Jak se hroutí civilizace

Jak se hroutí civilizace

civilizace perexMnohé knihy popisující civilizační rozpad zdůrazňují, že příznaky narůstají pozvolna a dlouhou dobu, zpravidla jsou podceňovány, veřejnost dokonce může být chlácholena smyšlenkami, že probíhající změny jsou vlastně prospěšné – než nastane prudký a nezadržitelný sesuv. S nelibostí pak současné mocenské elity přijímají zejména skutečnost, že tato slova se mohou vztahovat i na přítomnost.

Některá zahraniční pojednání na toto téma máme dostupná i v češtině (Huntingtonův Střet civilizací, Tainterovy Kolapsy složitých společností), na domácí půdě hledá paralely mezi dávnou minulostí a současností egyptolog Miroslav Bárta (spolunachystal sborníky Něco překrásného se končí, Kolaps a regenerace, Civilizace a dějiny).

Nyní se na knižní trh dostala kniha 1177 př. Kr. Zhroucení civilizace a invaze mořských národů. Jako autor je podepsán archeolog Eric H. Cline, zkoumající vření v pozdní době bronzové v oblasti Středomoří a Blízkého východu, pro nakladatelství Vyšehrad český překlad nachystaly Ruth J. Weiniger(ová) a Kateřina Zerzánová. Při četbě snadno zjistíme, že i tato publikace se pokouší dávné události aktualizovat a vytěžit z nich řekněme nadčasové prvky. Titulový letopočet, od něhož nás dělí více tři tisíciletí, je samozřejmě orientační, ovšem popisované události se během 12. století (samozřejmě před naším letopočtem) bez pochyb odehrály.

civilizace 1

Cline načrtává poměry vládnoucí v dobách předcházejících klasickému období, jak je reprezentuje řecký a římský civilizační okruh. Načrtává, jak křehké, přesto však bojechtivé byly mocnosti tehdejšího světa (faraonská egyptská říše, Chetitové, Mitanni, Ugarit, Mykény, Kréta…), z něhož máme omezené množství písemných dokladů - však do kamene tesat hieroglyfy nebo rýt klínové písmo na hliněné destičky nebylo jednoduché ani praktické, papyrus zase snadno podléhal zkáze - a jehož podobu rekonstruují zejména vykopávky (případně nálezy lodních vraků), i když mnohdy přinášejí více otazníků nežli odpovědí.

Sotva tušíme, odkud mořské národy, takto souhrnně nazvané až moderními historiky, vlastně pocházely a jak se přihodilo, že tito jistě primitivní vetřelci se v několika etapách přelili jako zkázonosná vlna a rozvrátili každé území, kterým prošli; ostatně i Egypt, který se jako jediný s vypětím všech sil ubránil, rychle ztrácel své původní velmocenské postavení. Mořské národy se znenadání vynořily a stejně znenadání zmizely, aniž se pokusily cokoli vytvořit.

Zmatky jimi způsobené však přesto mohly inspirovat pozdější literární díla, byť ta jen zachytila mihotavé odezvy, jejichž přesnější obrysy pohltila staletí. Cline se podrobně rozepisuje jak o Homérově vylíčení trójské války, tak o starozákonním putování Židů z egyptské poroby do země zaslíbené. V obou případech se jedná o základní kameny evropské vzdělanosti, ostatně početná filmová zpracování dokládají, že tyto příběhy podnes neztratily nic ze své atraktivity.

Civilizace 2

Cline se domnívá, vpád mořských národů posloužil spíše jen jako katalyzátor destrukčního dění než jako rozhodující či dokonce jako jediná příčina. Přemítá o tom, jaké další faktory mohly spolupůsobit: zvažuje zničující zemětřesení, klimatické změny, které vedly k suchu a hladomorům. Snad se šířila mohutná povstání, připojit se mohl kolaps mezinárodního obchodu. Každopádně doba bronzová skončila, záhy nahrazena dobou železnou, byť vzrůst nových společností někdy trval i celá staletí. Například Trója v průběhu tisíciletí povstala ze zkázy mnohokrát: na témže místě archeologové rozpoznali přinejmenším devět sídlištních vrstev.

