Rázovitý kraj Slezska odkrývá Dlužná částka

dluzna castka 200V únoru vydala Eva Tvrdá ve svém vlastním nakladatelství Littera Silesia knihu s detektivní zápletkou Dlužná částka, která dýchá svým vlastním životem svérázného severu Moravy. Nevelká knížečka ve mně vyvolala údiv – v dobrém slova smyslu. Podaří se mi nalákat i vás na čtení?

Eva Tvrdá (* 1963) žije a tvoří ve Slezsku, které taky patří mezi její hlavní témata. Vydala například sérii Slezská trilogie (Dědictví, Třešňovou alejí, Okno do pokoje), Pandořina skříňka, Hravé příběhy. V roce 2018 získala Čestné uznání Asociace autorů detektivní literatury za knihu Mrtvou neměl nikdo rád (2017), která je její první knihou ve stylu Silesia Noir. Ve stejném žánru napsala i Dlužnou částku.

A co to má být za nový žánr, ten Silesia Noir? Podle vysvětlení v knize jde o žánr, který vzniká v polské části Horního Slezska. Vznikají zde detektivky temné jako Slezsko samo. A já s tím označením víceméně souvisím. Kraj je to svérázný, temný a nikomu nic nedaruje. Hodně taky dělá černá obálka a zpracování knihy s černobílými fotografiemi. Za grafické zpracování můžeme poděkovat Marii Jurčkové.

Příběh je třeskutě jednoduchý, neobsahuje žádné zatáčky ani zbytečné odbočky – jde si tvrdě za svým, přesto neztrácí na zajímavosti. Nejde ani tak o samotný detektivní příběh, jako o lokalitu, která působí jako další hráč na šachovnici. Duch Slezska a jeho nelehký osud během koloběhu času je v tomto díle všudypřítomný. Také charakter lidí a jejich způsob vnímání světa je důležitým elementem tohoto nového žánru.

Protagonistou je bývalý policista Honza Novák, který se na pobytu v Sanatoricíh Klimkovice připlete k vraždě. Vyšetřování vraždy je organické, hlavní hrdina je sympaťák a prostě mu musíte držet palce. Co v mém já ze mě zůstalo? Když to tak vezmu kolem a kolem, je ze mě starý ubručený jezevec. Mám rád, když věci fungujou, líbí se mi přímé vztahy a rozhodně nepatřím k lidem, co vyznávají konzum. Něco prostého, to je můj styl. Tohle ve mně vybrousil můj život. (str. 65)

Dlužná částka mě velmi mile překvapila svou upřímností a autorčiným jazykem. Určitě si vyhledám i její ostatní knihy. Jejímu poslednímu dílu bych možná změnila název a přidala nějaké ty stránky navíc, protože cca sto stran příběhu uteče jako voda a přitom myslím, že autorka by dokázala zaujmout čtenáře i na mnohem delším rozpětí stran. Doporučuji hlavně těm, kteří bydlí ve Slezsku a jsou jim známé reálie, které jsou v knize použity.

dluzna castka

Název: Dlužná částka
Autor: Eva Tvrdá
Žánr: Silesia Noir
Nakladatelství: Littera Silesia
Rok vydání: 2019, pevná vazba
Počet stran: 114

Knihu k recenzi poskytlo Knihcentrum.cz a vy si ji můžete koupit zde: https://www.knihcentrum.cz/dluzna-castka

Vlastimil Horváth je zpátky na hudební scéně!

200rozZpěvák Vlastimil Horváth byl posledních sedm let v ústraní a nyní přichází s novou deskou. Na co se můžeme těšit? Jaké budou texty a co nejvíce změnilo Vlastův život? To a mnohem více se dozvíte v tomto rozhovoru!

...

Pavoučími hnáty a králičími drápy drásá představivost Letní smrt

altDruhá detektivka z pera mladého severského talentu Monse Kallentofta Letní smrt z nakladatelství Host Brno zavede čtenáře znovu do švédského Linköpingu, který tentokrát netrýzní závěje a kruté mrazy, ale to nejpalčivější léto...

Básník Jiří Žáček: Psaní je škola empatie pro autory i pro čtenáře
ImageKdyž jsem přemýšlela nad básnickou osobností, nenapadl mě nikdo jiný než pan Jiří Žáček. Právě tento člověk mě dokázal pobavit svými verši již na prvním stupni, a proto jsem mu nyní s radostí položila několik otázek. Usmě...

Ústecké baletní úlety

LBperexSólista ústeckého baletního souboru Severočeského divadla opery a baletu Vladimír Gončarov má na svém kontě již pěknou řádku hlavních mužských rolí v nejrůznějších baletních kusech. Nedávno učinil odklon ze zaběhnutých ste...

Rosemary má děťátko – hororová klasika, která nezklame
ImageKam až sahá láska matky k dítěti? Je pro něj schopna obětovat i svůj život? Klasika mezi filmovými horory s příznačným názvem Rosemary má děťátko vychází začátkem února na DVD.

...