Jaké ulice a náměstí se vyskytují v Praze

prazsky ulicnik perexČeština je jazyk hravý, tak dokazuje název encyklopedické knihy PRAŽSKÝ ULIČNÍK. Nepojednává totiž o žádném malém nezbedovi v pražských ulicích, nýbrž o jejich pojmenování. V abecedním pořadí shrnuje názvy veškerých veřejných prostranství, jaká se v Praze a v přilehlých částech vyskytují. Tím se mají na mysli nejen ulice a náměstí, ale také parky, sady, tunely, mosty apod.

Publikaci doplňuje stostránkové rejstříky, jak starých (dnes již nepoužívaných) českých názvů, tak německých, samozřejmě opatřených nynějším pojmenováním – třeba taková Husova ulice se tu v průběhu staletí mihla snad ve čtyřiceti případech. Dnes ji nalezneme na Starém městě a z hesla o ní snadno zjistíme, že prošla mnohými názvovými změnami: v nejstarších dobách se jednalo o Vyšehradskou cestu, poté se jí říkalo U sv. Jiljí, Dominikánská…

Kniha úžasná a fascinující
U Pražského uličníka, opatřeného několika dobovými plány města, oceníme početné archivní fotografie, kresby i nynější barevné průhledy na popisovaná místa, uvozují cenné historické stati. Dovíme se z nich, že tradice sestavování názvových seznamů sahá daleko do minulosti, od nejstaršího českého nás dělí zhruba dvě staletí. Odhaduje se, že ve středověku se Prahou vinuly zhruba dvě stovky ulic a náměstí. Až za císařovny Marie Terezie, kdy se jejich počet rozrostl asi o polovinu, byl vydán dekret, který nařizoval číselné označení všech budov – a jejich očíslování se z důvodu výstavby dalších domů několikrát měnilo. Orientaci ztěžovalo i častá přejmenovávání ulic. Dnes bychom jich v Praze nalezli bezmála osm tisíc…

prazsky ulicnik Kozna

Kožná ulice

Velice podnětná, mnohými obrázky proložená studie se vztahuje k vývoji označení ulic. Úplně nejstaršími jsou domovní znamení, která ve středověkém městě stačila k bezproblémovému nalezení příslušné usedlosti. Samotné názvy ulic, už v časech habsburské monarchie (a nikoli jen za německého protektorátu, jak se mylně domníváme) důsledně dvojjazyčné, se původně malovaly přímo na stěnu domů, teprve později se začaly přitloukat barevně vyvedené tabulky – dnes s bílým písmem na červeném podkladu a jednoduchým zdobným rámováním, rovněž bílým. V současné době se na stěnách můžeme setkávat se všemi možnými typy označení, protože se nikdy nepodařilo vyměnit je najednou žádoucí variantou.

prazsky ulicnik  Snemovni

K čemu se názvy vztahují
Zajímavá je rovněž stať objasňující původ názvů: odkazují k poloze či místu, kde se ulice nachází, k městům, horám či řekám v Česku i zahraničí, k řemeslům o v dané lokalitě již dávno neprovozovaným či dokonce zaniklým, ale často se vztahují k jménům skutečných i mytických osobností. Která jména byla volena (a případně nahrazována) nejčastěji? Vedle výše zmíněného Husa to byli Karel Havlíček Borovský, Jan Žižka, Jan Amos Komenský, Bedřich Smetana, František Palacký, Alois Jirásek, Jan Neruda, Božena Němcová

prazsky ulicnik  vaclavske nam

Václavské náměstí

Se jmény tak říkajíc klasickými a vlasteneckými větší problémy nebyly, zato jména mnohdy ještě žijících lidí, která odkazovala k turbulentním novodobým dějinám, bývala odstraňována, stačí připomenout Stalina (včetně destrukce jeho velkopomníku) nebo Gottwalda, nemluvě o Reinhardu Heydrichovi, jenž po atentátu na něho získal „své“ nábřeží, dnes rozdělené mezi Masaryka, Rašína a Smetanu. V zásadě ovšem platí, že čest pojmenování by měla být prokazována toliko již nežijícím jedincům, kteří se – ať již skutečně nebo domněle – nějak zasloužili o stát či národ, vynikli v nějakém oboru. Byť můžeme očekávat, že budoucí věky budou opět upřednostňovat své aktuální zasloužilce.

