Fringe festival mluví anglicky, ale oslovit dokáže každého

Fringe festival mluví anglicky, ale oslovit dokáže každého

Tisk

alt Fringe festival, který probíhá v těchto dnech na Malé Straně v Praze, je všechno, jen ne ”okrajová”, ”druhotná” záležitost, jak by se ostatně dal přeložit jeho název z angličtiny. Mladá a bohužel prozatím málo známá divadelní událost nemá v Česku obdoby. Ostatně festival menších divadelníků (ani ne vždy je na místě mluvit o souborech), jehož jednotícím prvkem je jazyk – angličtina – se rychle rozšířil po celém světě. Fringe je perfektním příkladem kosmopolitního kulturního jevu, a možná právě proto mezi jeho pražské návštěvníky zatím patří spíše ”expats” než místní, o to větší radost byla zahlédnout na některém z představení Čechy, které cizojazyčné provedení nezastrašilo. Ostatně by byla škoda, vynechat jedinečnou akci kvůli ”ztracenosti v překladu”!

”Burleska”, jak definují festival sami pořadatelé, letos nabízí na 40 různých představení, výpravných akcí, komediálních skečů, hudebních performancí a hlavně zábavy. V celém sortimentu divadelních – a nejen divadelních – hříček se prostě nedá šlápnout vedle. Naše redakce z Kultury21 nakonec vybrala čtyři z nich, a že to nebylo vůbec jednoduché rozhodování!!

alt

Božská Gail Whitmore alias ”human jukebox” nabízející na výběr 2000 písní různých žánrů, schopná přejít v mžiku z hip-hopu na operní zpěv, byla jenom začátkem naší eskapády po menších malostranských divadlech, začátkem ale vskutku povzbuzujícím. Následovala výpravná cesta do budoucnosti (či do říše snů?) v zeleném karavanu, jenž se svou majitelkou a tvořitelkou unikátních příběhů Nancy Wiltink urazil 1000 kilometrů přímo z Amsterodamu. Počet kilometrů v případě představení Zwets vůbec není zanedbatelným detailem. Je až podivuhodné, jak vás jedna milá dáma dokáže pouhým vyprávěním zaujmout po dobu 50 minut. Její hlas je tak klidný a tón natolik přesvědčivý, že se občas musíte poohlédnout okolo, jen abyste se ujistili, že jste pořád v realitě roku 2012, neohrožení finančně zhroucenými Spojenými státy a lidnatou Čínou. Zkrátka: nic není tak špatné, jak by mohlo být. Představení – či spíše poutavý příběh – ale vůbec není tak depresivní, jak se může zdát, jenom se nás snaží upozornit, že nesmíme v honbě za úspěchem a celoživotním naplněním zapomínat na sebe sama a svět okolo nás. Na konci pohádky o zázračném biopalivu každý z diváků kromě tématu k zamyšlení dostal od autorky-performerky i malou pozornost – dárek, jenž by měl sloužit k záchraně světa.

alt

Další příjemné překvapení a věru obdivuhodný výkon si připsal na účet britský divadelní spolek Portrait productions, v jehož čele stoji talentovaný herec Michael… a jeho převleky. Hodnotícím kritériem pro výběr představení Shakespeare’s Kings and Clowns, které kromě komplikované shakespearovské angličtiny slibovalo i zápletku ve stylu velkého dramatika, bylo hodnocení z let předchozích. V Praze je již Michael pojmem – úspěšný divadelník, uznávaný kritiky a vřele vítaný diváky, je výjimečný. Již dříve oceňovaný za své adaptace Orwella, Machiavelliho, Dickense a samozřejmě Shakespeara, Timesy hodnocený jako ”skutečný poklad”, byl okamžitě zanesen do redakčního bloku jako ”must see”. Hodinové představení nejdříve připomínalo přednášku: Michael se převlékal, vysvětloval, dával své postavy z různých Shakespearovských dramat dohromady, tudíž z čirého herectví zde moc nezbylo. Jako podivný univerzitní profesor vystupoval Michael s vlasy rozcuchanými z neustálých výměn kostýmů, když nakonec podával výkon hodný herců z dob založení divadla Globe. Člověk, který zvládne ztvárnit hlupáka (čili klauna) a hned potom zaujímá výsostné postavení krále na trůně, zaslouží nejen pořádný aplaus, který samozřejmě následoval, ale i notnou dávku pochvaly. Obdivuhodné provedení nasvědčovalo tomu, že Michael toho o Shakespearovi nejenom hodně ví, ale že jím vyloženě žije. Neboť zakomponovat do představení několik her velkého dramatika najednou a to vše navíc prošpikovat trefnými poznámkami a komentáři, vyžaduje minimálně zapálení pro věc, neřku-li lásku.

