Lípy mají rozhodně něco do sebe

Lípy mají rozhodně něco do sebe

Lipy vlidne i majestatne 200Nakladatelství Kazda se dlouhodobě zaměřuje na knihy o přírodě a buduje tak ve čtenářích lásku k ní. Jedním takovým titulem je i ten o lípách, který je opravdu určen k potěše oka i ducha.

Autoři knihy v úvodu vysvětlují, že nebylo snadné rozhodnout se, na které stromy se zaměřit, protože jich znají hodně a všechny jsou jim blízké. Lípy volili proto, že je jich hodně a také jsou nezdolné. Také se nachází na předních místech mezi památnými stromy. „A jsou při tom pro nás tak samozřejmé, že je bohužel někdy ani nevnímáme – dokud blesk, vichřice, nebo lidská zloba nás o ně nepřipraví. Pak náhle poznáváme, jaké je po nich prázdno. Jsou to úžasné stromy, které mají v sobě něhu i sílu: Jsou nám blízké, máme je rádi pro jejich užitečnost, vůni i krásu,“ píší zde dále.

Po úvodu následuje celkem šest kapitol ukazující nejrůznější lípy: Lípy u domů, Lípy uprostřed náměstí, Lípy u míst k zamyšlení, Lípy spojené s osudy lidí, Obdivuhodná síla žít a Dominanty krajiny. Další část knihy je taková přílohová – obsahuje Chválu lipových květů od Ivy Kubátové, Chválu lipového dřeva od Martina Patřičného a také Větvičkovy lípy od známého botanika Václava Větvičky. Cestování chtivé čtenáře pak potěší seznam lip doplněný GPS souřadnicemi a v závěru najdete informace o jmelí od Evy Mračanské.

U každé lípy se nachází krátký text popisující, kde se nachází a dodává k ní nějaké zajímavosti a osudy. Díky tomu fotografie více promlouvají a dýchají na člověka. Mě zaujala například lípa v Lánech u Malče na Chotěbořsku s lavičkou v dutém kmeni jako památka na starého hospodáře, který v ní rád sedával. Působivá byla také ta z Malhotic na Přerovsku. Je stará kolem 400 let a přezdívá se jí Robotní, protože se u ní shromažďovali robotníci, aby vyslechli nařízení a příkazy k robotě. A podobných a jedinečných příběhů a pojmenování je v knize celá řada!

Narazila jsem i na několik lip, které bych chtěla vidět na vlastní oči. Patří mezi ně ta v poutním areálu nedaleko Netolic zvaného Na Lomečku. Původně zde byly lípy čtyři, zbyla jen jediná, ale rozhodně je nepřehlédnutelná. Nedaleko se navíc nachází další krasavice označovaná jako Lípa Naděje. „Ohlédne-li se člověk za bohatou minulostí tohoto místa, s kolika prosbami a trápeními sem velká část poutníků přicházela, bylo jen otázkou času, kdy i stará lípa převezme část břemene. A starý zvrásněný a zjizvený kmen pod dnes už nebohatou korunou jako by chtěl dokázat, že umí naslouchat hlasům přicházejících s prosbou nebo pokáním,“ píše zde na straně 98 Marie Hrušková. Dalším unikátním stromem je Bzenecká lípa od počátku 20. století rozvalená na 9 částí. Jak budu plánovat výlet, vzpomenu si na Francovu Lhotu, kde se nachází Kobzova lípa, jejíž osud je spojen s krutými nájezdy lupičů.

Kniha mě potěšila, inspirovala k výletům a také přiměla více se dívat na stromy kolem sene. A hlavně jsem z ní cítila tu sílu, která se těžce popisuje a kolikrát ji člověk zažije právě jen v přírodě. Četla jsem ji pomalu, soustředila se na popisy, a nechávala na sebe působit nádherné fotografie.

