Na trojalbu Nejkrásnější na světě je láska zpívá Helena Vondráčková jako Bůh a ďábel

helena200Jedna aktuální novinka Pojď semnou hledat modrý květ a jednašedesát písní o lásce, přičemž patnáct písniček dosud nevyšlo vůbec na deskách či se neobjevilo doposud na CD. To je nejnovější album Heleny Vondráčkové Nejkrásnější na světě je láska, které bylo pojmenováno podle skladby Karla Svobody a Zdeňka Borovce. Kolekce vychází na třech cédéčkách a přináší písně, které se točí okolo lásky.

Kolekce je skutečně reprezentativní, protože vychází ze všech zpěvaččiných období a dokazuje skutečnost, že Helena Vondráčková už ve svých začátcích zpívala interpretačně i hudebně náročné písně s nádhernými texty. Titulní písnička, která zazněla prvně v hudebním filmu Romance za korunu. Zaznívají i další roky "láskyplné" písně (To se nikdo nedoví, Lásko má, já stůňu, Jen dva ta loďka může vézt, Málo mám lásky tvé, Úžasná láska, A ty se ptáš, co já, Nemůžu bez tebe žít), ale najdeme tam i tituly, které mají na desce premiéru, třeba když Helena Vondráčková zpívá duety s Eduardem Hakenem (Lásko, Bože lásko) a Karlem Gottem (Je krásné lásku dát).

I když zaznívají i převzaté písně, které jsou ve zpěvaččině repertoáru hudební perly (Bouřka, The Power of Love, Stín nás dvou, Love Story, Speak Softly Love, Málem, Sam, Liebelai, Parlez-moi d'amour, To je štěstí) a které zpívá v několika jazycích, umění výjimečnosti dodává i tvorba tuzemských skladatelů.

A jsou to samé renomovaná jména – kromě již zmiňovaného Karla Svobody jsou to Vítězslav Hádl (Sblížení), Bohuslav Ondráček (Stůj noci dlouhá), Zdeněk Petr (Proč mě chce každý mít rád), Jiří Vondráček (Láska zůstává dál, Klavír snů) nebo první zpěvaččin manžel Hellmut Sickel (Ty mi vládnout máš, Čas je proti nám, Víc ti můžu dát jen já), k nimž ladí básnivé a oduševnělé texty Pavla Žáka, Zdeňka Rytíře a Zdeňka Borovce.

Autory dalších jedinečných písní jsou Jan Capek, Vašo Patejdl, Leše Wronka nebo Ondřej Soukup. Výjimečná a nikdy předtím nevydaná je balada Píseň o rytíři, kterou napsali Alexander Goldsheider a Pavel Kopta.

helena foto 1

Hitmaker Alexander Goldscheider na Píseň o rytíři vzpomíná: "I když jsme napsali pro Helenu Vondráčkovou koncem sedmdesátých let před mou emigrací, a proto nikdy nevyšla. Helena ji nicméně tenkrát nahrála s mnou sestaveným a řízeným studiovým cimbálovým orchestrem, a dodnes si vybavuji, jak úžasný hráč na cimbál sice neznal noty, ale stačilo, abych mu jednou zazpíval, co má hrát, a o víc jsem se nemusel starat. Ne že by toho „víc“ nebylo dost, neboť píseň se opakovaně markantně zrychluje, já měl minimální dirigentské zkušenosti, ale všichni byli tak úžasně profesionální, že mě dokázali mile a úspěšně ignorovat a poradit si sami. Píseň jsem neslyšel léta, říkal si, jak je nádherně zazpívaná, zavzpomínal na jako vždy dokonale připravenou Helenu, na její úžasnou muzikálnost, unikátní výraz a její tak milou osobnost z dob mého mládí, to jest před téměř půl stoletím. Jaká škoda, že nikdy nevyšla. Až letos."

Mimochodem, Alexander Goldsheider zkomponoval v minulosti pro Helenu Vondráčkovou ještě jednu vynikající píseň Aladinova lampa, avšak ta na desce nikdy nevyšla. Ale protože je to mimořádná skladba, není napsáno, že tomu tak bude navždy. Štěstí měla ale jiná, nádherná píseň Zrcadlím, kterou napsali Jiří Bareš s Pavlem Vrbou pro muzikál 451° Fahrenheita, kde právě Helena Vondráčková v roce 1994 hrála. Písnička vyšla v roce 2004 na CD Muzikály, kde zpívá povícero interpretů písně z muzikálů uvedených v Česku.

helena foto 2

Zato se na trojalbu Nejkrásnější na světě je láska objevuje plejáda novějších skladeb, které zkomponovali současní autoři, David Deyl (Máš sílu vstát), Jan Dvořák (Černé labutě), Ondřej Gregor Brzobohatý (Dávno vím svý) nebo Kája Mařík, jenž je autorem novinky Pojď se mnou hledat modrý květ. Svěží písnička už boduje v těchto týdnech v rozhlasové hitparádě Česká dvanáctka.

Navíc má trojalbum i několik duetů, které s Helenou Vondráčkovou nazpívali vedle již zmíněných zpěváků ještě Jiří Korn (Sladké hlouposti, Jakoby nic, Slunce), Lucie Bílá (Toužíš), Richard Müller (Venku je déšť a mráz), David Hasselhoff (More Than Words Can Say), Bára Basiková (Mám toho dost), Dušan Kollár (V rytmu salsy), Italové David Mattioli a Andrea Andrei (Fuoco nel fuoco) nebo Michal David (Jižní pól).

A které hudební bonbonky oceňuje autor těchto řádků? Je jich celá plejáda, ostatně už jsem je zmínil, ale vždycky si rád poslechnu písně jako Jsem Bůh i ďábel, Vodopád nebo Rozloučím se s ním, které slibují nápad, náboj a emoci. V případě nejnovější kolekce Heleny Vondráčkové, která slaví letos polokulatiny, je to v širokém stylovém záběru soudobé populární hudby talent, podmanivý hlas a v neposlední řadě vytříbený vkus.

helena foto 3

Zdroj foto: Universal a archiv

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda

Seriál k měsíci čtenářů: Knihovny pro K21, Klučov

brezen-mesic-ctenaru 200Regály plné knih, u počítače dáma či pán, který obřadně přebírá vracené knížky a zapisuje nově vypůjčené. Místnost specificky vonící – tak voní jenom tištěné publikace, stojící jako vojáci v řadách. V sále tichý šum, jak...

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Pes: Fakta, historie a vztah k člověku

pes 200V srpnu vydalo nakladatelství Esence přímo geniální knihu o nejlepším příteli člověka. Ádám Mikósi a kolektiv sepsali knihu s jednoduchým názvem Pes a podtitulem Fakta, historie a vztah k člověku – a to všechno v jedné knize!

...

MACBETH – Too Much Blood, klasika tak trochu jinak

ldy MacbethDivadelní adaptace jednoho z nejznámějších děl mistra dramatu, Williama Shakespeara, v podání českého filmového a divadelního režiséra a dramatika Davida Jařaba svou nevšedností a minimalismem, až komiksovou stručností textů a precizním zpodobn...

Kdo zachrání princeznu, když ne dva strojvedoucí?

JimKnoflik perexJim se jako miminko ocitl v Jamánii, malém ostrovním království. Nikdo z obyvatel neví, kdo jim ho poslal poštou, ale všichni jsou rádi, že se na ostrov nějakým šťastným omylem dostal. Když Jim povyrostl, našel si nejlepší kamarády –...