Politika a pohádky podle mě nepatří k sobě

certi-brko 200V nakladatelství Presco Group vyšla v prosinci kniha Čertí brko – Příběh na motivy filmové pohádky. Tu jsem sice neviděla, ale říkala jsem si, že se před Vánoci ráda pustím do takového čtení.

Čertí brko je nejmocnější pekelnou zbraní, která zapisuje všechny hříchy. Svět je pak rozdělený na podpekla, odpovědná ústřednímu peklu a Luciferovi. Pohádka se odehrává v podpekle Pervidle a příslušné obci Pytlov. V podpekle se jednoho dne porouchá Čertí brko a Lucifer doručením pověří Bonifáce. Ten se vydává do Pytlova, ale brzy ho okrade šejdíř krejčí Klouzek o brko i další kouzelné pekelné předměty. Navíc potká Markétu a začnou se dít věci… Pytlov ovládnou místní vychytralci, lenoši a podvodníci, kterým se dokonce podaří zrušit peklo a uvěznit jeho vládce! Je pak na Bonifácovi, aby danou situaci urovnal a vše zachránil.

Zápletka Čertího brka samotná je neškodná a pro děti je taková klasická, a když si v ní dospělí budou chtít něco najít, tak to najdou. Ostatně jak říká anotace knihy: „Pamatujte, milí hříšníci: kdo chce rušit peklo, ten to s vámi nikdy nemyslí dobře. Právě takový má v sobě zla nejvíc. A nikdy nevěřte nikomu, kdo vám slibuje ráj na zemi, protože ten si musí každý zasloužit sám.“

certi-brko1

Kniha má větší formát a je plná krásných celostránkových ilustrací scénografa, loutkaře, výtvarníka a pedagoga Roberta Smolíka. Řádky textu jsou navíc doplněné řadou propracovaných náčrtků, plánů, zápisků, razítek, kolků nebo známek, takže je na co se dívat. Co mi však hodně rušilo čtení, byly poznámky „pod čarou“ umístěné po stranách knihy. Záhy jsem pochopila, že jsou určené právě pro dospělé, aby se u knihy také zasmáli. Mě však odváděly pozornost od příběhu a hlavně mi daný humor jednoduše neseděl, ač jsem se hodně snažila a některé jazykové hrátky byly originální.

„IQ je zkomolenina zahraničních studentů bohemistiky. Česky je to správně „í k vé“. Zahraniční bohemisté totiž tvrdí, že ten, kdo si zapamatuje, jaké í/ý patří k vé – například ve slovech „výti“ a „víti“ nebo „viděl“ a „vyděl“-, musí být génius. Mnoho rodilých mluvčích tuto hypotézu potvrzuje v písemném projevu na sociálních sítích. Kdyby Marie Terezie tušila, že přijde v budoucnu něco takového jako internet, určitě by nezavedla povinnou školní docházku. Nemohla předvídat, že příspěvky všech „nalfabetů“ na tomto médiu naprosto nemilosrdně odhalí, kolik lidí je natolik „negeniálních“, že by bylo lepší, kdyby vůbec neuměli psát. (str. 29)

Možná se na knihu budu dívat jinak, až uvidím filmové zpracování Čertího brka, nebo jak budu příběh číst vlastním dětem, ale mě momentálně nezaujala. A to i přesto, že normálně nedám na Kancelář Blaník a jeho tvůrce dopustit a humor mám ráda.

certi-brko obalka

ČERTÍ BRKO – Příběh na motivy filmové pohádky
Autor: Robert Geisler, ilustrace Robert Smolík
Žánr: pohádka
Nakladatelství: Presco Group
Rok vydání: 2018
Počet stran: 168
Hodnocení: 60 %

Civilizace – jak by se také mohly odvíjet dějiny

Většině historiků se naježí všechny chlupy, když jsou tlačeni do odpovědí na otázku, co by následovalo, kdyby se nějaké klíčová událost odehrála jinak, než jak se odehrála (kdyby v punských válkách Kartágo porazilo Římany, kdyby stavovská vojska uspěla na Bílé Hoře, kdyby Napoleon zdárně obsadil Rusko a odvrátil porážku u Waterloo, kdyby Hitler zvítězil ve druhé světové válce, kdybychom se v roce 1938 nebo 1968 aktivně bránili…). Nakladatelství Argo

Dívka s dýkou v duši a s nožem v ruce

Ožehavé téma incestu tvoří děj psychologického románu Markéty Harasimové. Tato autorka má na svém kontě již pěknou řádku románů cílených zejména na ženy. Jedná se jak o klasické romantické příběhy s prvky erotiky, tak o psychologicky laděné thrillery. Tentokrát zvolila opravdu silný námět. Jedenáctiletou Eriku začne sexuálně zneužívat otec a matka před tím zavírá oči. Dá se žít s touto trýznivou zkušeností? Platí i zde, že zlo plodí další zlo? Nakladatelství MaHa

Nechte se nalákat na Přehlídku netradičního filmu do Mladé Boleslavi

200fPřehlídka netradičního filmu se bude konat 26. až 28. září v Mladé Boleslavi a nabídne balkánskou kinematografii. Na naše zvídavé otázky nám u této příležitosti odpověděl Jan Černík, supervizor a vedoucí produkce festivalu a hlavní dramaturg Jan Gál.

...

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda

Odhalte díky Planetariu krásy vesmíru

planetarium 200V březnu v nakladatelství Albatros Media vyšla další nádherná kniha z edice Račte vstoupit do muzea tentokrát zaměřená na vesmír. Nese název Planetarium a opravdu stojí za to.

...

Marek Řezanka – Procházky po Jelení

prochazky po jeleni200

Máte rádi poezii a baví vás hledání příběhů ukrývajících se ve veršech? Jestli jste na obě otázky odpovědeli “ano”, básnická sbírka Marka Řezanku s názvem Procházky po Jelení vás určitě zaujme.

...

Slávek Novák aneb Příběh opravdového herce

Slavek Novak perexCo uděláte, když narazíte skutečný příběh o skutečném umělci, který hrával hlavní role v Národním a zároveň sváděl ženy pod taktovkou STB, aby je režim mohl vydírat? Jste-li dramatikem, pravděpodobně napíšete hru. Jste-li vtipným a...

Bláznivá dovolená – velká dávka nostalgie

blazniva-dovolena-perexMám takový pocit, že každý z nás se alespoň na malou chvíli setkal s rodinkou Griswoldových, ať už s tou filmovou nebo jí velmi podobnou v reálném životě. Připomeňme si americkou komedii z osmdesátých let, která vás možná, ...