Dvě knížky o známých osobnostech slovenského kulturního života
Banner

Dvě knížky o známých osobnostech slovenského kulturního života

Tisk

sfu perexS publikacemi o pozoruhodných, něčím výjimečných osobnostech – zvláště těch takříkajíc současných - bývá potíž. Buď bezvýhradně poklonkují a velebí, nebo se naopak zaujatě vyžívají v odsudcích, jako kdyby chtěly skácet dosavadní modly, jak jsme se mohli přesvědčit v Novákově obsáhlém tlustospisu o Kunderovi nebo u Klusákova odsudku Gotta. Bohužel knížky, které by spravedlivě zvažovaly přednosti i vady, zohlednily ocenění i výhrady související s daným člověkem a jeho uměleckým či uměnovědným odkazem, se týkají hlavně těch jedinců, od jejichž života nás dělí celá staletí, a tudíž již nikoho nepobuřují.


Nové, zejména zásluhou Slovenského filmového ústavu vydané knihy – jednak o literární a filmové vědkyni Jeleně Paštékové, jednak o spisovateli Petru Pišťankovi – jednoznačně patří do první skupiny. Šíří jedině chválu a obdiv, jako kdyby se pokoušely ještě lépe vyleštit jejich obraz. Nerozhoduje přitom, zda se jim koří skrze osobní vzpomínky a různá vyznání, nebo skrze zasvěcené odborné studie. Společným znakem je důraz položený na bezproblémové ideálno, které nesmí pokrýt ani jediná šmouha.

sfu

Na Slovensku významné, ale u nás málo známé osobnosti
Kniha Jelena Paštéková – medzi literaturou a filmom, přichystaná Martinem Kaňuchem, obsahuje devět vyznání, jejichž pisatelé, vesměs ozdobeni akademickými tituly před jménem i za ním, se většinou dostali s oslavenkyní do kontaktu. Nádavkem si můžeme přečíst rozhovor s paní Paštékovou, pokrývající zhruba pětinu stostránkové knihy. Letos již dvaasedmdesátiletá profesorka (Vysoká škola múzických umení) a výzkumná pracovnice (Ústav slovenské literatury) sepsala několik teoretických úvah, čas od času se věnovala i popularizační činnosti, mezi její nejcennější odkaz patří autorský podíl na Dejinách slovenskej kinematografie, avšak v Česku je prakticky neznámá. Musím přiznat, že více by mě potěšil výbor z jejích textů.

Naopak Peter Pišťanek (1960-2015) je tu známější – česky mu vyšla hned čtveřice románů. Kniha o něm je nazvána familiérně Pišta a opatřena podtitulem O diele Petra Pišťanka. Desítka přispěvovatelů na svého protagonistu nahlíží jak synchronně, když postihují prvky vyskytující se v průběhu celé jeho literární tvorby (pojetí jazyka nebo vliv comicsu), tak vertikálně, když chronologicky mapují jednotlivé milníky jeho odkazu, zpravidla převedené i do filmové podoby. Dlužno doplnit, že všechny filmy natočené podle jeho předloh se uváděly rovněž v Česku a zaujaly útěšnými i deziluzivními průhledy – Rivers of Babylon, Muzika a naposledy Jak jsme hráli čáru (na Slovensku se ovšem tento snímek nazývá odlišně, a sice Rukojemník – a stejnojmenný román byl do češtiny přeložen také jako Rukojmí).

Nestačí psát jen o někom, když od něho chybí jeho vlastní texty
Jednotlivé studie jsou jistě přínosné a objevně zkoumají vztah mezi výchozím literárním tvarem a jeho filmařským přetvořením, ale musím opakovat, co jsem napsal již u Jeleny Paštékové – protože se Pišťanek také věnoval filmové publicistice, jak rozsáhle shrnuje poslední kapitola, ocenil bych výběrový přetisk jeho článků i v jiné podobě než jen jako zmenšenou reprodukci původního zdroje. Navíc obě publikace jsou nízkonákladové (Pišta se musel spokojit s pouhými 200 výtisky), takže lze předpokládat, že po letech se zařadí mezi vzácné tisky, protože budou jen obtížně sehnatelné. Nyní si je můžete objednat na www.martinus.cz.

