Závodničtí Rivalové rozduní nejen váš DVD přehrávač

rivalove perexV loňském roce vzniklo poměrně dost filmů, které jednoznačně velebili běžní diváci, fanoušci i odborníci. Jedním z nich je také drama z prostředí Formule 1 s názvem Rivalové. To se sice v oscarovém klání absolutně neobjevilo (trestuhodně obdrželo jedinou nominaci), to ale neznamená, že by mělo jít o špatný film. Ba naopak.

V centru dění stojí dva závodníci – chladný Rakušan Niki Lauda, který většinu dne tráví tím, aby byl jeho stroj naprosto dokonalý a vyladěný do posledního šroubku, a Brit James Hunt, jenž se raději než aktivitám na autech věnuje večírkům, ženám a lehkovážnému životnímu stylu. Ti dva nemohli být odlišnější, přesto spolu sváděli velké a nezapomenutelné bitvy, které uhranuly i ty, kteří F1 jinak vůbec nesledovali a fakt, že Lauda v roce 1976 málem uhořel, ví asi každý z vás.

Režisér Ron Howard (Čistá duše, Appolo 13) od úvodních minut staví své dva hrdiny do opozice, protože ví, že to většinou funguje. A nejinak je tomu i tady. Oba dostanou svůj prostor k vyniknutí a divák se může velmi snadno seznámit s jejich povahami, ale také s komplikovaným vztahem, který se přelévá od nezájmu přes částečnou nenávist až k vzájemnému respektu. Tvůrce vůbec nemá potřebu jakkoli exhibovat a upozorňovat na sebe a drží se spíše v pozadí, nicméně to, co předvádí v nasnímání a nastříhání jednotlivých závodů, je naprosto excelentní. A absolutně nevadí, že si čas od času vypomůže použitím archivních záběrů ze skutečných závodů. Divák to prakticky nepozná a na celkovém adrenalinu a fantastickém pocitu to neubere vůbec nic. Za zmínku stojí i to, že autor tu velmi dobře zachytil onu elektrizující a zároveň na hraně smrti se pohybující atmosféru F1 své doby, kdy jezdec skutečně neměl jistotu, zda ještě po závodě z auta vystoupí.

rivaloveRush

Nemá smysl se zabývat tím, že ne všechno proběhlo tak, jak je divákovi prezentováno (kupříkladu namlouvání Hunta s Mercedesem bylo diametrálně odlišné a „dolézala“ spíše druhá strana, stejně tak si na předzávodním brífinku před pro Laudu osudným Nürnburgringem nikdo nedovolil mistra světa označit za zbabělce), protože k podobným filmům zkrátka nějaká ta autorská licence patří. A Howardovi se vše navíc povedlo natočit tak strhujícím způsobem, že by to mnoha lidem vadit nemělo.

rivaloveR

Výsledek by byl samozřejmě minimálně poloviční bez výtečných hereckých výkonů obou důležitých představitelů. Zejména Daniel Brühl je jako Lauda téměř geniální a je radost sledovat jeho proměnu v legendu motoristického sportu. Všechna jeho gesta i mluva jsou precizní a bez jakékoli chybičky. Oproti němu se Chris Hemsworth může zdát na první pohled lehce upozaděn, což je ale dáno tím, že jeho charakter je napsán jako velký boniván a jeho role je spíše o stylizaci a užívání si, což tento nadějný herec dělá dokonale. Jejich společné scény a dialogy patří k „neakčním“ vrcholům filmu (k těm akčním pak jednoznačně patří Laudova havárie a celý závěrečný závod v Japonsku).

rivaloveRu

Měl-li bych snímku něco vytknout, pak by to byly asi jen překotný začátek, v němž se všechno děje dost rychle, a občasné hollywoodské manýry, kterých se zkrátka Howard hned tak nezbaví. Ve výsledku jsou ale Rivalové brilantní film, jenž bude zřejmě zrát jako víno.

