Dvakrát Národní filmový archiv

Dvakrát Národní filmový archiv

Tisk

NFA perexNárodní filmový archiv (NFA) zřejmě nemá čas, chuť ani kapacity na to, aby přichystal a vydal přehledné dějiny české (československé) kinematografie, takže raději upřednostňuje zpracování dílčích témat. Přitom první, ještě interní nárys dějin se tam vynořil před bezmála šedesáti lety. Možná by si pan ředitel Bregant měl vzít příklad ze sesterské slovenské organizace, která dějiny tamní kinematografie předložila již ve druhém přepracovaném znění.


Podívejme se tedy blíž na nejnovější publikace NFA – jedna se nazývá Experimentální dílna (opatřena podtitulem Československá armádní kinematografie 1920-1970), pojednává o Československém armádním filmu a sepsala ji Alice Lovejoy, druhá, jejímž autorem je Petr Hasan, se honosí poněkud záhadným názvem Ušlechtilý, dobrý, krásný a zaměřuje se na vztah katolické církve k pohyblivým obrázkům v první půli minulého století, na její nároky i cenzurní tlaky. Ani jedna z knih nevznikla popudu vydavatele: první je překladem z angličtiny, druhá má svůj původ v disertační práci.

Různé úryvky z obou knih na veřejnost v uplynulých letech pronikaly: Alice Lovejoy v době, kdy pobývala v Česku a shromažďovala podklady pro svou knihu (anglicky vyšla v roce 2015), své průběžné texty zveřejňovala jak v odborném tisku (Cinepur, Iluminace, Revue pro dokumentární film), tak v různých sbornících (např. Naplánovaná kinematografie); Petr Hasan se opakovaně vyskytoval na stránkách Iluminace. Jak tedy uspěli se svým finálním zpracováním?

Armáda jako záštita seberealizace?
Experimentální dílna není prvním pokusem zmapovat málo známé aktivity ve vojenských kruzích. Před dvanácti lety totiž Václav Šmidrkal vydal knihu Armáda a stříbrné plátno, zachycující celou druhou půli minulého století – až do zániku armádní výroby v roce 1999. Oproti výčtovému, jakoby sběratelskému Šmidrkalovu přístupu se Alice Lovejoy snaží nastolit řekněme analytické zpracování, opřené o detailní průzkum nejen filmů, ale také archivních zdrojů. Avšak oproti Šmidrkalovi své pátrání ukončuje již v roce 1970 a nezahrnuje následnou éru normalizace.

Autorka podrobně mapuje meziválečné začátky i tehdejší důležité osobnosti, přibližuje organizační strukturu i (vynucované) zaměření pro vojáky pracujících filmařů. Zjišťuje, že tvorba vždy nějakým způsobem vyjadřovala armádní zájmy (viz třeba početné instruktážní filmy), brala na zřetel i (celo)společenské povinnosti, podílela se ideologických kampaních a jen občas bylo tvůrcům dovoleno, aby se realizovali podle svých představ. Třeba během 60. let – a zejména na jejich sklonku – vznikla řada sdělením i tvarem pozoruhodných výpovědí, záhy považovaných za „pomýlené“ a záhy zakázané. Nepřicházely na svět snadno ani samozřejmě, v knize nalezneme doklady, na jaké potíže naráželo schvalování námětů, scénářů i hotových děl.

Možná překvapí, jaká jména se s armádním prostředím pojí: vedle Františka Vláčila to byli třeba Karel Kachyňa, Pavel Juráček, Ivan Balaďa, Vladimír Drha. Někteří spolupracovali dlouhodobě, jiní se vlastně jen mihli během výkonu vojenské služby. A zcela určitě šokuje zjištění, že Československý armádní film produkoval i několik celovečerních hraných děl, určených pro uvádění v běžných kinech (např. pozoruhodnou apokalyptickou sci-fi Konec srpna v hotelu Ozón, 1966 – na snímku). Je přitom nutné ocenit, že kniha obsahuje jako cennou přílohu DVD s obtížně sehnatelnými krátkými filmy (celkem jich je třináct), které zosobňují nejčastější přístupy uplatňované v časovém rozmezí 1938 – 1969.

NFA Konec srpna v hotelu Ozon

Co se dělo pod katolickou pokličkou
Hasanova kniha se soustředí výhradně na katolické prostředí (a tím pádem pomíjí ostatní, zejména protestantské církve), aby postihl odtud vycházející tlak na filmové podnikání i divácký vkus. Sklony zakazovat vše, co se vymykalo představám o spořádanosti, ovšem souzněly se státními cenzurními orgány, jakkoli ty byly sekulární. Asi se dosti podivíme, když si uvědomíme, že v údajně liberálním meziválečném období musely každý film, každá divadelní hra, každá kniha, ba i každý novinový článek projít cenzurním řízením, které rozhodlo, zda je vhodné zveřejnění.

