Petr Zuska: Od tanečníků očekávám andělsko-dábelské nálety na diváky
Kultura21.cz

Petr Zuska: Od tanečníků očekávám andělsko-dábelské nálety na diváky

Petr Zuska perexChoreograf Petr Zuska, bývalý dlouholetý umělecký šéf Baletu Národního divadla, připravuje pro Pražský komorní balet nové představení s názvem "Carmina Vetera". Komponovaný večer na motivy starých lidových písní bude mít premiéru 27. října v Divadle na Vinohradech v Praze. V našem rozhovoru se dotkneme i jiných témat, nejvíce otázek se však samozřejmě točí kolem blížící se premiéry.

 

Pane Zusko, začátky vaší profesionální dráhy se pojí s Divadlem na Zábradlí, kde jste byl členem souboru Pantomima Ladislava Fialky. Do jaké míry využíváte prostředky pantomimy ve svých tanečních choreografiích?

Myslím, že výrazové prostředky mých představení všeobecně jsou poměrně široké. Nedá se tedy říci, že jde o nějakou choreografii s prvky pantomimy, to by bylo velmi zavádějící. Dělám vždy především divadlo a to je mozaika mnoha nejrůznějších vlivů. Co se týče přímo termínu pantomima, spíše bych použil tělesný mimus či ještě lépe fyzické herectví. S něčím takovým je dobré pracovat, ať se primárně jedná o balet, taneční divadlo, činohru či operu, to je vlastně jedno, protože právě to dělá určitou jevištní akci autentickou, napříč všemi žánry. Takže odpověď zní ano, jen bylo třeba to poněkud upřesnit. A jistě se tu a tam objeví i nějaká ta „Fialkovská“ stopa, ale spíše jako citace či nadsázka.

Petr Zuska Pavel HejnyPetr Zuska_foto: Pavel Hejný

Ačkoliv celá vaše profesní kariéra je nesmírně zajímavá a bohatá, dovolím si přejít rovnou k vašemu nejnovějšímu projektu, komponovanému večeru na motivy starých lidových písní s názvem Carmina Vetera (Staré Písně). Čím vás lidová píseň nejvíc fascinuje (oslovuje)?

Myslím, že v lidové písni cítíme jakousi omamnou vůni našich kořenů, opravdovost a syrovost života se všemi krásnými i zlými momenty. Poezie lidových písní mluví v překrásných obrazech o lásce, o loučení, o přírodě, o smrti…, o těch nejpodstatnějších emocích, které zažíváme. Z čistě hudebního hlediska se jedná nejen o krásné melodie, ale i o náhlé a překvapivé změny rytmu, tonality, různé půltónové přechody, které jsou velmi vzrušující, ale zároveň naprosto přirozené. Lidová píseň si zkrátka na nic nehraje. Není v ní nikdy o nic více ani méně, než má být.

Vybavíte si, kterou lidovou písničku jste se naučil v dětství jako první nebo jakou jste měl nejraději? Zpívalo se u vás doma?

Zpíval jsem s tátou vždy, když jsme jeli autem na nějakou delší cestu. Jako jednu z prvních si pamatuji píseň „Hořela lipka hořela, panenka pod ní seděla. Jiskřičky na ni padaly, mládenci pro ni plakali“. Dodnes mám před očima svůj dětský obraz té situace, ač jsem tehdy ještě sotva chápal, oč vlastně jde.

Petr Zuska  Jakub Fulin 1

Petr Zuska_foto: Jakub Fulín

Stěžejní součástí projektu Carmina Vetera jsou vaše starší choreografie „Ej Lásko“, „Lyrická“ a „Růže“, pocházející z let 2008 - 2010. Zůstaly ve stejné podobě, nebo jste jejich choreografii nějak pozměnil?

Ze zásady do svých starších věcí ani s odstupem nezasahuji, i když mám tu a tam pocit, že to či ono bych už dnes udělal jinak. Mám za to, že to má zůstat tak, jak to bylo. Je to jako obraz namalovaný v určité době a který malíř by ho chtěl přemalovávat? Ano, jsou ale momenty, kdy v rámci totálně odlišného typu nového interpreta výjimku udělám. Jsou to však malé, vlastně kosmetické změny, 95 % zůstává původních.

Dalším bodem tohoto komponovaného večera je zbrusu nové dívčí sólo, které zde bude mít svou světovou premiéru. Můžete nám o něm něco prozradit?