Marie Hrušková se dlouhodobě zabývá památnými stromy. Její tvorba je známá a oblíbená mezi mnoha čtenáři, posluchači i televizními diváky, např. Památné stromy I, II nebo knihy o Podoubraví. Autorsky se podílela na přípravě známého televizního seriálu Paměť stromů spoluautora a režiséra Bedřicha Ludvíka s průvodcem Luďkem Munzarem a na publikacích, které k tomuto seriálu vznikly. V Nakladatelství KAZDA jí vyšla kniha Stromy vypravují. Příběhy o stromech a lidech.

V poslední době autorka spolupracuje s fotografem Pavlem Hösslem, který je autorem fotografií nejen pro Lípy vlídné i majestátní, ale také snímků pro další knihy o stromech – např. Stromy vypravují, Stromy z ráje českého nebo pro oceňovanou knížku Nejmohutnější stromy naší země a fotografií pro stejnojmennou putovní výstavu. Pavel Hössl se fotografování památných stromů věnuje mnoho let a navštívil jich více než tisíc. Je autorem více než 70 000 snímků pozoruhodných stromů, pořízených po celé naši zemi ve všech ročních obdobích.

lipy obalka

Lípy – vlídné i majestátní
Autor: Marie Hrušková, fotografie Pavel Hὃssl
Žánr: populárně-naučná, les
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2021
Počet stran: 240
Hodnocení: 85 %

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Poznejte vlídné i majestátní lípy

Zvířata nejsou bez citu

Nakladatelství Portál vydalo velmi zajímavou knihu. Zve nás do obrovského světa zvířecích smyslů. A je mi až hanba, jak člověk s těmito smyslově bohatými zvířaty zachází a je dojemné, když je někdo miluje a plně respektuje jejich potřeby.
Portál

Nevyhazujte dřevo a vyrobte si z něj jednoduše nějaký nábytek

Jednoduše ze dřeva s podtitulem Nábytek a předměty z nasbíraného dřeva je název knihy, která vyšla v nakladatelství Grada už v roce 2016 a loni se dočkala dotisku. Nadšení Antje Rittermannové je rozhodně nakažlivé!
Grada

Festivalové otázky pro: Jirku Sýkoru (Tleskač)

200rozPřinášíme vám další rozhovor ze série festivalového ‚popovídání‘. Po koncertě partičky Tleskač na Benátské noci jsme se sešli s frontmanem Jirkou Sýkorou!

...

Když se v písních stmívá

Album Martina Hejnáka Chmýří, které vlastním nákladem vydal v roce 2021, obsahuje 14 (relativně) nových či zrevitalizovaných skladeb. Jednotlivé songy nejsou příliš dlouhé, takže i přes jejich celkový počet výsledná stopáž jen o fous přesahuje 30 minut.

O století, v němž málokdy vítězila moudrost

Stoleti-moudrosti 200Při čtení Století moudrosti, pamětí Alice Herzové-Sommerové, sepsaných Caroline Stoessingerovou a do češtiny přeložených Libuší Čižmárovou, snad každého napadn...

Co se stalo s Popelkou po svatbě

co se stalo s popelkou po svatbe 200Přiznám se, že rodinné konstelace jsou něco, co jsem tak nějak z principu odmítala pochopit. Když se do tohoto hávu zahalí klasické pohádky a mýty a navíc je tu slíbena odpověď na otázku, co se ...

Zhudebněná biografie překrásného děcka

200divDo Hradce Králové soustředila své tvůrčí síly dvojice Baláš - Brousek, aby v originálním zpracování mohla na scéně Klicperova divadla znovu ožít smyslná blondýna s ještě smyslnějšími iniciály.

...

S filmem Tenet došel Christopher Nolan na konec jedné cesty

tenet perexLoňský rok byl v kinech ze známých důvodů dost slabý a od března se v nich hrály prakticky jen filmy komornější, pro náročnější publikum a blockbustery úplně absentovaly. Snad jedinou výjimkou bylo srpnové nasazení akčního sci-fi Tenet režijního...