Genialita ptáků vás ohromí

Genialita ptáků vás ohromí

genialita ptaku 200Nakladatelství Kazda vydalo knihu populizátorky přírody Jennifer Ackerman s názvem Genialita ptáků. Jedná se o její nejnovější počin a je plná velmi zajímavých informací.

Knihy z nakladatelství Kazda jsou pro mě zárukou kvality, protože vím, že si za nimi opravdu stojí a nevydávají je jen za účelem zisku. Vždy se z nich dozvím něco zajímavého a přesunu díky nim svou pozornost i mimo můj běžný okruh zájmů.

Genialita ptáků má decentní obal se sýkorkou a je plná opravdu velmi zajímavých textů, ze kterých přímo srší láska nejen k ptákům, ale přírodě celkově. Kniha je rozdělena do osmi kapitol, po úvodu o genialitě ptáků následuje zamyšlení o evoluci nazvané Od doda k vráně: Kam dosáhne ptačí mysl a zajímavosti o přehodnocení ptačího mozku. Další části knihy se zabývají koumavostí ptáků, jejich společenským životem, estetickými vlohami nebo například prostorovou a časovou důmyslností. Ta je spojená s mapami, které stěhovaví ptáci musí mít v hlavě a když se nad tím člověk zamyslí, je to opravdu fascinující. V závěru se pak nachází poděkování, poznámky a rejstřík.

V textech autorka střídá informace o nejrůznějších výzkumech a vědeckých poznatcích se svými zkušenostmi a výsledkem jsou velmi čtivé a zajímavé řádky. Ty jsou v prvé řadě velmi lidské a čtenáři ani nepřijde, že čte odbornou publikaci. Osobně jsem častokrát se zaujetím popadala dech, žasla, že je něco takového možné a spoustu úryvků také četla manželovi. Zde je jeden z nich o nestorech, kteří si hrávají na šotky a provádí praktické vtípky:

„Před několika lety se v novozélandských novinách Sunday Morning Herald objevila zpráva o nestorovi, který nic netušícího skotského turistu okradl o jedenáct set dolarů. Na odpočívadle nedaleko nejvyššího průsmyku Jižních Alp stáhnul Peter Leach okénko svého karavanu, aby si vyfotil výhled a podivného zeleného ptáka, který seděl na zemi u auta. Než mu vůbec došlo, co se děje, pták vletěl do auta. Popadl malý látkový sáček ležící na palubní desce a zmizel s ním. „Vzal si všechny peníze, co jsem měl,“ vyprávěl Leach zklamaně. „Ti ptáci si teď vystýlají hnízdo pětisetlibrovými bankovkami.“ (str. 99)

Genialita ptáků pro mě byla velmi milým překvapením a po jejím přečtení se budu na tyto tvory rozhodně dívat jinak. Nikdy jsem nepřemýšlela nad jejich inteligencí a nepřipouštěla si nějak jejich výjimečnost, ale musím přiznat, že některé informace mě velmi překvapily. A to především ty, které se týkaly toho, jak se nám ptáci podobají a dělají nám vlastní činnosti. Věděli jste například, že vrány truchlí za své mrtvé, nebo že se straky chtějí odvděčit těm, co se o ně starají? Já ne a udělalo to na mě opravdový dojem.

Jennifer Ackerman se narodila v roce 1959 a již více než třicet let píše o vědě, přírodě a biologii člověka. Po celý život se snaží zpřístupňovat poznání co nejširšímu publiku, hledat místo člověka v přírodou daných souvislostech a kreativně uvažovat nad vědeckými fakty. Získala stipendium americké Národní nadace pro literaturu v oblasti literatury faktu, Buntingovo stipendium a grant od Nadace Alfreda P. Sloana. Má za sebou nespočet příspěvků a článků v mnoha publikacích jako jsou National Geographic či New York Times a je autorkou sedmi knih. Genialita ptáků (The Genius of Birds) je nejnovější z nich.

genialita ptaku

Genialita ptáků
Autor: Jennifer Ackerman
Překlad: Vendula Hlavová
Žánr: populárně naučná
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2018
Počet stran: 352
Hodnocení: 85 %

Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.

JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.

65. pole

Martin Procházka: „Kluci z Dymytry jsou strašně pohodoví“

martin prochazka 200Jaké je jezdit celou tour s Dymytry a dělat jim neoficiálního fotografa? Jak se k tomu může člověk dostat? To vše a mnohem víc nám pověděl Martin Procházka, který má vášeň a cit pro focení i rockovou muziku jednoduše v genech. Po...

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.

LEDA

Letní oddechovka Musíme zůstat spolu

musime zustat spolu 200U nakladatelství Moba vyšla v červnu kniha slovenské autorky Jany Benkové s názvem Musíme zůstat spolu. Pokud si chcete odpočinout a moc nepřemýšlet, můžete sáhnout právě po této knížečce.

Vykročte za tajemstvím Nostradama

Nostradamova zavet perexO tom, že široká veřejnost miluje detektivní romány, které spojují historické události s fikcí, svědčí například oblíbenost amerického spisovatele Dana Browna. Konkurencí jeho posledního hitu je kniha Nostradamova zá...

Městské divadlo Zlín představuje retrokomedii k popukání – Charleyho tetu

cht200Zlínské divadlo uvedlo koncem listopadu premiéru anglické konverzační komedie Brandona Thomase Charleyho teta a konečně tu máme něco svěžího, neokoukaného a hlavně šíleně vtipného!

...

Nebezpečně omamující jízda Rona Howarda

200rushNiki Lauda a James Hunt. Jména, která před pár dekádami vzbudily ve Formuli 1 takový rozruch, že si na své vzájemné rivalitě tito závodníci vystavili schody ke slávě, k níž se ale oba dostali úplně jinými cestami.

...