Máme dva základní psychologické typy – introverty a extraverty

psychiologicke typy perexNa vydání knížek švýcarského lékaře a psychoterapeuta Carla Gustava Junga (a také literatury o něm) se u nás soustředí nakladatelství Portál. O některých publikacích jsme již psali (Člověk a jeho symboly), nyní následuje recenze nejnovějšího příspěvku PSYCHOLOGICKÉ TYPY.

Jung, jenž žil v letech1875-1961, nejprve vycházel z Freudova učení, ale posléze se vydal vlastní cestou. Jeho přínos spočívá v pochopení lidské psychiky na pozadí světa snů, umění, mytologie, náboženství a filozofie. Jeho podrobný popis, jak se projevuje introvertní a extravertní zacílení lidské osobnosti, vyšel poprvé v roce 1921 a zjednal mu zaslouženou pozornost. Introverti se vyznačují otevřeností vůči světu, vyhledávají společnost a silné podněty, jsou hovorní a někdy až unáhlení. Introverti jsou naopak do sebe uzavření, uvážliví, hledají inspiraci ve svém nitru.

Jak to bylo v minulosti
Jung tu prokázal jedinečnou obeznámenost s dějinami, když zjišťoval, jak se příslušné typy chování projevovaly v minulosti, jak je vnímali různí myslitelé snad už od časů antiky. Zkoumá především duchovní koncepty v rané křesťanské církvi, teologické rozepře v ní, scholastické aspekty ve středověké filozofii, spory v protestantském hnutí.

psychologicke typy CarlGustavJung

Carl Gustav Jung

Obrací se ke koncepcím typů v umění, věnuje se Schillerovým úvahám na toto téma, probírá dělení na naivní a sentimentální básnictví. Oceňuje Nietzschův spise Zrození tragédie z ducha hudby, který vnímá jako dopracování tématu, které Schiller otevřel, ačkoli se k němu přímo nevztahuje. Nietzsche vytyčuje dva protikladné typy, které označuje jako apollinský a dionýský. První plodí stav přirovnatelný ke snu, druhý probouzí rozpoložení podobné opojení.

Psychologické typy v umění
Poté Jung probírá koncepce takříkajíc svých předchůdců - Thomasi Furneauxu Jordanovi vytýká předpojatost. Obhlédne problematiku typů v básnictví, zajímá jej třeba Goethe, pohlédne na bráhmanské pojetí v Indii, princip protikladů nachází též v čínské filozofii. A znovu se vrací ke křesťanské symbolice. V dalších kapitolách se věnuje problematice typů v psychopatologii, v estetice i v současné filozofii (v době, kdy Jung tuto látku promýšlel, tedy před více než sto lety). A dodává, že rovněž životopisná literatura poskytuje řadu podnětů k přemýšlení.

Teprve poté, na zbývajících zhruba dvou stech stránkách, předkládá vlastní koncepci typů. A načrtává, jak se introvertnost a extravertnost projevují v myšlení, cítění, vnímání a intuici, a to jak u ženy, tak u muže. Celkově tedy vytvořil osmero základních psychologických typů, které ovlivnily budoucí podobu psychologie. Své pojednání uzavírá rozsáhlým slovníkem užívaných termínů. Jungova kniha, vděčné čtenáře provázející už celé století, je tak k dispozici dalším generacím zvídavých zájemců, i když je možné vnímat ji i jako historický dokument své doby.

psychiologicke typy

Carl Gustav Jung: Psychologické typy
Přeložili Karel Plocek a Petr Babka
Vydalo nakladatelství Portál, Praha 2020. 557 s.

Psychologické typy_Portál

Civilizace – jak by se také mohly odvíjet dějiny

Většině historiků se naježí všechny chlupy, když jsou tlačeni do odpovědí na otázku, co by následovalo, kdyby se nějaké klíčová událost odehrála jinak, než jak se odehrála (kdyby v punských válkách Kartágo porazilo Římany, kdyby stavovská vojska uspěla na Bílé Hoře, kdyby Napoleon zdárně obsadil Rusko a odvrátil porážku u Waterloo, kdyby Hitler zvítězil ve druhé světové válce, kdybychom se v roce 1938 nebo 1968 aktivně bránili…). Nakladatelství Argo

Dívka s dýkou v duši a s nožem v ruce

Ožehavé téma incestu tvoří děj psychologického románu Markéty Harasimové. Tato autorka má na svém kontě již pěknou řádku románů cílených zejména na ženy. Jedná se jak o klasické romantické příběhy s prvky erotiky, tak o psychologicky laděné thrillery. Tentokrát zvolila opravdu silný námět. Jedenáctiletou Eriku začne sexuálně zneužívat otec a matka před tím zavírá oči. Dá se žít s touto trýznivou zkušeností? Platí i zde, že zlo plodí další zlo? Nakladatelství MaHa

Na vánoční kapry se mi vylilo červené víno, říká poslankyně Jitka Chalánková

chalan 200Poslankyně sněmovny Jitka Chalánková (TOP 09) má k jídlu, eufemisticky řečeno, kladný vztah. Ráda jí, ráda vaří, ráda stoluje s celou rodinou, přidává i jednu vánoční historku s kapry polité červeným vínem.

...

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda

Eutanázie - má každý právo na život?

eutanazieVzít či nevzít někomu život? Nová knížka z nakladatelství Alpress řeší opravdu složité téma, jakým eutanázie bezesporu je. Napsal ji belgický lékař Yves de Locht, který eutanázii legálně provádí už spoustu let. Sesbíral skutečné a dojemné příběhy lidí, k...

Jak se rozvádí král
ImageNaši králové a královny to vůbec neměli lehké. Vdávali se a ženili podle přání rodiny – aby se posílilo její postavení, představitelů církve a země – aby země získala lepší kredit, na lásku se jaksi pozapomín...

Autentická vzpomínka na devadesátá léta aneb punk’s not dead v brněnském HaDivadle

roky 90 200Jaká byla devadesátá léta pro generaci dnešních třicátníků? Jak jsme prožívali a vnímali dobu, kdy se naši rodiče opět stali dětmi v prchavém ráji divokého kapitalismu? Ondřej Novotný nám ve své nové divadelní inscenaci představuj...

Průvodce nekonečným seriálem

ulice pruvodce serialem 200Na televizních obrazovkách se s ním setkáváme večer co večer po dobu 8 let. A o čem že je řeč? Přeci o seriálu Ulice, který odstartoval své vysílání 5. září 2005 a nadále se těší divácké přízni.