Jde o čtyři písně ze čtyř různých koutů světa. Indie, Irsko, Maroko a Izrael. Tedy regiony, které do jisté míry reprezentují čtyři zásadní a stále živé kultury (náboženství). Nemíním zabředávat do religiózních sfér zmíněných lokalit, ale uchopit charakter oněch písní a jejich esenci prolnout s postavou jedné ženy. Tato žena je pro mne něčím, co se podobá postavě z jedné starosumerské báje – Inanně, která aby mohla sestoupit do podsvětí, je nucena postupně odložit veškerý svůj šat. Má interpretka to bude mít naopak. Vše se na ni nabaluje jako vrstvy cibule… Tím to však úplně nekončí. S trochou nadsázky se dá říci, že toto nové sólo je věnováno Matce Zemi.

Petr Zuska Carmina Vetera  foto Serghei GherciuPetr Zuska_Carmina Vetera_ foto: Serghei Gherciu

Lidovou píseň, poezii a etnickou hudbu vnímáte jako jeden z největších zdrojů inspirace. Z jakých dalších studnic ještě čerpáte? Vybavíte si nějaký moment z běžného života, který vás natolik oslovil, že jste jej zakomponoval do některé ze svých choreografií?

Těch „studnic“ je mnoho a vlastně se často vědomě nedají od sebe nějak striktně oddělit. Je to taková mozaika mnoha kamínků. Některé z nich se jmenují hudba, jiné jsou o tom, co člověk vnitřně i vnějškově prožil, pár jich zosobňuje určité osobní emoce, pnutí či démony, některé z kamínků jsou zčásti inspirací jinými uměleckými díly… a v neposlední řadě jde o (ač to možná zní divně) jakési políbení shůry, bez něhož se výše jmenované „zkušenosti“ nedají umělecky zpracovat. Jistě je i mnoho reálných situací z běžného života, které se v určité stylizaci do mého díla dostaly. Z posledního období mne napadá smrt mé tety, která trpěla schizofrenií, žila mnoho desetiletí sama v domě po mých prarodičích a zde v naprosté samotě i zemřela. Byl jsem tam posléze a z toho, co jsem tam viděl a co se ve mně během pár momentů událo, pak vzniklo celovečerní taneční divadlo s názvem Klíče odnikud.

Španělský tanečník Antonio Gades je jednou z osobností, která vás, obrazně řečeno, přiměla vydat se na baletní dráhu. Setkal jste se s ním někdy? Kdo další vás výrazně ovlivnil nebo byl vaším vzorem?

S Antoniem Gadesem jsem se osobně nikdy nepotkal. Je pravdou, že on byl pro mne tím primárním „iniciátorem“. Můj obdiv mělo posléze, v tom raném období, i mnoho dalších. Necítil jsem v nich přímo vzory, ale inspirací mi byli velkou. Například Michail Baryšnikov, Jorge Donn, z tvůrců pak jistě Jiří Kylián a Christopher Bruce. S těmito dvěma jsem měl tu čest i mnohokrát pracovat, stali se z nás kolegové a přátelé.

Petr Zuska 2Serghei Gherciu

Petr Zuska_foto: Serghei Gherciu

Když se řekne „jádro“, znamená to, zejména ve světě baletu, něco pevného, o co se člověk může doslova opřít. Mohl byste říct, co je jádrem vaší tvorby, případně co vám největší životní a pracovní oporou?

O tom, co je jádrem mé tvorby, ať klidně filosofují odborníci. Mimochodem podle toho, co o mé práci před dvěma lety napsala kritička a teoretička paní Nina Vangeli, je to asi téma na dlouho. Já osobně budu velice stručný. Jádrem mé tvorby je mé srdce a největší oporou mé tělo, má žena a dvě skvělé děti.

Přípravy říjnové premiéry Starých písní jsou jistě v plném proudu a pilně se zkouší. Uděláte-li si v nabitém programu pauzu, jak ji nejraději trávíte?

Mám toho teď opravdu hodně, krom zkoušení nadcházející premiéry jsou to další projekty, které mne v brzké době čekají a teď jsou ve stadiu příprav… a to není zdaleka vše. Jak se říká, teď právě je to docela mazec. Když je den či pár hodin volných, vyjedu si s dětmi na kolech, jezdím na koni nebo jdu na trénink boxu – to je poměrně nová záliba a nikdy bych neřekl, jak šíleně fyzicky náročná. Jo anebo jako teď – ťukám do počítače odpovědi na otázky tohoto rozhovoru a marně se snažím být originální.

