Mezi námi děvčaty

Mezi námi děvčaty

Mezi nami devcaty 200V dubnu tohoto roku se na prknech Komorní Fidlovačky uskutečnila již stá repríza autorského debutu irské dramatičky a zároveň také herečky Elaine Murphyové. Slavnostní kulatou reprízu Little Gem si nenechala ujít ani samotná autorka, která si tento večer nesmírně užila a na české Tři holky jako květ jistě jen tak nezapomene. Inscenace si totiž v relativně krátké době získala oblibu nejen u něžného pohlaví, a tak není pochyb, že se brzy dočká i dvou stého uvedení na komorní scéně Divadla Na Fidlovačce. Z tohoto důvodu se také nabízí otázka, v čem přesně tkví tajemství úspěchu této irské hry.

 

Elaine Murphyová se ke své dramatické prvotině nechala inspirovat životnými příběhy, které slýchávala v irské organizaci Women´s health, kde pracovala na částečný úvazek a kam přicházely ženy potýkající se s nepřízní osudu. Dále také čerpala z herecké profese, v které se málokdy setkala s postavou „obyčejné“ ženy aniž by to byla prostitutka či kriminálnice. Proto se rozhodla v Třech holkách jako květ (Little Gem) vyprávět příběh tří obyčejných ženských postav, které v sobě nesou kousek z každé ženy, kterou Elaine v organizaci potkala.

Amber, Lorraine a Kay jsou věkově, povahově i názorově odlišné osobnosti, které však pojí pevné rodinné pouto mezi vnučkou, matkou a babičkou. Dvacetiletou pubertou zmítající Amber nezajímá nic jiného, než jak si pořádně užít každou víkendovou party. Život se jí převrátí naruby až zjištěním, že je se svým přítelem Paulem neplánovaně těhotná. Čtyřicetiletou prodavačku Lorraine frustruje práce v dámském oddělení, a tak se rozhodne navštěvovat večerní kurzy salsy, kde potká sice chlupatého zato však po stránce povahové velice příjemného muže. Šedesátiletá Kay se snaží věnovat veškerý svůj čas svému nemocnému manželovi a andílkovi Jamesovi, který jí byl stejně velkou oporou v době, kdy ona sama bojovala s rakovinou prsu. Každá z holek sice má své starosti, avšak v těžkých chvílích dokáží držet při sobě a navzájem se podporovat.

Mezi nami devcaty1

Režisér Jan Jírků zvládnul pojmout ženské téma s určitou citlivostí i syrovostí, a tak hra nesklouzává k lacinému patosu. Jírů se snaží celou inscenaci stavět především na věrohodném hereckém projevu Elišky Balzerové, Ivy Pazderkové a Marie Doležalové. Jen zřídka jsou emoce dotvářeny pomocí změny barevného pozadí či hudbou Marka Doubravy. Proto i scéna Pavla Kodeda je minimalisticky zařízená pouze velkým foto rámečkem, ve kterém se odehrává převážná část monologů postav.

Amber Marie Doležalová v sobě skrývá drzost a nevázanost mládí. Dokud se tedy nedostane do choulostivé situace s neplánovaným těhotenstvím, řeší jen samé lehkomyslné problémy. Postava Kay Elišky Balzerové má svým naturelem a sebeironií velice blízko k Angele ze hry Můj báječný rozvod, která je též k vidění na scéně Komorní Fidlovačky a Eliška Balzerová v ní opět exceluje. Největším vývojem si projde Lorraine Ivy Pazderkové, neboť se ze zakřiknuté šedé myšky promění v krásnou a sebevědomou ženu, která má oporu nejen ve své dceři a matce ale také novém partnerovi.    

Mezi nami devcaty2
Představení se snaží dotýkat všech vážných i méně vážných témat, která se váží k určitým věkovým mezníkům v životě žen. A i když jsou Tři holky jako květ inscenací o ženách a pro ženy, díky specifickému irskému humoru, tolik podobnému tomu našemu českému, si na své přijde i mužská část publika.

Název představení: Tři holky jako květ
Uvádí: Divadlo na Fidlovačce
Režie: Jan Jirků
Autor textu: Elaine Murphyová
Hrají: Marie Doležalová, Iva Pazderková, Eliška Balzerová
Premiéra: 22. září 2011
Hodnocení: 73 %

Foto: www.fidlovacka.cz 


 

Přihlášení



Soutěže

Strhující závěr oblíbené dystopické trilogie o smrtkách

Po potopení plovoucího města Trvalka a zmizení Citry a Rowana stačilo několik let, aby se celý svět od základů změnil. Smrtka Goddard se stal vrchním sekáčem ve StředoMerice a tím jeho plány rozhodně nekončí. Chce, aby svět ovládli smrtky nového řádu. Nakladatelství YOLI

Nebuďte plýtváci, neplýtvejte!

Kniha Vodavoděnka původně vznikla jako diplomová práce v Ateliéru ilustrace na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. A to s tím, že se jednalo o autorskou uměleckonaučnou enviromentálně zaměřenou knihu pro děti od osmi let zabývající se vodou a její ochranou. Nakladatelství Pikola

Rozhovor

1. díl seriálu Březen, za kamna vlezem – nejlépe s knihou (tištenou, elektronickou, audio)

BMC perex1Březen býval měsícem knihy, starší ročníky si to dobře pamatují. Asi i v dřevních dobách býval touto dobou propad prodejů (i když se na ně asi tenkrát tolik nehrálo) a tak byl jarní měsíc vybrán jako vhodný ku čtení. Na nějaký čas nám, milovníkům pís...

Hledat

Videorecenze knih

Michael Krásný vydává druhé album 20:20

Michael Krásný, kontrabasista, baskytarista, zpěvák a dlouholetý doprovodný hráč trumpetisty Laca Decziho, vydává druhé sólové album s výmluvným názvem 20:20. michaelkrasnymusic.com
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Z archivu...

Čtěte také...

Únorová premiéra v Divadle Na zábradlí: Kyjem po kebuli aneb Zpráva o dobrovolné smrti jednoho z diváků

DNz Kyjem po kebuli perexPrvní letošní premiérou v Divadle Na zábradlí je Kyjem po kebuli aneb Zpráva o dobrovolné smrti jednoho z diváků. Autorská inscenace čerstvých absolventů DAMU Petra Erbese a Borise Jedináka na repertoár oblíbené ...


Literatura

Mašinka Tomáš a její příběhy na dobrou noc

masinka tomasek 200Mašinka Tomáš, kterou děti znají také z televizní obrazovky, žije na ostrově Sodor, který je rájem vlaků. Ostrovem křižují koleje, na pobřeží stojí veliké depo a přístav, kromě mašinek a vagonů tu žijí i další stroj...

Divadlo

Do Divadla v Řeznické se vrací po delší odmlce inscenace Leni

leni perexDivadlo v Řeznické uvede původní slovenskou hru Leni autorské dvojice Valerie Schulczové a Romana Olekšáka, která je fiktivním setkáním dvou skutečných osobností, legendárního moderátora Johnnyho Carsona, jehož „The Tonight Show Starring Johnny Cars...

Film

Seděl režisér Roy Andersson na větvi a rozmýšlel o životě?

holub 200Švédský režisér Roy Andersson (viděli jsme od něho např. Písně z druhého patra a Ty, který žiješ) se zařadil mezi tvůrce festivalově ceněných filmů, jejichž samoúčelnost tvarová i syžetová, zahlcující významotvornou složku, vystupuje stále silněji do ...