STO LET A STO TISÍC KORUN - velká letecká akce v Rakousko-Uhersku

STO LET A STO TISÍC KORUN - velká letecká akce v Rakousko-Uhersku

Tisk

letadlo perexTak jednoduše se dá nazvat velká letecká akce v Rakousku-Uhersku, od které uplynulo právě sto let. Letecký svět už byl mnohem dál, Amerika už od roku 1903. Slavný let Jana Kašpara z Pardubic do Chuchle a zpět, se uskutečnil v roce 1910 a stal se impulzem pro další desítky nadšenců. Neměli to však vůbec jednoduché, prototypy strojů byly drahé, velmi poruchové, a snaha pilotů o vzlétnutí končila často už na zemi. Přesto, nebo právě proto, letecké akce lákaly tisíce lidí, kteří za tu podívanou byli ochotni i platit vstupné. Ti co na něj neměli, si našli místo někde mimo placenou zónu, která byla odstupňována, aby alespoň viděli letadlo ve vzduchu, někdy spíše jen pohybující se tečku.


Leteckého nadšence mělo i město Ústí nad Labem, který se pokusil vzlétnout v roce 1908 na svém výrobku na Mariánské skále. Pokus Konráda Puschnera byl neúspěšný a možná proto se dostal do dobového tisku, kdy Ústecký nedělní list 21.11.1908 o tom psal. Byl by úplně zapomenut, kdyby v osmdesátých letech tento článek nenašel ředitel ústeckého archivu Vladimír Kaiser a neuvedl to v Dějinách města Ústí nad Labem v roce 1995. Také o dalším ústeckém vyhlídkovém letu jsou zmínky v tisku. Ten se uskutečnil v roce 1912 a přes veškerá bezpečnostní opatření byl příčinou smrti dvou osob. Majetnický vztah starosty obce Stříbrníky, kdy byl přesvědčen, že na svém pozemku si může dělat, co chce a odmítl ho opustit, byla příčinou, proč to i s manželkou zaplatil svým životem. Zkušený pilot Karl Illner, který byl nucen pro poruchu stroje v jejich blízkosti nouzově přistát, nemohl už neštěstí zabránit, další let odmítl a odcestoval domů.

letadloLohner Parasol rok 1916

Lohner Parasol rok 1916

Na jaře roku 1914 se uskutečnil na podporu letectví v Rakousku-Uhersku největší závod na trase Vídeň-Praha-Terezín-Brno-Budapešť-Vídeň. Pro propagaci výrobků značky Schicht to znamenalo velký reklamní tah a firma věnovala vítězi 100 tisíc rakouských korun, závod se tak konal pod jejich firemním názvem. Částka to byla značná, v té době stačila na zakoupení dvou letadel, a proto zájem ze strany pilotů byl. Byla ale určena jen pro piloty rakouskouherské, se zákazem účasti vojenských pilotů. Několik z nich se ale přihlásilo pod pseudonymem. Celkem bylo přihlášeno dvanáct pilotů se svými stroji různých značek, ale do I. etapy jich nastoupilo jen sedm a dva pro technické problémy vůbec neodstartovali.

letadlo lohner pfeilflieger 156

Lohner Pfeilflieger 156

Úplně největším smolařem byl pilot Raterer, který do Vídně s jedním nouzovým mezipřistáním na šluknovsku přiletěl až z Berlína, ale v závodě brzy havaroval. Do Prahy se dostala čtyři letadla, prvním sice byl Stiploschek, ale netrefil se do vyznačeného koridoru, havaroval a letadlo rozbil. V té době byla navigace ještě v plenkách, a létalo se podle map, kterou měl druhý člen posádky. Jenže stačily zmrzlé ruce, což v otevřených dvojplošníkách bylo běžné a najednou pilot nevěděl, kde vůbec jsou. To se stalo Wittmannovi, který musel nouzově přistát, aby se dozvěděl, kde vlastně je. Přes tuto ztrátu, kdy jeho čas byl přes čtyři hodiny, Stiploschek to zvládl za dvě, nakonec celý závod vyhrál. Pomohlo mu také to, že jakmile dosedl v Praze, odešel spát, ostatní směřovali do Terezína, kam přilétl až po odpočinku druhý den a zase šel spát.

letado Etrich-II Taube

Etrich-II Taube

Pro piloty byla připravena „malá smyčka“ z Terezína do Teplic a přes Ústí nad Labem zpět do Terezína. Města na této smyčce daly dohromady částku pět tisíc korun pro vítěze a obyvatelstvo tím žilo několik dní. Spojení mezi městy bylo pomocí telefonu či telegrafu, ale pro piloty byli jen určené body k otočce označené bílou vlajkou, což nebylo pro ně snadné vůbec najít. Po jejich protestech nakonec částka byla mezi ně rozdělena. Ten co se otáčel, až nad Trmicemi dostal alespoň tisícovku, další dva pak tisícovky dvě. Na zpáteční cestě havaroval Stiploschek u Krabčic, kde skončil se zlomenou čelistí a kotníkem, obyvatelé si chtěli odnést kousek jeho letadla na památku. Další dva co spěchali do Brna, byli nuceni nocovat po nouzových přistáních jeden v Kolíně a další v Novém městě na Moravě. Do další etapy se mohli přihlásit i ti, co v první neuspěli, bylo stanoveno pět dní odpočinku a k opravě letadel. Reiterer měl opět smůlu, vichřice vyřadila další a Wittmann získal 36 tisíc, jeho soupeř Baar pak o něco méně. Jeden z pilotů Pitschmann to zaplatil svým životem. Záměr celé akce k propagaci letectví a slávu si piloti užívali jen čtyři měsíce, začala I. světová válka.

Pramen: přednáška Mgr. Martina Krstka z ústeckého muzea

Foto: Wikipedie a Ústecký deník

www.muzeumusti.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Petr Vurbs: Chytré knihy o tom, jak být dobrým tátou, jsem nikdy nedočetl do konce.

vurbs perexAutorovi knihy A život je tu! Petru Vurbsovi se radikálně změnil život po narození dcery. Brilantně zpracoval humorný pohled na události, které se svou dcerou denně prožívá. Najednou se musí vyrovnávat s ranním vstáváním v pět, ř...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Historie automobilů Škoda od roku 1905 do současnosti -automobily Škoda pod drobnohledem

skoda200Automobilka Škoda Auto patří mezi několik málo světových značek, které začaly vyrábět motorová vozidla ještě na sklonku 19. století.

...

Z archivu...


Literatura

Inspirativních žen je spousta

pribehy-pro-holky-ktere-se-neboji-byt-vyjimecne 200Presco Group vydalo pod značkou Ella a Max další knihu, tentokrát Příběhy pro holky, které se nebojí být výjimečné.

...

Divadlo

Vražedkyně nebo oběť?

lady macbeth z ujezdu perexMladá Kateřina vede na první pohled záviděníhodný život. Výhodný sňatek jí zabezpečil dobré společenské postavení, bohatství a pohodlí. Okradl ji však o její svobodu a vášnivou touhu žít naplno. Manžela víc ...

Film

Perly na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary

mffkv 200Novou znělku k 48. MFF KV natočil režisér Martin Krejčí a kameraman Štěpán Kučera spolu s loňskou návštěvnicí festivalu britskou herečkou Helen Mirrenovou v Londýně na začátku června...