Jan Švankmajer, Naturalia

Jan Švankmajer, Naturalia

Svankmajer 200Variaci na starodávné kunstkomory renesance a baroka, a především na slavnou kunstkomoru Rudolfa II. na Pražském hradě, můžeme označit za Švankmajerův Gesamtkunstwerk, tedy souhrnné umělecké dílo, v němž se nejen uplatňuje široká škála jeho výtvarných postupů, ale v plné míře i surrealistická životní filosofie, jeho vidění světa jako „magického univerza“, v němž vládne imaginace coby „královna lidských schopností“.

 


Ačkoli členění Švankmajerovy Kunstkamery z tradičních oddílů kunstkomor vychází, příznačným způsobem je obrací makrokosmu k mikrokosmu, tedy od popisu světa k člověku jako k univerzálnímu zdroji skutečnosti, kterou vytváří ve své představivosti a poté ji materializuje – ať již v nových artefaktech anebo v tom, že se stávajících věcí zmocňuje a určuje jim nový účel a kontext.

Se suverénním přesvědčením dítěte o své schopnosti budovat svůj vesmír, být jeho stvořitelem, se zde rodí nová skutečnost, která vůči realitě kodifikované přírodními vědami vykazuje výrazné napětí a nikoli výjimečně je její persifláží využívající zbraně černého humor a erotismu. V tomto smyslu k ní zaujímá svérázné dialektické stanovisko, v němž však – jak ani jinak nelze – se role „démiurga“ kunstkamery nedělitelně stává též rolí vyhraněného kritika naší civilizace.

Svankmajer

Na rozdíl od kunstkomor renesance a baroka tak u Švankmajera nenalezneme respekt k tajemnému řádu přírody i lidské tvorby, která tento řád napodobuje a dotváří, ani důvěru v dokonalost stvoření, jaká byla typická pro hermetické vědy (magii, alchymii a astrologii), z nichž jinak autorova tvorba také čerpá. Člověk pro něj není „velkým zázrakem“ jako pro renesančního humanistu, ale spíše hřivnou ležící ladem, překrytou nánosem civilizačního balastu. Švankmajer je přesvědčen, že v situaci, kdy západní civilizace vyčerpala svou schopnost duchovního rozvoje a pouze se uvelebila na vavřínech svých technologií, je třeba vyburcovat člověka z jeho pasivity, probudit jeho představivost a vše vytvořit od základu znovu.

Ivo Purš, kurátor výstavy

Tolik od kurátora výstavy a nyní můj zážitek:

Jan Švankmajer je géniem zcela nadčasovým. Fantastické je sledovat každé jeho dílo, které doslova diváka – pozorovatele uzemní v tom, jak dokáže propojit materiály a vytvářet nové organismy, které doslova žijí vlastní život. Znovu oživené skelety známých i neznámých živočichů s popisem tvůrce. Jeho díla jsou vyloženě pastvou pro oko, inspirují v možnostech spojení různých materiálů. Výstava Naturalia , jejíž název napovídá, že jsou použity přírodní materiály, má nadstavbu díky tvůrci, který se nebojí , vlastně ho doslova přitahuje morbidnost, oživení koster, každá jedna z nich má oči a ty oči sledují pohyb…Občas člověka z toho mrazí…

Popis způsobu, jak vytvářel některá díla, není uhlazeným projevem mistra, ale otevřeným přiznáním k touze jít do absurdity. Doporučuji si tyto texty u exponátů dobře pročíst. Dočkáte se přesného popisu, jak vytvářel některá díla. Destrukce pro něj znamená prostor na novou konstrukci. Dovoluji si zakončit slovy Jana Švankmajera:

To se vezmou libovolné předměty nebo jejich skrumáž, odvezou do Karlových Varů a ponoří do vřídla. Během relativně krátké doby se na ponořených věcech začne usazovat vřídelní kámen. …. A to se koná bez vašeho aktivního přispění. Vznikají zkameněliny této zkurvené civilizace, jako předobraz její zkázy.
Přeji všem hluboký zážitek

Autor článku: Jitka Zelená
Expozice probíhá v prostorách Musea Kampa až do 1. února.

www.museumkampa.cz

( 1 hlas )


 

Přihlášení



Soutěže

Sny se mi plní, říká Taťána Kročková, autorka knihy Tajemství snů a jak ho rozluštit

Zatímco její první kniha se jmenuje Tajemství snů a jak ho rozluštit, která vyšla v minulých dnech, její další připravovanou publikací by měl být tentokrát - román. To o sobě v následujícím rozhovoru prozradila Taťána Kročková, zástupkyně šéfredaktorky serveru Kultura 21. Celé povídání se ale netočí jen kolem nové knihy o snech, ale také o kultuře jako takové, o zálibách, vášních či o tom, jak moc jí vyhovuje vesnický způsob života.

Písně Hany Zagorové jsou říší bez hranic

Bohatý průřez nabízí kolekce písní Hany Zagorové z let 1968 až 2020. Skladby jsou řazeny chronologicky podle let a na šesti cédéčcích je jich sto dvacet. Vedle notoricky známých hitů tam lze najít i vyložené perličky.
Supraphon

Videorecenze knih

Rozhovor

Juraj Herz mi dal spousty cenných rad, říká mladý režisér Jakub Krumpoch

JAKUB krumpoch perexI když je Jakub Krumpoch teprve na samém začátku, něco už má přece jenom za sebou. Třeba ceněný dokument Unhappy Happy Life, který měl premiéru před třemi lety, anebo několik kli...

Hledat

Příhody telátka potěší malé poplety i rodiče

Ve vydavatelství Radioservis vyšla audiokniha Příhody telátka poplety určená pro malé děti, ale určitě pobaví a potěší i dospělé.
Radiotéka

Čtěte také...

Prepojenie umenia a prírody

200vytV Galérii Zohorian& co Gallery v Bratislave je od 8. novembra do 20. decembra otvorená výstava Hommage a Constantin Brancusi francúzskej sochárky a vizuálnej umelkyne Júlie Cottin a slovenského umelca Štefan Papčo.

...

Literatura

Konec receptů na papírkách, pořiďte si zápisník receptů

muj-zapisnik-receptu 200V Apetit edici vyšla kniha Můj zápisník receptů doplněné 106 tipů a triků z Apetitu.

 

...

Divadlo

Ve Vršovicích začínám třetí sezónu a je to skutečně velké dobrodružství, říká Věra Mašková

vera maskova perex"V mnoha věcech se práce nijak neliší od ostatních divadel. Musím postavit repertoár, sehnat týmy na jednotlivé inscenace, tady navíc včetně herců," říká Věra Mašková, která je už několik let uměleck...

Film

Časopis Film.sk oslavuje pätnásť rokov

Film sk 200Mesačník o filmovom dianí na Slovensku Film.sk, ktorý vydáva Slovenský filmový ústav si tento rok pripomína pätnásť rokov od svojho vzniku. Jeho novembrové číslo je tematicky zamerané na výročie časopisu a približuje ho v prem...