alt

Dalším naším cílem byla Malostranská beseda a představení The Edge (aneb Hranice) českého uskupení PBS Players, které se nakonec neosvědčilo, stejně jako předchozí navštívené. ”Výsledkem je mimořádný smyslový zážitek,” sliboval text na festivalových stránkách vážící se k této hře. Skutečně se jednalo o výjimečné pocity při sledování dění na pódiu, ovšem těžko říct, zda v pozitivním slova smyslu. Obavy z bariéry cizího jazyka se ukázaly jako liché, přesto ale jako by nějaká hradba mezi mým vnímáním a jevištěm byla. Představení pro jednoho herce bylo zmatečné, místy nepochopitelné a těžce rozluštitelné ve svém významu. Autoři hry využili kombinaci moderního umění a dorozumívacích prostředků s klasickou ”one man show”. Chybějící další postavu na scéně tedy nahradilo tvoření komiksového děje na místě. Geniální nápady, dalo by se skoro říci. Ovšem příběh trochu nešťastně spojoval projektor, ve kterém probíhal live chat na Facebooku a hlas z druhé strany telefonu. Nebo? Mohlo být naopak dokonalé i toto. Možná i takhle jdou totiž ztvárnit všechny ty hranice. Většinu z představení budete mít možnost ještě vidět do 9. června v rámci Fringe festivalu. Gail Whitmore rozezpívá Malostranskou besedu, fanoušci Shakespeara ať navštíví divadlo Kampa a zelený vagónek na parkovišti u pražského Sokola (nebo dle jiných souřadnic nedaleko výše již zmiňovaného divadla Kampa) prostě nemůžete minout.

Prague Fringe festival

Datum konání: 1. – 9. června

Místo konání: malá pražská divadla

Zdroj foto: praguefringe.com


 
Banner

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

S odstupem bych po poslechu alba už zase mnoho věcí udělal jinak, říká Oldřich Bohadlo

bohadlo 200Někde tam jsi. To je název debutového alba náchodského tria BohadloBand, jejímž výhradním autorem je její kapelník, kytarista a zpěvák Oldřich Bohadlo. Jeho texty, melodie a zpěv jsou poznávací značkou skupiny, která se sice na první pohled může j...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

Zvrácený a tragický osud průmyslnické rodiny v nacistickém Německu

soumrak bohu perexDivadlo J. K. Tyla v Plzni ztvárnilo ve svém zpracování dramatu Soumrak bohů příběh bohaté německé průmyslnické rodiny Essenbeckových, která v předválečném období kvůli obchodováním s nacisty postupně sklouzává do čím dál většího m...


Literatura

Někdo se dívá aneb mord na pařbě

200krimiČetba je pro většinu dnešních náctiletých vopruz a synonymum nepříjemné školní povinnosti, tedy nic, čemu by bylo záhodno se věnovat ve volném čase a dobrovolně. Punc a předsudky o nutném zlu a čase, který je stráven nad knihou, jako promarněném, však d...

Divadlo

Užít si divadlo a zároveň se něco naučit? 93. ročník tradičního divadelního festivalu Jiráskův Hronov i letos láká na řadu seminářů s divadelními odborníky

jiraskuv hronov200V polovině léta se uskuteční 93. ročník tradičního divadelního festivalu Jiráskův Hronov. I letos festival nabídne kromě bohatého programu semináře s divadelními odborníky určené nejen hercům, ale i široké veřejnosti. Semináře se zamě...

Film

Úkryt v ZOO – snaha chránit, i přes vlastní nebezpečí

ukryt v zoo 2 (2)„Až za mřížemi byli konečně v bezpečí.“ Příběh válečného Polska a nebezpečí, v jakém se nacházeli nejenom Židé, ale všichni obyvatelé tehdejší Varšavy, umocněné prostředím malebné ZOO, vybombardované v první den obsazení...