Máte nějaký rituál, kterým pouštíte nové dílo do světa?

Ano, jeden. Mám v šatníku několik věcí od skvělé návrhářky Heleny Fejkové, jelikož jsme dlouhá léta různě spolupracovali. Mezi nimi je i dlouhé čeveno-zlaté sako, které nosím téměř výhradně jen na mé vlastní premiéry. Na jeho zádech je oválný obraz barokního andělíčka. Vtip je v tom, že když se pak těsně před premiérou před tanečníky párkrát otočím čelem a zády, jasně pochopí, co od nich očekávám: pustit ze sebe Anděla i Ďábla a nechat je letět do diváků.

Petr Zuska po premiere Serghei Gherciu

Petr Zuska po premiéře_foto: Serghei Gherciu

Přejeme tedy nejen úspěšnou premiéru, ale i mnoho dalších představení s plným hledištěm a nevysychající zdroj inspirace pro vaši tvorbu.

perex foto: Jakub Fulín

prazskykomornibalet.cz



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přihlášení



Tetování jako rozsudek smrt

Kruté a napínavé. Tak lze stručně charakterizovat knižní detektivku „Inkoust – Tetování jako rozsudek smrti“, jejíž autorkou je Alison Belshamová, rodačka z města Hampshire ve Spojeném království, která žije a pracuje v Edinburghu. Kniha Zlín ve společnosti Albatros Media a. s.

Reniin deník- deník dívky, která milovala život

Renia si ve svých čtrnácti letech začne psát deník, který se stává jejím nejlepším přítelem. Jak sama říká, jemu může svěřit vše, aniž by se musela bát prozrazení nebo posuzování z jeho strany. Nemůže tušit, že kromě svých starostí a radostí, mu svěří i budoucí události, o kterých se jí nesnilo ani v tom nejhorším snu. Nakladatelství Zeď s.r. o.

Rozhovor

Hana Hindráková: „Africká mentalita se od české velmi liší. Lidé žijí pro dnešní den a nepřemýšlejí nad tím, co bude v budoucnosti.“

200rozVyzpovídali jsme pro vás mladou spisovatelku Hanu Hindrákovou, která strávila nějaký čas v Keni a dokázala své zkušenosti zúročit ve dvou úspěšných knihách. V tomto rozhovoru nebude řeč jen o nich – zaměříme se i na její organizaci FAIR.

...

Hledat

Na svém albu oslavuje Lucie Bílá své autory - Ondřeje Soukupa a Gabrielu Osvaldovou

Jedenadvacet hitů a známých písní a závěrečná novinková nahrávka Salto mortale přináší album s všeříkajícím názvem Lucie Bílá/Ondřej Soukup/Gabriela Osvaldová. Album mapuje spolupráci výjimečných umělců, kteří si sedli umělecky a lidsky už začátkem devadesátých let.

Čtěte také...

Monika Petráková: Seznamování přes internet má své výhody

monika perexV čerstvém rozhovoru s mladou spisovatelkou Monikou Petrákovou se dozvíte nejnom to, že seznamování přes internet má své výhody, ale bude vám odhaleno i tajemství hesla Jazz Dock.

 

...

Literatura

Zpověď – Z děcáku až na přehlídková mola

zpoved200„Jsem přesvědčená, že jsem byla v dětském domově a prožila všechny ty okamžiky právě proto, abych dnes mohla pochopit ostatní opuštěné děti a abych jim mohla nabídnout pomoc, jsem jedna z nich, a i když existují nepochybně děti, které mají silnější...

Divadlo

Repríza Dvořákovy opery Rusalka ve Státní opeře v Banské Bystrici bude událostí sezóny

opera banska bystrica perexHvězdného obsazení se dočká ve Státní opeře v Banské Bystrici repríza Dvořákovy opery Rusalky, která proběhne 4. června. V hlavních rolích tohoto mimořádného představení vystou...

Film

Filmový muzikál „Bídníci“ aneb kdy(ž) se lůzou staneme?!

bidnici 200Do nového roku 2013 vstupujeme do českých kin s novými muzikálovými „Bídníky“, kteří přicházejí z Velké Británie v režii Toma Hoopera (oscarového tvůrce filmu „Králova řeč“). Victor Hug...