Westernový příběh s bluesovým hrdinou a otevřeným koncem. To nabízí nová nahrávka písničkáře Jana Fice
Kultura21.cz

Westernový příběh s bluesovým hrdinou a otevřeným koncem. To nabízí nová nahrávka písničkáře Jana Fice

potom 200Album nazvané Potom složil a natočil zpěvák, kytarista a kytarář Jan Fic. Autorské písně plné silných výpovědí o současné době produkoval Martin E. Kyšperský. Novinka je druhou řadovou nahrávkou originálního písničkáře po vstupu na jeho sólovou dráhu a daleko blíže než k bluesrocku má k indie folku. Jedenácti písňová kolekce zachycující střet poety s realitou vychází 11.9.2020.


Jan Fic avizoval novou nahrávku před časem singlem Podvedená generace. Už tato píseň ukázala, že celé album bude o výpovědi současného stavu generace, která většinu života prožila až po pádu komunismu. „POTOM je takovej westernovej příběh, kde hlavní hrdina cíleně spoluvytváří děj, bojuje o svý štěstí aktivně a myslím, že i dost urputně a statečně“ říká Jan Fic, který nedávno získal i cenu „Za krásu slova“ rádia Proglas. „Překvapilo mě to, že zrovna mé texty takto někoho oslovily. Snažím vyhýbat různým klišé a baví mě třeba hrát si s rytmem a frázováním textu, aby zněl jako ledabyle odříkaná věc, ale bylo v tom nějaký napětí. A o to jsem se snažil i na novém albu Potom.“

Síla příběhů a obrazotvornost textů Jana Fice je jen jednou z částí jeho druhé řadové desky. Z bluesového oparu barově špinavých melodii se prodralo ven jedenáct skladeb a tvoří silnou kolekci originálního písničkáře. „Moje předchozí album bylo hudebně mostem mezi mou bluesovou minulostí a folkem. Bylo tam pořád ještě víc cítit právě to blues. Současné POTOM je už blues podle mě spíš tématy a náladou než formou. Uvědomil jsem si, že se fakt nemusím nechat ničím omezovat.“ Říká Jan Fic. Dotvořit skladby do finální podoby pomohl Martin E. Kyšperský, leader kapely Květy. Výsledný zvuk je tedy na hony vzdálen uhlazenému popfolku, ale naopak skvěle vystihuje i místy ponurou atmosféru, kterou v sobě písničky mají.

Spolupráce s Martinem E. Kyšperským a Janem Ficem vyústila i do koncertní podoby. „Producentská role u mých nahrávek, to byla souhra náhod, ale jsem za ni strašně rád. Martinovi jsem stavěl i opravoval nějaký nástroje a tahle spolupráce prostě vyplynula. A troufnu si říct, doufám, že nadšení a spokojenost je oboustranná, takže v tom vesele pokračujeme na koncertech.“ Kdo znal předchozí kapelu Jana Fice The Weathermakers, bude možná na koncertech trochu zaskočen. „Ačkoliv blues miluju, nemám v sobě jen tenhle žánr.“ Přiznává Jan Fic. „Sólový hraní mi dává větší svobodu. Vystupuju jako písničkář sám, to mě baví, je to osobní, intimní. Ale taky mám rád zvuk a náladu kapely, mám rád, když je občas muzika nářez, takže když můžu zahrát s celou kapelou (a troufnu si říct, že moje současná koncertní sestava je fakt dost silná), jsem za to hrozně rád a hodně mě to nabíjí.”

Potom Jan Fic

Jan Fic (nar. 1990) pochází z Rybníků na Znojemsku, ale od maturity žije v Brně. Ve třinácti letech propadl kouzlu blues a o pár let později začal experimentovat s výrobou vlastních bluesových hudebních nástrojů. Dnes má vlastní značku ručně vyráběných kytar a drnkacích nástrojů (Red Bird Instruments). V letech 2011-2019 vedl brněnskou bluesovou kapelu The Weathermakers, kterou dovedl např. do finále mezinárodní soutěže Blues Aperitiv nebo celostátního finále Porty. Stojí také za vznikem recesistické ultratrampské kapely The Honzíci. V roce 2018 vydal sólový debut Město, který se setkal s velmi pozitivním ohlasem u posluchačů i odborné veřejnosti. Nově je držitelem ceny Za krásu slova, kterou každoročně uděluje rádio Proglas.

potom obal

Potom
Interpret: Jan Fic
Album: Potom
Vydavatelství: Indies Scope
Seznam skladeb: Bouře, Podvedená generace, Silo, Stejně to zkouším, Půlnoční snídaně, Potom, To snad ani ne, Ve tmě, Svítá, Výtah z poznámek, Listopad
Datum vydání: 11. 9. 2020

Zdroj foto: Magda Štokingerová

https://www.indies.eu/alba/5006/potom/


 

Přihlášení



Tetování jako rozsudek smrt

Kruté a napínavé. Tak lze stručně charakterizovat knižní detektivku „Inkoust – Tetování jako rozsudek smrti“, jejíž autorkou je Alison Belshamová, rodačka z města Hampshire ve Spojeném království, která žije a pracuje v Edinburghu. Kniha Zlín ve společnosti Albatros Media a. s.

Reniin deník- deník dívky, která milovala život

Renia si ve svých čtrnácti letech začne psát deník, který se stává jejím nejlepším přítelem. Jak sama říká, jemu může svěřit vše, aniž by se musela bát prozrazení nebo posuzování z jeho strany. Nemůže tušit, že kromě svých starostí a radostí, mu svěří i budoucí události, o kterých se jí nesnilo ani v tom nejhorším snu. Nakladatelství Zeď s.r. o.

Rozhovor

Rozhovor s Josefem Vágnerem k novému CD a singlu

200rozRozhovor s Josefem Vágnerem o novém CD a singlu Nezapírám si můžete přečíst v tomto článku.

...

Hledat

Na svém albu oslavuje Lucie Bílá své autory - Ondřeje Soukupa a Gabrielu Osvaldovou

Jedenadvacet hitů a známých písní a závěrečná novinková nahrávka Salto mortale přináší album s všeříkajícím názvem Lucie Bílá/Ondřej Soukup/Gabriela Osvaldová. Album mapuje spolupráci výjimečných umělců, kteří si sedli umělecky a lidsky už začátkem devadesátých let.

Z archivu...


Literatura

Fleret - Umělci na šňůře

200litFleret - Umělci na šňůře, tak se jmenuje oficiální publikace ke 30. výročí legendární a svébytné kapely z Vizovic. Napsal ji inspicient Městského divadla Zlín Jakub Malovaný, který toho s “ogary” nemálo prožil. Nashromáždit se mu podařilo obdivuhodné množs...

Divadlo

Divadelní svět 2012

divadelni-svet 2012 200Na začátku nového roku se hodnotí. Hodnotí se rok uplynulý, jeho činy, výsledky. Ohlédnutí zpátky může přinést zajímavá srovnání, poukázat na to nejdůležitější a navnadit do budoucnosti. I redakce divadla n...

Film

Platívalo, že životaschopná je jen naplánovaná kinematografie

naplanovana kinematografie academiaPo Hulíkově knize Kinematografie zapomnění, která mapovala dění na úsvitu normalizace, vydává nakladatelství Academia další obdobnou publikaci Naplánovan...