Hasan přibližuje některé důležité události (třeba vznik a uvádění nákladného, ale přitom divácky neúspěšného velkofilmu Svatý Václav, 1929 – na obrázku), mapuje činnost katolických kin, ukazuje, co bylo u promítaných filmů vnímáno jako sporné či vysloveně nežádoucí, protože to ponoukalo ke hříchu – jedná se najmě o nahotu, sexuální náznaky, ale také nevhodné vzorce chování. Katolické spolky hlásaly, že filmy mají bavit, ale přitom se vyhnout jakýmkoli neslušnostem či nepřístojným myšlenkám. Vadily i dokumenty, které – bez jakéhokoli erotického kontextu – zachycovaly třeba málo oblečená těla domorodců.

NFA Svaty Vaclav

Cenná je obrazová příloha, která vedle záběrů z filmů obsahuje také portréty důležitých osobností, ale zejména přetisky dobových písemných dokumentů, stížností, oznámení či pouhých dotazníků či formulářů. Čerpání z archivních zdrojů je pro celou práci prioritní. Autor navíc ukazuje, jak konkrétně v časopisu Katolík vyhlížela filmová doporučení věřícím – filmy byly rozděleny do několika kategorií od zcela nezávadných až po ty, kterým by se svědomitý občan vyhnout. Třeba lyrický snímek Řeka čaruje (1946) byl označen za lacinou a ošklivou pikanterii.

NFA Experimentalni film

Alice Lovejoy: Experimentální dílna. Československá armádní kinematografie 1920-1970
Přeložil Jan Hanzlík
Vydal Národní filmový archiv, Praha 2021. 315 stran
Hodnocení: 90 %
Foto: kniha
Experimentální dílna. Československá armádní kinematografie od 20. do konce 60. let (nfa.cz)

NFA Uslechtily
Petr Hasan: Ušlechtilý, dobrý krásný. Římskokatolická církev a kinematografie v českých zemích 1918-1948
Vydal Národní filmový archiv, Praha 2021. 327 stran
ISBN 978-80-7004-196-3
Hodnocení: 90 %
Foto: kniha
Ušlechtilý, dobrý, krásný. Římskokatolická církev a její vztah ke kinematografii v českých zemích mezi lety 1918 a 1948. (nfa.cz)


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Nakladatelství Portál slaví 30 let! Rozhovor s šéfredaktorem Martinem Bedřichem nejen o knihách

portalV letošním roce oslaví své 30leté výročí oblíbené nakladatelství Portál, které nabízí převážně odbornou psychologickou literaturu a zajímavé spirituálně laděné tituly. Od roku 2017 je šéfredaktorem Portálu pan Martin Bedřich, který...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

96 hodin aneb Nechtějte nazlobit Liama Neesona

96 200O tom, že Liam Neeson by mohl být ve svém věku (letos mu bude jednašedesát) akční hrdina, by asi ještě před pár lety nikdo moc neuvažoval. Jenže v úvodním díle nové „batmanovské“ trilogie“ Batman začíná, kde si zahrál padoucha Ra´s Al Ghula, prokázal, že...


Literatura

Dva silné sociální příběhy z Brazílie – zcela jiné a přesto podobné

brazil200Kniha Dva bratři, film Campo Grande. Oba příběhy jsou zcela odlišné, odehrávají se v jiném období i místě Brazílie. Přesto lze najít spojující linku – sociální rozdíly, které mají obrovský vliv na život a šance lidí.  

...

Divadlo

Jak moc se může lišit subjektivní zkušenost a to, co považuje za skutečnost justice?

Na-prvni-pohled perexTessa Ensler (Marie Štípková) je elitní obhájkyní. V soudní síni se cítí jako doma a její práce ji nesmírně baví. Aby vyhrála, je ochotná udělat cokoliv. Promyslet dokonalou taktiku, pokládat správné otázky, po kterých mohou nás...

Film

Moje kino LIVE nabízí filmy i v době omezeného pohybu

kinoVybraná menší kina se rozhodla zprostředkovat filmy online a zajímavým způsobem nabídnout i další program. V pátek 27. března to byla třeba beseda s Vítem Klusákem, režisérem filmu V síti. Program bude pokračovat i během dubna. Projekt nese název Moje kino LIV...