Achilleova píseň – nadčasový příběh o opravdové lásce

achilleovapisen perexV lednových povánočních dnech jsem zatoužila přečíst si něco delikátního, nějaký poutavý, nevšední příběh. A přání se mi rychle splnilo. Knížka Achilleova píseň autorky Madeline Millerové mě opravdu potěšila. Přečetla jsem ji jedním dechem a doteď na ni myslím.

Příběh o Achilleovi je všeobecně známý, dokonce i lidem, kteří nikdy nečetli a číst nehodlají Homérovu Iliadu. Kdo by si však troufl převyprávět jeden z úhelných kamenů světové literatury? Americká autorka Madeline Millerová (narodila se v roce 1978) se nebála a je k tomu doopravdy kvalifikovaná. Studovala na Brownově univerzitě latinu a klasickou řečtinu, při studiu na Yaleově univerzitě se specializovala na adaptaci klasických textů do moderní podoby.

Millerova foto C Nina Subin

Madeline Millerová, autorkou fotografie je Nina Subin

Tato kniha je její prvotinou a už získala cenu Orange za beletrii psanou ženami. Pět let autorka psala první verzi románu, pak vše vymazala a začala znovu. Motivací k napsání této knihy bylo podle jejích vlastních slov najít vysvětlení, kdo byl Achilleus, proč tolik miloval Patrokla a proč jednal v Trojské válce, jak jednal. Homér totiž podle autorky říká, co jeho postavy dělají, ale neříká, proč to dělají. Jestli se celý příběh přátelství dvou bájných princů – obyčejného smrtelníka Patrokla a syna bohyně Thetis Achillea – skutečně stal, se dohadujeme od dob Homéra. Madeline Millerová podává celý epos, zvaný Iliada, očima Patrokla, skrze jeho zážitky a vztah k Achilleovi. Tento příběh však v Iliadě explicitně nenalezneme.

Příběh zamilování a osudové lásky obou chlapců, a posléze mužů, má spád, je srozumitelný a přijímáme jej i s řeckými bohy a bájnými bytostmi, které k němu patří, bez výhrad. Je nadčasový, stejně jako Romeo a Julie. Objevujeme v něm lidské vášně, lásku, pýchu, závist, velkorysost, nenávist a odpuštění. Hluboká láska mezi dvěma hlavními postavami příběhu je dojemná, ale hlavně uvěřitelná, nepohoršující, svým naplněním osudová. Autorka se vcítila do pocitů jak Patrokla, tak Achillea, ale také Thetidy, Briseovny a dalších postav z dob Trojské války. Vykresluje je velmi živě a velmi moderně. Dovypráví to, co Homér neřekl, ale co lze mezi řádky vyčíst.

Tomáš Kačer svým překladem dokonale vystihl autorčin moderní přístup k starobylému eposu a přispěl tak ke čtivosti románu. Jeho čeština působí svěže a velmi ušlechtile. Kniha je rovněž velmi dobře řešená graficky, působí velmi čistě. Zdařilá je i obálka knihy, v jednoduchosti spočívá její krása. Takovouto knihu si člověk rád zařadí do knihovny a ještě raději po ní sáhne.

Knížku Achilleova píseň hodnotím velmi vysoko a mohu ji s čistým svědomím doporučit všem milovníkům krásné literatury. Rozhodně stojí za přečtení.

Achilleova píseň (The Song of Achilles)

achilleovapisen

Autor: Madeline Millerová
Přeložil: Tomáš Kačer
Žánr: próza – beletrie
Nakladatelství: Host – vydavatelství, s.r.o.
Počet stran: 367

Zdroj foto: Host, s.r.o. www.hostbrno.cz

Zajímavosti ke knize:

( 3 hlasů )

Dělám věci tak, jak je cítím. Naplno, říká zpěvák Pavel Novák

pavel novak 200I když je synem slavného zpěváka Pavla Nováka a navíc jde v jeho šlépějích, své postavení hned v několika oblastech si vybudoval jen díky svému talentu a pracovitosti. Nevěnoval se vždy jen muzice, ale nakonec se v ní zase našel. Pr...

Poznejte příběh osudové lásky

Cisarovna perexPíše se rok 1853. Alžběta Bavorská, přezdívaná Sisi, má jasno. Buď se dočká opojné romantické lásky, jakou zná z básní, nebo se nezamiluje nikdy. Nikdo z její rodiny však pro její ideály nemá pochopení.

Girl Online už jde svou cestou

Girl Online Jdesvoucestou200Nakladatelství JOTA vydalo do letních dní závěrečný díl trilogie o Girl Online od populární blogerky a Youtuberky Zoe Sugg. Jak se bude tentokrát Penny dařit?

Slavný muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení začínají zkoušet zlínští herci. Zpívat s nimi bude host Igor Timko

zeny na pokraji 200Zlínské divadlo zkouší muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení podle slavného Almodóvarova filmu v režii Stana Slováka, uměleckého šéfa Městského divadla Brno, a v hlavní roli s Petrou Královou v roli Pepy. Netradiční spolupráci...

Film Indián zverejňuje oficiálny trailer! Hviezda komédie Karel Roden tvrdí, že hlavnými kritikmi filmu sú diváci!

Indian 200„Jediní, ktorí majú právo súdiť film, sú diváci!“ vyhlásil herec Karel Roden, ktorý je hviezdou filmu Indián. Tvorcovia pripravovaného projektu producenti Patrizio Gente, Vladimír Kriško a režisér Tomáš Svoboda dnes zverejnili oficiálny trailer! Na...