Díky společnosti Magic Box, která je jeho tuzemským DVD distributorem, si ho můžete připomínat pořád dokola, což za to určitě stojí. Samotný disk nemá složité menu a je uživatelsky velmi jednoduchý. Vedle kolonky přehrát a výběr scén tu samozřejmě najdete i možnosti zvuku a titulků. Pro plné užití filmu důrazně doporučuji původní znění, neboť dabing je klasickým standardem, který se v tomtopřípadě navíc snaží napodobovat Laudův / Brühlův přízvuk, což zní ve výsledku malinko směšně a značně to devalvuje jeho excelentní výkon. K dabingu se také váže upozornění, že ve filmu se čas od času mluví jiným jazykem než anglicky, což dabing nepřekládá a titulky samy nenaběhnou, takže je budete muset zapnout klasickým způsobem.

V položce bonusy se pak objevují dva odkazy. Prvním jsou zhruba dvanáctiminutové záběry z natáčení, které jsou naprosto zbytečné, nekomentované a nicneříkající. Ani druhý odkaz v podobě rozhovorů s tvůrci na tom není o mnoho lépe, neboť jde pouze o propagační materiály, v nichž se nic nového nedozvíte. Ačkoli je kvalita DVD Rivalové diskutabilní, kvůli filmu samotnému se ho rozhodně vyplatí mít doma, protože zvukově i obrazově má co nabídnout a budete se k němu čas od času vracet. Škoda, že bonusová výbava není povedenější a opomněla třeba byť jen krátký dokument o skutečných pilotech F1.

Rivalové (Rush)

rivaloveDVD

Režie: Ron Howard
Scénář: Peter Morgan
Žánr: Sportovní drama
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Daniel Brühl, Chris Hemsworth, Alexandra Maria Lara, Olivia Wilde, NatalieDormer
Hodnocení filmu: 85%
Hodnocení DVD: 70%
Na DVD přináší firma Magic Box

Zdroje k fotkám:  www.businessinsider.com,  wot.motortrend.com, wot.motortrend.com

( 1 hlas )

Fleret je lék, říká autor knihy Umělci na šňůře Jakub Malovaný

200rozInspicient Městského divadla Zlín Jakub Malovaný je autorem knihy Fleret - Umělci na šňůře. Podařilo se mu nashromáždit obdivuhodné množství informací o kapele a muzikantech, kteří jí prošli (a není jich málo), které pak šikovně prošpikoval historkami ze z...

Když může být láska k vaření také záchranou před vyhoštěním. Francouzská komedie A do kuchyně! se dotýká problémů migrace dospívajících

A do kuchyne200Čtvrtý celovečerní debut francouzského režiséra Louise-Juliena Petita sleduje osudy mladých migrantů snažících se integrovat do tamní společnosti prostřednictvím kurzů vaření. S nimi jim má pomoct svérázná kuchařka Cathy, pro kterou j...

Postapo z válkou zničeného Ruska

Stanoviště 200Autor kultovního Metra Dmitry Glukhovsky přichází s další knihou Na stráži. Jedná se o první díl série Stanoviště, která v mnohém připomíná i jeho předchozí tvorbu.

...

Recitál Marta se pro velký úspěch bude na Letní scéně Musea Kampa hrát také v září!

marta 200Zájem diváků o divadelní recitál k 80. narozeninám Marty Kubišové s přibývajícími reprízami neklesá, všechna červencová a srpnová představení jsou vyprodaná. Pořadatelé proto zareagovali na intenzivní poptávku po vstupenkách přidáním dalších termínů ...

Halloween 2 na DVD dokazuje, že děsí i po více než třiceti letech od svého vzniku

hallow 200Hororový žánr patří už dlouhodobě k těm divácky oblíbeným, protože většina z nás se ráda bojí (ovšem jen pokud se strach nedotýká nás bezprostředně). Možná ještě oblíbenějším je jeho subžánr zvaný slasher (česky „vyvražďovačka“), který má tři velké...