem, že ji musím mít!

Kniha podle autora není klasickou kuchařkou, ale podle mého názoru k ní rozhodně nemá daleko. Název Sedm způsobů, jak se radovat z jídla koresponduje s kapitolami jednotlivých receptů. Tou první je Špajz a zabývá se návody na suroviny, které kuchař při vaření využije. Najdete tak zde například recept na vývar, chlebové koření, sušená rajčata, povídla nebo například mango čátní. Další kapitola se nazývá Doma a zaměřuje se na klasické recepty jako jsou švestkové knedlíky, zelňačka nebo třeba langoše s kvašenou zeleninou a „cuketovej vošouch“. Čtvrtá kapitola nazvaná Nomadis je o parketě Hugo Hromase – o vaření na ohni. Ostatní způsoby, jak se radovat z jídla potěší milovníky cizích kuchyní – jeden je o vaření na poušti, ale také v Pyrenejích nebo v Itálii.

Moc se mi líbí, jak Hugo Hromas píše a myslím, že to dost souvisí s jeho osobností. Je to podle mě na jednu stranu člověk, který se s ničím nepáře a bojuje se životem, na druhou je dobrosrdečný a jeho blízcí na něj nedají dopustit. Jeho slova mě dokázala překvapit, ale hlavně rozesmát a nenechávala jsem si ujít žádnou příležitost přečíst si nějakou popisku, radu nebo vzpomínku. Například u prvního bodu přípravy kvasu píše: „Kvas není mouka ani voda, dokonce ani mouka s vodou. Kvas je živá kultura skládající se v různém poměru z bakterií mléčného kvašení a kvasinek, která v této směsi žije. I když to smrdí jak fusekle a vypadá to, že to nic nedělá, jsou tam. Nevylévejte ho! Nakrmte ho! Taky nejste každej den ve formě. Ale stačí se najíst a vyspat a svět je hned hezčí, ne?“ (str. 24)

Zaujal mě recept na kvašenou řepu, kterou Hugo Hromas používá do boršče a zdůrazňuje, že rozdíl mezi takovým borščem a tím bez kvašené řepy je markantní. Návod je jednoduchý a překvapily mě v něm rozinky. Podobně snadný je i recept na sušená rajčata a majonézu z vývaru z cizrny. Už brzy vyzkouším švestkové knedlíky z bramborového těsta, opékané škubánky s omáčkou z povidel nebo lilek Hasselback (technika nakrojení zeleniny). Z exotičtějších pokrmů mě nadchl recept na chalvu (snad nedopadne jako „takový mastný měkký ho*no", o kterém autor píše), falafel připravovaný v Dahabu, marockou polévku Bessaru, košarí (rýže s čočkou) nebo marocký salát z karotky a také carta da musica. Tedy takzvaný notový papír podobný pita chlebu.

Každý si může najít nějaký způsob, jak se radovat z jídla a Hugo Hromas k tomu může výrazně pomoci. Stránky jeho knihy přímo lákají k experimentování!

Michal Hugo Hromas, vlastním jménem Michal Hromas. Svůj gastronomický pseudonym používá od chvíle, kdy pracoval pro brněnskou restauraci Borgo Agnes, v níž působilo více jeho jmenovců. Je známý svým originálním pojetím kuchyně, kterou často tvoří pouze oheň, rošt a kotlík. Na ohni připravuje nejen pořádné kusy masa, ale také vynikající zeleninové pokrmy, peče chleba, a dokonce i dezerty. Stojí za tváří podniků různých stylů napříč Českou republikou. Vařil například v několika pražských restauracích: v Domě vína U Závoje, Aromi či Plzeňské restauraci Obecního domu, byl také šéfkuchařem arabské restaurace Dahab. V Laboratoriu Riccarda Lucqueho na pražském Starém Městě pravidelně pořádá kurzy vaření a pro internetovou televizi Stream.cz natáčí pořady, v nichž přibližuje autentickou gastronomii. Stál také u zrodu streetfoodových festivalů v Česku a v rámci svého projektu Nomadis vaří na otevřeném ohni po celé republice.

sedm zpusobu

Sedm způsobů, jak se radovat z jídla
Autor: Michal Hugo Hromas
Žánr: moderní kuchařky
Nakladatelství: XYZ (Albatros Media)
Počet stran: 288
Hodnocení: 89 %

Turistický seriál K21: Hrubý Rohozec

hruby rozhozec 200Milí čtenáři, s blížícími se prázdninami jsme se u nás rozhodli podívat se pod pokličku různých turistických cílů. Seznámíme vás s životy kastelánů několika hradů a zámků, podíváme se na zoubek strašidlům a představíme pár muzeí. Ne...

Umění být v pohodě pomáhá: S vůní jara

Pomnenky perexMáte s prvním jarním sluncem chuť vytáhnout ze šatníku něco svěžího a barevného? Nechte se inspirovat přírodou. Něžné tóny květin zlepší náladu nejen vám, ale i okolí. Pastelové barvy jsou univerzální. Bát se ale nemusíte žádné barvy, podle zn...

Anonymity internetu se dá snadno zneužít

anonymita 200V nakladatelství Kalibr vyšel první díl ze série s vyšetřovateli Buchholzem a Salomonovou nazvaný Anonymita.

...

Touha po ženichovi jako nejlepší cesta do pekel

hratky s certemNedílnou součástí Mikulášovy družiny jsou čerti. Proto není divu, že pár dní před tím, než řinčení pekelných řetězů rozezvučí ulice, uvedlo Městské divadlo Zlín pohádku z pera Jana Drdy Hrátky s čertem

Návštěvní den na Barrandově - výlet do zákulisí české továrny na sny

navstevni den barrandovV sobotu 1. září se Barrandov Studio otevře veřejnosti. Nepropásněte jedinečnou příležitost k unikátnímu výletu do filmového zákulisí a poznejte, jak funguje opravdová „továrna na sny“. Jeden z největší...