Dramaturg festivalu Contempuls: „Zajímavé věci se dějí pořád, ale nejzajímavější jsou ty koncerty“

Dramaturg festivalu Contempuls: „Zajímavé věci se dějí pořád, ale nejzajímavější jsou ty koncerty“

unnamedNěkolik otázek jsme položili dramaturgu festivalu současné komponované hudby Contempuls Petru Baklovi. Ten nám prozradil zajímavosti o koncertech, ale také o práci dramaturga obecně. Festival Contempuls se koná 21., 26. a 28. listopadu 201 v La Fabrice nebo v klášteře sv. Anežky.

 

 

Pane Baklo, vítám vás u našeho krátkého rozhovoru a v úvodu vás poprosím, abyste nám popsal mezinárodní festival soudobé vážné hudby Contempuls.

Festival funguje od roku 2008 a zaměřuje se na současnou komponovanou hudbu. To je umělecká oblast, která má v Západní Evropě a USA docela fascinující historii i současnost, ale k nám doléhají jen takové víceméně náhodné ozvěny. Contempuls (ale i další festivaly v ČR) se tuto situaci snaží měnit a v poslední době se to, jak se zdá, docela daří.

Při pohledu do programu zjistíme, že interpreti jsou především ze světa. Je to váš účel? Představit něco jiného v podobě zahraničních umělců?

Ano. Jsou to lidé, kteří tou hudbou profesionálně žijí, dlouhodobě se jí zabývají. Kvalita interpretace je u nové hudby ještě důležitější, než u takových těch klasických evergreenů, kde si víceméně každý domyslí, co tam má být, pokud to tam není. Ale nová hudba je v tomto ohledu zranitelnější a my ji chceme lidem přinášet v luxusním podání.

Jediní Češi vystupují v Orchestru PKF – Prague Philharmonia. Čím bude jejich vystoupení na festivalu jedinečné?

Ten koncert bude myslím docela osvěžující pro obě strany – dosud jsme na festivalu neměli takto velké těleso, na druhé straně jsme pro koncert vybrali skladby, které si PKF běžně nezahraje. Opravdu to nebude běžný orchestrální koncert co do repertoáru. Na programu jsou navíc dvě koncertantní skladby – koncert pro klarinet a hobojový koncert od Pavla Zemka, napsaný na objednávku festivalu.  

con 1

 

Phace Ensemble (a nejen oni)  mají připraveny kompozice vzniklé na objednávku festivalu. Jak to přesně funguje? Máte nějaké přesnější požadavky nebo tvorbu necháváte na interpretech?

Necháváme ji především na skladatelích. Obvyklou součástí zadání je nějaké nástrojové obsazení, zbytek je věcí autora. Nejlepších výsledků obecně dosáhnete, když si pečlivě vyberete lidi, se kterými chcete spolupracovat, a pak je necháte dělat to, co sami chtějí a nejlépe umějí.

Velmi mě zaujali umělci Neue Vocalsolisten Stuttgart, mohl byste o nich říci více našim čtenářům? Jak jste je objevili?

Nemuseli jsme je objevovat, NVS na scéně působí mnoho let a těší se té nejlepší reputaci. Dlouho jsme chtěli na program festivalu zařadit vokální koncert a spíše jsme přemýšleli, do jakého prostoru ho umístit. NVS byli první možností na našem seznamu potenciálních účinkujících a jsem moc rád, že se nám je podařilo získat.

Co byste vy sám z programu doporučil? Na koho se moc těšíte a jste rád, že v Praze vystoupí?

Jsem spokojený s celým programem, jak je. Můj pohled jako dramaturga je takový, že se snažím, aby program toho kterého ročníku dával nějaký smysl i jako celek, aby o současné hudbě vypověděl něco více. Nejde jen o prostý součet jednotlivých skladeb.

con 2

 

Vy sám jste dramaturgem, jak jste se k této práci dostal a co vám dává? Stalo se vám díky této práci něco zajímavého?

K té práci jsem se dostal tak, že jsme s kolegou Miroslavem Pudlákem festival založili. Měli jsme dlouho pocit, že je potřeba něco takového v Praze udělat. Zajímavé věci se dějí pořád, ale nejzajímavější jsou ty koncerty samotné.

Děkuji za rozhovor!

Více informací o festivalu: www.contempuls.cz


 

Přihlášení



Soutěže

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

Eva Pospíšilová - Je osvobozující nebrat se tak vážně

scen 200Scenáristka bydlící 1 419 km od Londýna, milující jídlo a staré filmy. Spoluautorka právě vycházející knihy Nervy v čokoládě zná možná recept na štěstí a umí hledat na Wikipedii. Zkrátka opravdový tale...

Hledat

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Čtěte také...

Tomáš Löbl: Jsem trošku pověrčivý

1Herce a zpěváka Tomáše Löbla můžete vidět na jevišti Divadla Kalich v muzikálech Osmý světadíl, Pomáda, Atlantida a Srdcový král. Kterou ze svých rolí má nejraději se dozvíte v následujícím rozhovoru, který  poskytlo Divadlo Kalich

...

Literatura

Když „lajky“ nestačí…

a jak se vam libim ted perexJe vám okolo třicítky, obrážíte jednu svatbu za druhou, ale žádná zatím (!!!) nebyla tou vaší? Při frustrujícím sjíždění Facebooku si podrážděně odfrknete, protože v...

Divadlo

Riaditeľka mestského divadla, producentka, autorka a herečka Zuzana Mišáková je celým svojím srdcom Trenčianka

Pinocchio 200Zuzana Mišáková Moravčíková je riaditeľkou Mestského divadla Trenčín už 20 rokov. Okrem toho je aktívnou a kreatívnou producentkou, ktorá má cit pre detail a venuje svoju pozornosť štúdiu faktografie. Ako herečka stvárnila niekoľko postáv. Medz...

Film

Téměř ztracené Brehy nehy se vracejí

altFero Fenič natáčel svůj televizní hraný debut Brehy nehy v roce 1982 (jak nasvědčuje i datum na školní tabuli) a v témže roce jej dokončil, protože záhy - v měsíčníku Film a doba 3/1983 - na něj v rámci širší studie upozorňuje...