Obě zde zmíněné knihy dokládají pozornost, jakou slovenští (nejen filmoví) znalci věnují důležitým figurám své kultury. Kéž by něco podobného vyplodila i česká odborná veřejnost…

sfu Jelena Pastakova

Martin Kaňuch (ed.): Jelena Paštéková – medzi literaturou a filmom
Vydaly Slovenský filmový ústav, SAPA a VŠMU, Bratislava 2023. 103 strany. 400 výtisků
Hodnocení: 60 %

https://www.martinus.cz/?uItem=1919281 

sfu Pista

Václav Macek, Zuzana Goleinová (eds.): Pišta. O diele Petra Pišťanka
Vydaly Slovenský filmový ústav a FOTOFO, Bratislava 2023. 182 strany. 200 výtisků
Hodnocení: 80 %

https://www.martinus.cz/?uItem=1927897 


 

Přihlášení



Tomáš Šebek při vědomí, orientovaný, komunikace jasná a srozumitelná. Autentický, naléhavý a hluboce lidský Objektivní nález

Tomáš Šebek je mezi českými čtenáři znám především jako autor reportážních knih z humanitárních misí. V nové knize Objektivní nález: Moje nejtěžší mise však nepředstavuje dramatické příběhy ze vzdálených koutů světa, ale obrací pohled do svého nitra. Vytahuje na světlo nejhlubší zákoutí svého dětství stráveného v nefunkční rodině, osobní selhání, partnerské krize i touhu porozumět sám sobě.

Tajemství lady Antonie. Zakázaná vášeň na dvoře Tudorovců

Edice Klokan nakladatelství Alpress nabízí román pro ženy z historického prostředí Anglie 16. století, kdy vládli Tudorovci. Autorkou je Rebecca Michele, které se povedlo sepsat romantický příběh se zajímavou zápletkou. Tajemství lady Antonie, jak se kniha jmenuje, bude však brzy odhaleno. Knížka je primárně spíše červenou knihovnou než historickým románem, ale to nic nemění na tom, že je napínavá, čtivá a romantická, což potěší každou ženu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

„Přesvědčit klienta, že moje práce je nejlepší, je pro mne důležité“, říká japonská stylistka Kumie Holý

Kumie & Petr HolyPod pojmem kimono si většina z nás vybaví tradiční japonský oděv se složitým vázáním, nošený při speciálních příležitostech. Japonská stylistka Kumie Holý však boří zaběhnuté st...

Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch a snad trochu pohoršení. Ale co se stane, když se rodinu rozhodne opustit žena?

Krajčířka Eva (Anežka Šťastná) miluje Mánka (Mark Kristián Hochman), avšak navzdory lásce nemohou být tito dva spolu kvůli jejich nerovnému původu. Proto se Eva z trucu rozhodne, že se provdá za kožešníka Samka (Jakub Tvrdík). Jen ať všichni vidí, že ona se nikoho doprošovat nebude!

Čtěte také...

Vstup do Zóny jen na vlastní nebezpečí

Zona 200Když příznivec ruského režiséra Andreje Tarkovského uslyší nebo uzří slovo Zóna, okamžitě zastříhá ušima, zbystří pozornost a hledí zjistit, zda se tenhle výraz neváže k filmu Stalker (1979). V případě knihy Zóna, vydané nakladatelstvím Paseka, se sk...


Divadlo

Národní divadlo uvádí: Čarodějův učeň

carodejuv-ucen200Dne 28. února Národní divadlo uvedlo světovou premiéru celovečerního baletního představení s názvem Čarodějův učeň. Ambice tohoto baletu jsou veliké. Oslovit co nejvíce generací, včetně té náctileté. ...

Film

Dosud neviděný druh očisty na filmových plátnech

200filmS velmi originálním námětem přichází na plátna režisér a scénárista James DeMonaco. S poměrně nízkým rozpočtem představuje svět, o kterém si divák nejspíš nikdy předtím nemyslel, že může fungovat.

...