Kuchařka Hugo Hromase inspiruje i pobaví

sedm zpusobu 200Od Hugo Hromase už jednu kuchařku mám a když jsem zaregistrovala další knihu, věděla jsem, že ji musím mít!

Kniha podle autora není klasickou kuchařkou, ale podle mého názoru k ní rozhodně nemá daleko. Název Sedm způsobů, jak se radovat z jídla koresponduje s kapitolami jednotlivých receptů. Tou první je Špajz a zabývá se návody na suroviny, které kuchař při vaření využije. Najdete tak zde například recept na vývar, chlebové koření, sušená rajčata, povídla nebo například mango čátní. Další kapitola se nazývá Doma a zaměřuje se na klasické recepty jako jsou švestkové knedlíky, zelňačka nebo třeba langoše s kvašenou zeleninou a „cuketovej vošouch“. Čtvrtá kapitola nazvaná Nomadis je o parketě Hugo Hromase – o vaření na ohni. Ostatní způsoby, jak se radovat z jídla potěší milovníky cizích kuchyní – jeden je o vaření na poušti, ale také v Pyrenejích nebo v Itálii.

Moc se mi líbí, jak Hugo Hromas píše a myslím, že to dost souvisí s jeho osobností. Je to podle mě na jednu stranu člověk, který se s ničím nepáře a bojuje se životem, na druhou je dobrosrdečný a jeho blízcí na něj nedají dopustit. Jeho slova mě dokázala překvapit, ale hlavně rozesmát a nenechávala jsem si ujít žádnou příležitost přečíst si nějakou popisku, radu nebo vzpomínku. Například u prvního bodu přípravy kvasu píše: „Kvas není mouka ani voda, dokonce ani mouka s vodou. Kvas je živá kultura skládající se v různém poměru z bakterií mléčného kvašení a kvasinek, která v této směsi žije. I když to smrdí jak fusekle a vypadá to, že to nic nedělá, jsou tam. Nevylévejte ho! Nakrmte ho! Taky nejste každej den ve formě. Ale stačí se najíst a vyspat a svět je hned hezčí, ne?“ (str. 24)

Zaujal mě recept na kvašenou řepu, kterou Hugo Hromas používá do boršče a zdůrazňuje, že rozdíl mezi takovým borščem a tím bez kvašené řepy je markantní. Návod je jednoduchý a překvapily mě v něm rozinky. Podobně snadný je i recept na sušená rajčata a majonézu z vývaru z cizrny. Už brzy vyzkouším švestkové knedlíky z bramborového těsta, opékané škubánky s omáčkou z povidel nebo lilek Hasselback (technika nakrojení zeleniny). Z exotičtějších pokrmů mě nadchl recept na chalvu (snad nedopadne jako „takový mastný měkký ho*no", o kterém autor píše), falafel připravovaný v Dahabu, marockou polévku Bessaru, košarí (rýže s čočkou) nebo marocký salát z karotky a také carta da musica. Tedy takzvaný notový papír podobný pita chlebu.

Každý si může najít nějaký způsob, jak se radovat z jídla a Hugo Hromas k tomu může výrazně pomoci. Stránky jeho knihy přímo lákají k experimentování!

Michal Hugo Hromas, vlastním jménem Michal Hromas. Svůj gastronomický pseudonym používá od chvíle, kdy pracoval pro brněnskou restauraci Borgo Agnes, v níž působilo více jeho jmenovců. Je známý svým originálním pojetím kuchyně, kterou často tvoří pouze oheň, rošt a kotlík. Na ohni připravuje nejen pořádné kusy masa, ale také vynikající zeleninové pokrmy, peče chleba, a dokonce i dezerty. Stojí za tváří podniků různých stylů napříč Českou republikou. Vařil například v několika pražských restauracích: v Domě vína U Závoje, Aromi či Plzeňské restauraci Obecního domu, byl také šéfkuchařem arabské restaurace Dahab. V Laboratoriu Riccarda Lucqueho na pražském Starém Městě pravidelně pořádá kurzy vaření a pro internetovou televizi Stream.cz natáčí pořady, v nichž přibližuje autentickou gastronomii. Stál také u zrodu streetfoodových festivalů v Česku a v rámci svého projektu Nomadis vaří na otevřeném ohni po celé republice.

sedm zpusobu

Sedm způsobů, jak se radovat z jídla
Autor: Michal Hugo Hromas
Žánr: moderní kuchařky
Nakladatelství: XYZ (Albatros Media)
Rok vydání: 2021
Počet stran: 288
Hodnocení: 89 %

Má cesta za štěstím - autobiografie Mistra

gottPrávě vychází unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech.
SUPRAPHON

V hlavní roli Tomáš Holý a jeho nesnadný život i tragický konec

Český spisovatel, básník a držitel Magnesie Litera – Kosmas Ceny čtenářů za rok 2018 Ota Kars přichází s již druhou knihou o jednom z nejslavnějších českých dětských herců. V hlavní roli Tomáš Holý, tentokrát prostřednictvím krásně zpracovaného grafického románu.
Nakladatelství Argo

Alžběta Bartošová – Mladá talentovaná Slovenka, která si užívá Prahu.

bart200Herečka Alžběta Bartošová nyní hraje v divadle Kalich v představení Horečka sobotní noci a nově od září v Atlantidě.

...

Vymazlené dítě harfistky Jany Bouškové – sólové album Má vlast

Dokážete si představit harfu jako plnohodnotný sólový nástroj, který dokáže znít jako celý symfonický orchestr? Harfistka Jana Boušková pojala tuto otázku jako výzvu a v průběhu čtyř let upravila vybrané skladby českých velikánů, jakými jsou Smetana, Dvořák a Suk, do zcela unikátní podoby.
Supraphon

Luštěninová kuchařka Petra Klímy. Kde najít kvalitní rostlinné bílkoviny?

kucharkaPokud se stravujete ryze vegansky, nebo teprve přecházíte na veganskou stravu, jistě uvítáte tipy na skvělé recepty a zdroj kvalitních rostlinných bílkovin. To vše vám může poskytnout Luštěninová kuchařka Petra Klímy z nakl...

GUMIČKOVÁNÍ NENÍ JEN PRO HOLKY

GUMICKOVANI 200Někdo říká, že gumičkování je jenom pro holky. Ale já si myslím, že to není pravda. Gumičky jsou dnes všude a dá se z nich dělat tolik pěkných věcí.

...

Teenagerský muzikál Andílci za školou si odbyde svoji premiéru 22. října

andilci z skolou laurinova 5angelsNový teenagerský muzikál Andílci za školou bude mít premiéru 22. října. Režie se ujal Filip Renč, hudbu složil Michal David a texty si vzal na sta...

Nakladatelství Argo se představuje

argo-logoNakladatelství Argo nabízí knihy velice různorodé, vedle divácky atraktivního čtiva (kde nechybí ani comics) vydává i výsostně odborné publikace, které se týkají dějin – ať již zkoumají takříkajíc jejich každodennost, skryté tend...