Ženy na pokraji nervového zhroucení: Nový muzikál v divadle JAMU, na scéně v Orlí ulici, v Brně

zeny na pokraji 200Divadelní fakulta Janáčkovy akademie v Brně má vlastní muzikálovou scénu, kterou jim může kdekdo závidět. Na představení si mohou studenti vyzkoušet před publikem své dovednosti, pedagogové úspěšnost svého vedení, no je to prostě téměř ideální možnost realizací studentské muzikálové tvorby. Jenom těch peněz kdyby bylo více. Na druhé straně, prý nouze naučila Dalibora housti, takže stěžovat si? Raději si užít radost z tvorby. Tu radost divák prožívá spolu s tvůrci, od prvního osvětlení jeviště.

Asi jsem prozradil dojem z premiéry dřív, než jsem se zmínil o inscenaci. Tak pojďme hezky po pořádku: Hudební skladatel David Yazbek, jehož muzikál Donaha! obletěl celý svět, volí s oblibou špičkové filmové komedie, které převádí do jevištní podoby. S libretistou Jeffrey Lanem sáhl po komedii věhlasného španělského režiséra Pedra Almodóvara z roku 1987, s názvem Ženy na pokraji nervového zhroucení. Broadwayská premiéra muzikálové verze se odehrála v roce 2010 a hned se stala bestsellerem. Tak jenom ve zkratce, o čem ta ztřeštěnost je: Jsme v Madridu koncem 80. Let. Město překypující životem, překotným rozvojem i vášněmi.

Na jevišti se odehrává příběh dabingové herečky Pepy a jejích přítelkyň a známých. Právě v den, kdy se postupně ukazuje, že je těhotná, tak ji její milenec Iván neodpovědně opouští. Než se s ním stačí spojit, aby svůj divný čin vysvětlil, setká se s jeho bývalou ženou Lucíou, právě propuštěnou po dvaceti letech z nervového sanatoria, i se synem a s jeho snoubenkou. Její nejbližší přítelkyně modelka Candela volá o pomoc; právě zjistila, že její nový milenec Malik je hledaný terorista.

Další z žen na pokraji nervového zhroucení je Lucía která se s feministickou advokátkou Paulínou připravuje k soudu, u něhož se má Iván, to je ten sukničkář, zodpovídat za to, že ji před dvaceti lety opustil. A Pepa s pomocí dobrosrdečného taxikáře hledá dál po celém Madridu řešení všech těchto náhle nastalých problémů… Pokud jste nestihli pochopit tento zkrácený dej, nic si z toho nedělejte. Ono je to ještě bláznivější, ztřeštěnější. V příběhu je cítit stopu římských komedii od Plautuse, i hispánskou frašku, a třeba dobře známého Feydeaula. Vrší se ztřeštěnost na ztřeštěnost a v tom všem jsou madridské ženy, na pokraji nervového zhroucení.

zeny na pokraji1

Hudba Davida Yazbeka je temperamentní, obsahuje nemálo chytrých a nápaditých melodií ve stylu jazz-rocku, je však inspirovaná především španělskými rytmy, například flamencem. Díky této pestré směsici stylů a žánrů, které sjednocuje jednoduché nástrojové obsazení (divák slyší klávesy i bicí. V aranžmá Martina Procházky je však napsána tak, že ve zvuku cítíme bohaté hudební rejstříky. Škoda, že nejsme svědky živé hudby na jevišti… já vím, peníze jsou až na prvním místě.

Pod odborným vedením hlavních pedagogů ročníku a také v režii pedagogů, vyzněl muzikál velmi dobře. (Režie Petr Štěpán a Miroslav Ondra, oba členové Městského divadla v Brně). Jistě k tomu přispěla i nápaditá choreografie Hany Litterové a kostýmy Klára Vincourové, která také navrhla vtipnou a účelovou scénu. A studenti? Třináct posluchačů Divadelní fakulty JAMU se na scéně na jedné straně hezky vydováděli, na straně druhé přesně a v rychlém tempu té podmanivé rokové a hned zase iberské hudby dokázali uvolněně vyjadřovat své pocity tanečními kreacemi.

