
Na počátku všech velkých příběhů je zárodek myšlenky, embryonální něco. Tato knížka může pomoci začínajícím autorům rozvinout prvotní originální nápad- ať už je jím letmá vzpomínka, která nám vytanula na mysli při procházce, hádka ve vlaku, k níž jsme se nachomýtli, nebo fantazie, která se nám zdála ve snu - do dobře strukturovaného díla. Nejprve si představíme teorie zápletky (ta je stejně důležitá pro psaní románů i pro dramatickou tvorbu a scenáristiku, ale popíšeme i několik modelů speciálně určených právě dramatikům a scenáristům). Poté se obrátíme k časem prověřeným vzorcům "základních zápletek". Následuje kapitola o chronologii a o tom, jak jí lze manipulovat v zájmu dramatického účinku. Pak vám poradíme, jak vyprávění začít a zakončit, a nakonec vám nabídneme k vyzkoušení několik praktických metod.
O autorce:
Amy Jonesová vyučuje anglický jazyk, literaturu a kreativní psaní a sama také publikuje. Žije v Somersetu.
Ukázky z knihy:
Ve sbírce Tisíc a jedna noc je použit jednoduchý prostředek, jak udržet jednotlivé příběhy pohromadě. Sultán Šahrijár, zahořklý paroháč, si bere každou noc za ženu jednu pannu a ráno ji nechá popravit. Nakonec zbude je Šahrazád. Aby přežila, začne o svatební noci Šahrijárovi vyprávět příběh, ale nedokončí jej. Přerušení vyprávění ve chvíli, kdy je něco nevyřešeno a hlavní postava je v nebezpečí, takže čtenář či divák je zvědav, co se stane dál, se nazývá cliffhanger. Pojem pochází z románu na pokračování Thomase Hardyho Pár modrých očí…
Myšlenku, že existuje jen malé množství zápletek, zkoumal spisovatel Kurt Vonnegut (1992–2007). Pomocí grafů si znázorňoval, jak se hrdinovi v průběhu děje daří či nedaří, a na první pohled pak dokázal rozpoznat podobu každého příběhu. Podle Vonneguta začíná většina příběhů tím, že se protagonista nalézá v pohodlném či neutrálním postavení, avšak schyluje se k tomu, že je ztratí, nebo ho čeká událost, která mu změní život. Tuto metodu ilustrují dva jednoduché příklady…
Některé zápletky mistrně využívají určitého předmětu. Ten je někdy významný sám o sobě a jindy vůbec. Ruský dramatik Anton Pavlovič Čechov (1860–1904) autorům doporučuje:
Odstraňte vše, co se nevztahuje k příběhu. Když řeknete v prvním dějství, že na stěně visí puška, v druhém nebo třetím dějství musí bezpodmínečně vystřelit. Jestli se z ní střílet nebude, nemá tam co viset.
Název: Zápletka: Umění příběhu
Autor: Amy Jonesová
Nakladatelství: Dokořán
Rok vydání: 2022
Počet stran: 58
Hodnocení: 90 %
https://www.dokoran.cz/?p=book&;id=1303
< Předchozí | Další > |
---|