Vzpoura pokořených andělů – příběhy s tajemstvím

CílekPoněkud netradiční krimi příběhy ukazují, že k nastavení vhodné atmosféry není třeba severské zimy ani anglických vřesovišť. Úplně postačí česká kotlina. Povídky nezačínají a nekončí standardně – nálezem oběti a dopadením pachatele – ale jsou spíše zaměřené na propletené lidské osudy a motivy k činu. Ne vždy v nich dojde přímo k vraždě, a ne vždy je vrah dopaden, ale přesto neztrácejí nic na napětí.

Svědky při zločinu, a v tu chvíli i vypravěči, se stávají nejen kriminalisté, ale i rodinní příslušníci obětí a někdy i lidé na první pohled nezúčastnění. Z názvu povídek jako jsou Palba na nekrytý cíl, Plaváček či Syndrom vyhoření můžeme vytušit o čem přibližně budou, ovšem pointa je v nich často velmi překvapivá. V poměrně krátkých povídkách jsou přesvědčivě vykreslené charaktery i motivy jednotlivých postav, jejich mnohdy neveselý osud a poměry. U některých povídek jsem se s jejich hrdiny tak sžila, že jsem si po přečtení říkala, že bych chtěla vědět, jak to dopadlo dále, až mě mrzelo, že byly tak krátké. Chtěla jsem se o nich dozvědět více, a to jen ukazuje, jak dobře jsou napsány.

Kniha Vzpoura pokořených andělů odhaluje zákoutí lidských myšlenek, často skrytých motivů k vraždě a někdy i spravedlnosti, která je získaná ne zrovna legální formou. A někdy má i příchuť prohry.

O autorovi:

Roman Cílek se narodil v roce 1937 v Českých Budějovicích. Ve svých deseti letech se přestěhoval s rodinou do Prahy, kde dosud žije. Absolvoval Gymnázium v Praze a od roku 1966-1969 působil jako redaktor v časopise Československý voják. Od roku 1969 až do roku 1989 pak v časopise Konstruktivák, a to už na pozici vedoucího redaktora. Ve své literární činnosti se zaměřuje na literaturu faktu, beletrii a kriminální příběhy. Působí jako publicista, autor próz, reportáží, rozhlasových her a krimi.
Přes deset let je kmenovým autorem nakladatelství Epocha, spolu zakládal Klub autorů literatury faktu a českou sekci AIEP – celosvětového sdružení autorů detektivní literatury. Z jeho děl literatury faktu můžeme jmenovat například Smrt na prahu života, Poslední mrtví, první živí nebo Dva ze tří musejí zemřít. Do povědomí čtenářů se zapsal i jako autor krimi příběhů- Inzerát na smrt, Smrt toulavého běžce, Štvanice uprostřed léta, Vrah přišel potmě a další. Píše také ještě pod pseudonymy Vilém Pavlík a Zdeněk Roman.

Ukázka z knihy:

Strach umí lidskou bytost sevřít jako krunýř. O to úporněji, jedná-li se o strach nikoliv o sebe, ale o své blízké, ba nejbližší, dokonce i o ty, kteří se ještě nenarodili. Marie Soukeníková pochopila, že je zatlačena do slepé uličky, neviděla z ní v reálném čase nahmatatelné východisko, nechtěla se v obrazném slova smyslu stát Lotovou ženou proměněnou dle biblického mýtu v nehybný solný sloup – a začala tudíž jednat jako dálkově ovládaný stroj. Ať mi všichni ostatní se svými problémy vlezou na záda, hlavně když ochráním ty, které mám ráda. Plnila úkoly, zadané jí mužem v telefonu, bod po bodu. Prázdnou skrýš pod dřezem narychlo uvedla do původního stavu, do igelitové tašky s logem hypermarketu nacpala všechny ostatní papíry, pouze tmavomodré desky s černými tkaničkami držela v rukou samostatně. Opustila byt, zamkla dveře, výtahem sjela do přízemi, vyšla na chodník a rozhlédla se kolem: pořád tu bylo liduprázdno, pouze mladá žena s kočárkem přejela kolem – a husté větve jehličnanu vpravo na předzahrádce se, jak jí bylo předtím naznačeno opravdu skláněly až k zemi. Ohnula se a desky s nadpisem Deník mrtvého vraha pod ně zasunula. A hotovo!

Název: Vzpoura pokořených andělů
Autor: Roman Cílek
Žánr: krimi povídky
Vydáno: 2019
Stran: 220
Vydalo nakladatelství: Epocha s.r.o.

Cílek

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Já už si tu jízdu chci jen užívat, říká operní pěvec Radek Krejčí

radek krejci 200Na scéně Severočeského divadla v Ústí nad Labem je Radek Krejčí řadu let. Vedle oper a operet se objevuje i v muzikálech jako jsou Cikáni jdou do nebe, Noc na Karlštejně nebo Limonádový Joe. Přitom se nebrání ani dalším pěveckým příle...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Nahlédněte do života Vincenta

vincent 200Nizozemská autorka Barbara Stok se prostřednictvím komiksu pokusila seznámit dnešní čtenáře se životem malíře Vincenta van Gogha. Na český trh se tato malovaná a půvabná kniha dostala díky nakladatelství Mladá fronta.

...

Matematika zločinu, kde mnohá čísla nesedí

matematika zlocinu 200Vydavatelství CPress vydalo dokumentární detektivku Matematika zločinu vycházející ze stejnojmenného podcastu.

...

Zhudebněná biografie překrásného děcka

200divDo Hradce Králové soustředila své tvůrčí síly dvojice Baláš - Brousek, aby v originálním zpracování mohla na scéně Klicperova divadla znovu ožít smyslná blondýna s ještě smyslnějšími iniciály.

...

Terminátor 2: Zničí nás umělá inteligence?

terminator 2 schwarzeneggerV roce 1991 se Američani přestávají mazlit s filmovými efekty a i když na to nemají pořád to nejlepší vybavení, na film Terminátor 2: Den zúčtování se dá koukat dodnes. Leckomu ukápne nostalgická...