O Srdečníkovi, Jaterníkovi a Kebulákovi z Mise Afghánistán

Mise Afghanistan perexŽili, byli…Lékaři bez hranic. Jeden z nich, český chirurg Tomáš Šebek, se vydal do země lovců draků, aby pomohl kolegům v jedné velké nemocnici v Kundúzu. Cestou potká i krásnou Šeherezádu, Srdečníka, Jaterníka a Kebuláka, se kterými zažije mnoho neuvěřitelných dobrodružství. Mise Afghánistán však není žádná procházka rajskou zahradou, natož pohádka. Jedná se o krutou realitu.

Knižní vydání autentických záznamů Tomáše Šebka ze dvou misí do severního Afghánistánu zahrnuje záznamy z jeho dvou pobytů v kundúzské nemocnici v letech 2013 a 2015. Pokaždé tam strávil šest hektických týdnů, domovem se mu stal operační sál, denním chlebem mu byly útroby plné krve i dalších sekretů a neustálé zachraňování životů těžce zraněných dospělých, ba dokonce dětí, někdy připomínalo boj s devítihlavou saní, které za každou uťatou hlavu narostou hned dvě další. K tomu si připočtěte zoufalý nedostatek kvalitního lékařského vybavení, neustálý stres, absenci pořádného spánku a máte zde příběh plný napětí, který vás nenechá vydechnout.

Patříte-li k senzitivnějším osobám, které při vyprávění o dentálním ošetření začne bolet zub, nebo si při četbě o trepanaci lebky a štípání kostí tento proces živě představujete, dokonce jej přímo fyzicky cítíte, budete trpět s každou načatou stránkou…a přesto budete muset pokračovat dál, abyste se dozvěděli, zda se dá přežít průstřel srdce, ztráta půlky žaludku či jater a jestli Kebulák odkráčí z nemocnice po svých. V momentech, kdy bude napětí ve vaší hlavě dosahovat vrcholu, dostaví se možná náhlé uvolnění v podobě pláče nebo hysterického smíchu podobně, jako se to děje přímým účastníkům popisovaných událostí. Takovou moc má syrové a místy až cynické autorovo vyprávění, ze kterého ale zároveň čiší lidskost a pokora.

Pohlcena operačními výjevy a neustále se opakujícími pojmy jako játra, střeva, ledviny, slezina, mozek, žaludek a mnoho dalších orgánů jsem dospěla do stádia, kdy u jednoho odstavce konečně popisujícího pokus doktora Šebka o kousek normálního života, v němž přibližuje polední menu, sestávající z vařené slaniny se zeleninou v hovězím vývaru, četla jsem v první chvíli „vařená slinivka se slezinou“ a říkala jsem si: „Bože, to už je opravdu morbidní“…a až další řádky mě probraly a uklidnily.

Srdečník, Jaterník, Kebulák jsou ve skutečnosti pacienty pojmenovanými podle poranění, se kterými byli do nemocnice dopraveni a dali doktorům nejvíce zabrat. Většinou se zázračně uzdravili, mnoho ale bylo i těch, kteří, bohužel, takové štěstí neměli. Všemožných případů s nejrůznějšími konci byly desítky až stovky. Zásluhou organizace Lékaři bez hranic a jejích jednotlivých členů se daří zachránit mnoho životů v zemích, které jsou postiženy přírodními katastrofami či válečnými konflikty. Všichni, kteří se misí účastní, si zaslouží obdiv a uznání, doktora Tomáše Šebka nevyjímaje.

Mise Afghanistan1

Mise Afghánistán/ Český chirurg v zemi lovců draků
Tomáš Šebek
Nakladatel: Paseka
Popis: kniha, brožovaná, 312 stran, 13 × 20 cm, česky
Rozměry: 13 × 20 cm
Rok vydání: 2015 (1. vydání)

Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.

JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.

65. pole

Smutná-Braunová – dva rozhovory v jednom

altKdyž spisovatelka Petra Braunová připravovala křest své knihy Kalvárie, požádala Jitku Smutnou o kmotrovství. Společně zdramatizovaly pasáže tohoto kontroverzního románu o vztazích mezi ženami a Jitka Smutná...

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.

LEDA

Hledejte s Christopherem zapomenuté a odhalte ztracené

alchymistova-sifra-volani-prizraku 200V nakladatelství Fragment vyšel už čtvrtý díl ze série Alchymistova šifra od spisovatele Kevina Sandse. Vzhůru na něj!

...

A tak tedy šel…

Tak tedy jdu 200V nakladatelství Epocha vyšla kniha Jiřího Dynybila s názvem A tak tedy jdu… popisující jeho prožití 787 kilometrů Svatojakubské cesty.

...

Pan Kaplan má třídu rád, budete ho mít rádi vy?

pan kaplan ma tridu rad 200V dubnu se v Městském divadle Zlín konala poslední premiéra 73. sezóny, a to lingvistická komedie Pan Kaplan má třídu rád od Leo Rostena.

...

Paddington 2 je film pro celou rodinu

paddington perexPaddington, medvídek z peruánské džungle, se zabydlel v Londýně u rodiny Brownových. Stal se součástí místní komunity a zbožňuje ho celá ulice. Pod čepicí pořád nosí ukrytý toust s pomerančovou marmeládou pro případ nouze, který nastane,...