Vegetariánka ani zdaleka není jen o bojkotu masa
Kultura21.cz

Vegetarianka 200Ve vydavatelství OneHotBook vyšla kniha Vegetariánka, která v roce 2016 získala cenu Man Booker International. Jedná se o podmanivé dílo jihokorejské autorky Han Kang a interpretaci dostali na starosti hned čtyři interpreti.

Han Kang se narodila v roce 1970 a pochází ze spisovatelské rodiny. Vystudovala korejskou literaturu, koncem 90. let absolvovala seminář tvůrčího psaní na univerzitě v Iowě. Roku 1993 debutovala jako básnířka a povídkářka, za svá díla získala v Koreji několik ocenění. Román Vegetariánka je její první próza, která byla přeložena do angličtiny a v roce 2018 vyšla v češtině i její další kniha s názvem Kde kvete tráva.

Kniha je rozdělena do tří částí: Vegetariánka, Mongolská skvrna a Hořící stromy. Hlavní hrdinkou je Jonghje, která se jednoho dne probudí z krvavé noční můry a její život se začne dramaticky měnit. Ze všeho nejdřív přestane jíst maso, tím pádem hubne a začíná být nemocná jak fyzicky, tak psychicky. To vše sledují také její blízcí a na jejich vztahu je zde ukázáno, jaké je postavení ženy v dané společnosti a jak to nemá lehké.

Vegetarianka interpreti

Vypravěčem je kromě Jonghje také její manžel, švagr a sestra. Každá postava je úplně jiná, s čímž pracuje také interpretace audioknihy. Projev Martiny Krátké jako Jonghje zní jakoby z dálky, je odosobněný a plný skrytých děsů. Občas také působí hodně pronikavě, za což jsou zodpovědné také výrazné pauzy v řeči. Pravým opakem je pak postava manžela v podání Filipa Kaňkovského. Ten je takový arogantní machýrek a kariérista a v jeho hlase se opravdu promítá potřeba Jonghje plně ovládat. Hlas švagra, Marka Holého, mi z počátku s Kaňkovským trochu splýval, ale jejich projev je odlišný. Švagr má v sobě totiž duši umělce a Jonghe se pro něj stává objektem sexuálních fantazií. V závěru knihy se pak objevuje postava sestry Inhje, které Zdeňka Žádníková Volencová vetkla do hlasu jakousi rozvážnost, ale také starostlivost spojenou se sesterskou láskou.

Vegetariánka je zvláštním dílem a opravdu pro nás představuje něco úplně odlišného. Já dílo brala jako setkání se s jihokorejskou literaturou, což se mi splnilo. Místy jsem žasla, ale nějak jsem si k hrdinům nedokázala vytvořit sympatie a při čtení jsem čekala na nepopsatelné „něco“, co nepřišlo. Možná by to chtělo číst knihu, nebo poslouchat s větším soustředěním a zaujetím a více hledat informace skryté za řádky. Nebo zkrátka jen nejsou takové knihy pro mě. Já už bych se tedy k Vegetariánce nevracela, ale to nic nemění na kvalitě audioknihy i knihy samotné.

Vegetarianka obalka

Vegetariánka
Autor: Han Kang