Případ otce a dcery – Než přijde mráz Henninga Mankella

mraz perexKomiař Kurt Wallander je neúnavným potíratelem zla ve svém rajonu. Jakmile vyčenichá stopu, neuhne se z ní, doku případ nevyšetří. To je o něm známo. Kvůli tomu, že se tak říkajíc oženil s prací, rozešla se s ním žena. I s dcerou má trošku složitější vztah. Jako kdyby se vzájemně jeden druhému bál otevřít. Jako kdyby se bál jeden druhého, aby neodhalil vlastní slabiny.

Přesto či právě proto Linda Wallanderová vystudovala ve Stockholmu policejní akademii a právě se vrací domů do Ystadu. Zatím bydlí u táty, čeká na termín nástupu do práce i na přidělený byt. Vlastně si užívá jakýchsi prázdnin. Má tady své nejlepší kamarádky – Annu a Zebru, tak snad se nebude nudit. Jenže jednoho dne Anna, údajně studentka medicíny, zmizí ze svého bytu. Neví o ní ani její matka. Nikdo o ní nic neví. Linda pátrá po své kamarádce.

Právě v tento čas se v okolí Ystadu dějí prapodivné věci – nad jezerem letí hořící labutě, hoří kostely. Když se objeví v lese mrtvola ženy, jež zde odkrývá staré stezky, Linda se svým otcem spojí síly a pátrají. Vše se zdá mystické, tajemné, zdá se, že kraj okupuje náboženská sekta. Ale kdo je jejím vůdcem? Otec Anny? Na tyto otázky zná odpovědi právě jen ona, ale ta je pryč. Když se najednou objeví ve svém bytě, pak jen nakrátko. Zdá se být podivně zmatená, pod nátlakem. A pak zmizí Zebra… Linda neohroženě pátrá a dostane se do potíží, zbytečných potíží, které ji mohly stát život. Naštěstí táta byl nablízku.

Příběh Kurta Wallandera a jeho dcery Lindy od Henniga Mankella nás zavede mezi příslušníky náboženské sekty, kteří čekají na soudný den. Je to rozsáhlý román o manipulaci s lidmi, kteří touží po lepší budoucnosti, o zneužití víry, o zlu jako prostředku boje s nepravostmi. Svižně napsaný příběh odhaluje, jak nebezpečné je, když nás ovládne manipulativní člověku, jak těžké je vymanit se z jeho vlivu. Současně řeší složitý vztah otce a dcery – lidí, kteří jenom velmi pomalu nacházejí cestu k sobě. Konečně si ti dva dokážou vyjevit, že se vzájemně ctí a že se mají opravdu rádi.

Velmi podmanivý, razantně napsaný příběh ze severu Evropy uchvátí čtenáře a nepustí ho ze svých spárů. Chladný sever umocňuje pohled na zfanatizované a přes mrtvoly jdoucí poblouzněnce, kteří pod vlivem vůdce své sekty hodlají nastolit soudný den pod naučenou domněnkou, že lidstvo už si nezaslouží žít, že je třeba začít od začátku. Silné téma, silné osobnosti, skvělý styl – to je román Než přijde mráz

mraz

Henning Mankell (*1948) pochází ze Stockholmu, vyrůstal však na různých místech ve Švédsku. Působí jako herec, divadelní režisér a manažer jak ve Švédsku, tak především v Mosambiku, kde vede divadelní soubor Avenida a píše stranou evropského ruchu. Jak sám říká: žije jednou nohou ve sněhu, druhou v písku. Na začátku devadesátých let vytvořil postavu komisaře Wallandera a napsal o něm deset knih, které ho proslavily po celém světě.

V nakladatelství Host doposud vyšly čtyři knihy této řady, romány Vrazi bez tváře, Psi z Rigy a Neklidný muž, Než přijde mráz a detektivní thriller Číňan.

Než přijde mráz / Before the Frost

mraz 1

Autor: Henning Mankell
Překladatel: Hana Sojková
Vydáno: 2013
Stran: 456
Vydalo nakladatelství: Host
Hodnocení: 75 %

Dokázali uniknout rozpojení. To ale neznamená, že mají vyhráno

Connor, Risa a Lev jsou teenageři, kterým se podařilo uniknout rozpojení, děsivé proceduře, která z nich měla udělat zdroje náhradních orgánů pro vyvolené. To, že díky náhodám dokázali přežít, ale neznamená, že je čeká šťastná a poklidná budoucnost, právě naopak. To nejtěžší mají teprve před sebou.

YOLI

Rozhovory, které jsou dveřmi k pochopení jinakosti

Kniha z pera Filipa Titlbacha, českého novináře, přibližuje skrze osobní rozhovory životy queer lidí žijících v českém prostoru. Filip Titlbach představil světu nejen soubor třinácti příběhů, ale hlavně soubor sedmnácti důležitých osobností, včetně jeho samotného. Skrze jejich odpovědi předkládá téma čtenářům hned z několika pohledů. O tématech queer komunity mluví zástupci z řad aktivistů, akademické obce a dokonce církve.

N media

„V divadle nemůže existovat úplná demokracie“ říká Daniel Možnar

monzar 200Volnočasová aktivita se mu stala povoláním a životem. Díky své pracovitosti a jak sám říká „drzosti“ se posunul od studia architektury až na angažmá v divadle „Ta Fantastika“. Co mu hraní v divadle vzalo a proč neměl štěstí na režiséry?

...

Nalaďte se na jaro plánováním vyvýšených záhonů nejen na balkoně

Vyvýšené záhony na balkoně je název poslední novinky, která vyšla v nakladatelství Kazda. Dozvíte se v ní jak na bohatou úrodu nejen na malém prostoru.

Našlo se řešení? Aneb Pařížská dieta

parizska dieta perexŽijeme v rozporuplné době. Jsme svým vzhledem posedlejší než kdy dřív, ale jen hrstka z nás je spokojená. Naše duševní pohoda závisí na tom, jak vnímáme sami sebe. Tloušťka je nemoderní, proto hle...

Za jasné noci přichází Elizabeth Haran s dalším skvělou knihou

Za jasné noc, perexS Elizabeth Haran jsem měla tu čest již se Sluncem spálenou zemí. Ta kniha mne tenkrát hodně zaujala, a proto jsem už předem věděla, že čtení románu Za jasné noci bude opět skvělým zážitkem. A naštěstí jsem se nemýlila.

Muzikál Jane Eyrová podruhé v Brně

jana Eyre perexPo delší době, tedy přesně po roce, se Hudební scéna Městského divadla rozezvučela muzikálem, který mněl svou první premiéru těsně před zavřením divadel v nastávající pandemii korona viru.

...

Někteří lidé nemají roboty v lásce

200filmFilm Náhradníci (2009) byl ve své době důkazem, že Bruce Willis jako herec ještě nepatří do starého železa. Akční žánr má své mouchy, protože kdo z nás si může jen tak vzít bouchačku a tím i spravedlnost do vlastních rukou? Naštěstí nikdo.

...