Příručka, kterou je třeba aktualizovat
K masivnímu přejmenovávání docházelo najmě v okamžicích nějakých historických zlomů – např. po vzniku samostatné československé republiky (1918), po nástupu komunistů k moci (1948), po pádu bývalého režimu (1989), ale také při jakékoli rozšiřující se zástavbě. Proto bylo nutné dosavadní knihy aktualizovat: také tato kniha navazuje svého trojdílného stejně nazvaného předchůdce, jehož první část vyšla před více než čtvrtstoletím. Jsou podchyceny dokonce změny, k nimž došlo v průběhu loňského roku.

Pražský uličník, knihu přehlednou a maximálně úplnou, vytištěnou velice kvalitně, lze tedy používat i jako pomůcku pro snazší orientaci např. v reprezentativním díle, jakým jsou několikasvazkové Umělecké památky Prahy, kde se bez nadsázky popisuje doslova každý dům. A žádný internetový prohlížeč nemůže takový skvostný počin, jakým Uličník každopádně je, plnohodnotně nahradit.

prazsky ulicnik obalka

Barbora Lašťovková, Marek Lašťovka, Kateřina Jíšová, Josef Třikač, Václav Ledvinka:
Pražský uličník. Encyklopedie názvů pražských veřejných prostranství
Vydala Academia, Praha 2022. 884 stran

Pražský uličník. Encyklopedie názvů pražských veřejných prostranství, 2. přepracované a doplněné vydání – Academia

Zvířata nejsou bez citu

Nakladatelství Portál vydalo velmi zajímavou knihu. Zve nás do obrovského světa zvířecích smyslů. A je mi až hanba, jak člověk s těmito smyslově bohatými zvířaty zachází a je dojemné, když je někdo miluje a plně respektuje jejich potřeby.
Portál

Nevyhazujte dřevo a vyrobte si z něj jednoduše nějaký nábytek

Jednoduše ze dřeva s podtitulem Nábytek a předměty z nasbíraného dřeva je název knihy, která vyšla v nakladatelství Grada už v roce 2016 a loni se dočkala dotisku. Nadšení Antje Rittermannové je rozhodně nakažlivé!
Grada

Eva Mlejnská: degustátorka piva pomáhá předčasně narozeným dětem!

eva 200Eva Mlejnská miluje děti. Nejen, že má sama doma čtyři ratolesti, ale ještě se aktivně věnuje charitativní činnosti ve spolupráci s nadací N. Ta se pomáhá předčasně narozeným dětem. Přinášíme nyní rozhovor s touto netradičně aktivní ženou.

...

Když se v písních stmívá

Album Martina Hejnáka Chmýří, které vlastním nákladem vydal v roce 2021, obsahuje 14 (relativně) nových či zrevitalizovaných skladeb. Jednotlivé songy nejsou příliš dlouhé, takže i přes jejich celkový počet výsledná stopáž jen o fous přesahuje 30 minut.

Národní památkový ústav otevřel v Ostravě první metodické centrum

Industrial perexV Ostravě zahájilo svou činnost první z trojice plánovaných metodických center Národního památkového ústavu (NPÚ). Jeho zaměřením jsou technické památky a průmyslové dědictví.

...

Panoptikum české, aneb nebe. peklo. ráj v Česku

panoptikum ceske obermannovaAutorka, médii nazývaná „tou skandalistkou Obermannovou“, v této knize rekapituluje skandál, který vyvolala, když ve své knize s názvem Tajná kniha popisuje příběh veliké lásky s Největším Čechem.

Je láska silnější než strach?

sipkovaruzenka perexV každé správné pohádce vyhraje dobro nad zlem. Dokáže ale křehká láska zvítězit nad tak velkým soupeřem, jakým je potichu se vkrádající strach? To se dozvíte, pokud zavítáte do Státní opery na baletní představení Šípková Rů...

Ve filmu Ready Player One vám Steven Spielberg ukáže úžasný virtuální svět

ready player one perexV roce 2045 se svět ocitá na pokraji chaosu a kolapsu. Lidé však nalezli způsob, jak z neveselé reality utéct. Je to OASIS, rozsáhlý svět virtuální reality, který vytvořil geniální a excentrický James Halliday (Mark Rylan...