V závěru Cline píše, že ve složitém systému, jaký představuje dnešní svět, stačí pouhý „bod zlomu“ (třeba ve finančnictví), aby následný vývoj vedl k destabilizaci a následnému kolapsu. Metaforicky ovšem dodává, že k obnově dejme tomu ekosystému pralesa a uvolnění místa pro nový porost je někdy zapotřebí rozsáhlého požáru.

Velkou předností Clineova pojednání je jeho čtivost (na čemž mají jistě svůj podíl i překladatelky), aniž by se vzdalo odborných hodnot. Každý dozajista ocení, že autor dovede poutavě popularizovat předmět svého bádání, když předkládá téměř detektivní pátrání do dávno zasutých dějin (on to nazývá luštěním). A netají, že namísto prokazatelných důkazů občas předestírá hypotézy, byť uvěřitelné a vypracované na základě přesvědčivých logických souvislostí. Oceníme názorné ilustrace i přehledné mapy, které znázorňují, kudy všudy mořské národy táhly.

civilizace 3

Eric H.Cline: 1177 př. Kr. Zhroucení civilizace a invaze mořských národů
Přeložily Ruth J. Weiniger a Kateřina Zerzánová
Vydalo nakladatelství Vyšehrad, Praha 2019. 299 s.

Zvířata nejsou bez citu

Nakladatelství Portál vydalo velmi zajímavou knihu. Zve nás do obrovského světa zvířecích smyslů. A je mi až hanba, jak člověk s těmito smyslově bohatými zvířaty zachází a je dojemné, když je někdo miluje a plně respektuje jejich potřeby.
Portál

Nevyhazujte dřevo a vyrobte si z něj jednoduše nějaký nábytek

Jednoduše ze dřeva s podtitulem Nábytek a předměty z nasbíraného dřeva je název knihy, která vyšla v nakladatelství Grada už v roce 2016 a loni se dočkala dotisku. Nadšení Antje Rittermannové je rozhodně nakažlivé!
Grada

Petr Zuska: Od tanečníků očekávám andělsko-dábelské nálety na diváky

Petr Zuska perexChoreograf Petr Zuska, bývalý dlouholetý umělecký šéf Baletu Národního divadla, připravuje pro Pražský komorní balet nové představení s názvem "Carmina Vetera". Komponovaný večer na motivy starých lidových písní bude mít premiéru 27. ...

Když se v písních stmívá

Album Martina Hejnáka Chmýří, které vlastním nákladem vydal v roce 2021, obsahuje 14 (relativně) nových či zrevitalizovaných skladeb. Jednotlivé songy nejsou příliš dlouhé, takže i přes jejich celkový počet výsledná stopáž jen o fous přesahuje 30 minut.

PŘEMYSL ORÁČ SE VRÁTIL DOMŮ A BYL PŘIVÍTÁN S NÁLEŽITOU POMPOU

Povesti 200Staré pověsti české ožívají v Ústeckém muzeu ve spolupráci s Národním muzeem Praha, jejichž poslední expozicí před uzavřením se tak prodlužuje život až do ledna příštího roku. Ústečtí muzejníci se na tuto událost připravovali dlouhé měsíce. Už ...

Vydejte se po stopách Pravěkých vládců Evropy

dinosauri 200Vladimír Socha je popularizátorem paleontologie a přírodních věd. Bádá, přednáší a napsal už několik knih. Tou nejnovější je ta zaměřená na dinosaury našeho světadílu – nese název Pravěcí vládci Evropy a vyšla v nakladatelství Kazda.

...

Petr a Lucie: Štěstí je tu a všechno ostatní je tam

petr a lucie 200Městské divadlo Zlín převedlo na velkou scénu novelu Romaina Rollanda, a to v muzikálové podobě. Za jejím vznikem stojí zajímavý příběh, protože toto dílo vzniklo díky náhodně objevené nahrávce slovenského muzikanta Deža Ursinyho a na je...

Co zosobňují Oscary

oscar soska200Tak skončilo letošní oscarové klání. Ocenění opět děkovali a vznikal dojem, že Amerika znovu nabídla to nejlepší, co nabídnout mohla. Zvítězilo Argo (na snímku), hlásající že američtí správní hoši dokáží vysvobodit rukojmí i ...