zeny na pokraji2

Zajímavé bylo herectví protagonistů. Je zřejmé, že pedagogové (dramaturgové) vybrali tento titul také z důvodů obsazení. Jak se zdá, v tom studijním ročníku je více děvčat než kluků. Pro potřeby většího obsazení ženských rolí byl tento titul ideální. Největší prostor měly Pepa Kateřiny Krupicové, Lucia Michaely Hasalové, nebo Candela Lindy Milotové. Své herectví si opravdu užívaly. Ale jmenovat lze všechny protagonisty. Jejich herectví i zpěvné party byly vyvážené, nikdo naštěstí nevyčníval třeba slabšími výkony.

Bláznivý muzikál Davida Yazbeka a Jeffreya Laneho byl dobrý od dramaturgického výběru, přes režii, choreografii a vedení zpěvných partů, až po samotné interpretace posluchačů JAMU.

Na reprízy se diváci mohou těšit v: pá 17.9., po 26.10., út 27.10., st 25.11., čt 26.11., pá 11.12., út 2.2., st 3.2., po 22.2., út 23.2., pá 30.4. Kdo má možnost, ať tam běží. Lístky lze zajistit na adrese: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

zeny na pokraji3

Ženy na pokraji nervového zhroucení
Hudba a texty: David Yazbek
Libreto: Jeffrey Lane
Překlad: Zdeněk Bartoš
Podle filmu: Pedro Almodóvara
Režie: Petr Štěpán, Miroslav Ondra
Výprava: Klára Vincourová
Hudební nastudování: Martin Procházka, Dada Klementová
Choreografie: Hana Litterová
Filmové projekce: Petra Kopásková
Light design: Tomáš Příkrý
Asistentka produkce: Kristina Prochasková
Fotodokumentace: Kristýna Kučerová

Osoby a obsazení:
Pepa Kateřina Krupicová
Lucía Michaela Hasalová
Ivan Jiří Šup
Candela Linda Milotová
Taxikář Adam Kaňák
Paulina Zuzana Kasová
Marisa Natálie Rašín
Carlos, Ivanův syn / Hector, režisér Rastislav Širila
Cristina / Pepina domovnice / Soudkyně / Detektiv Soňa Jagerská
Ivánův domovník / Doktor / Malik / Vrchní inspektor atp.

Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.

JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.

65. pole

Vladimír Brabec: Conneryho miluju, ale naštval mě, pacholek! (1.část )

Brabec perexNa rozhovor se skvělým hercem a znamenitým dabérem Vladimírem Brabcem jsem dorazila s asi 20 minutovým zpožděním. Dole mi otevřela jeho manželka a poslala mě nahoru – prý už na mě čekají a ona že...

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.

LEDA

Ďáblice – po čertech povedená inscenace

dablice perexPoslední premiéra letošní divadelní sezóny přivedla na prkna Městského divadla ve Zlíně Ďáblici. One woman a two men show, kterou na jevišti rozehráli Hana Tomáš Briešťanská, Zdeněk Julina a Zdeněk Lambor.

„Když to tam je, tak to tam nemusíte hledat“

kdoule 200V nakladatelství Bookmedia vyšla závěrečná část zábavné trilogie o jedné obyčejné holce, která nechtěla žít obyčejný život. Po titulech Suchý hadr na dně mořském, a Když to tam není, tak to tam nehledej je tady Kdoule.

Švandovo divadlo uvede Cyrana z Bergeracu v beatboxovém rytmu

cyrano 200Mimořádná divadelní lahůdka čeká hned v úvodu sezóny diváky pražského Švandova divadla: 18. září bude mít ve Velkém sále premiéru Cyrano z Bergeracu. Slavný milostný příběh o nosatém šermíři, který se nešťastně zamiluje do své sestřenky, se českému ...

Febiofest záhy ovládne Prahu i regiony

Febiofest perexLetos se pověstný FEBIOFEST koná již po devětadvacáté. Začíná v Praze, kde má vyhrazeny dny mezi 28. dubnem a 4. květnem, poté se stěhuje do dalších měst (Děčín, Otrokovice, Ostrava, Valašské Meziříčí). V Ostravě celá akce také končí – 14....