Ženy na pokraji nervového zhroucení: Nový muzikál v divadle JAMU, na scéně v Orlí ulici, v Brně
Kultura21.cz

Ženy na pokraji nervového zhroucení: Nový muzikál v divadle JAMU, na scéně v Orlí ulici, v Brně

zeny na pokraji 200Divadelní fakulta Janáčkovy akademie v Brně má vlastní muzikálovou scénu, kterou jim může kdekdo závidět. Na představení si mohou studenti vyzkoušet před publikem své dovednosti, pedagogové úspěšnost svého vedení, no je to prostě téměř ideální možnost realizací studentské muzikálové tvorby. Jenom těch peněz kdyby bylo více. Na druhé straně, prý nouze naučila Dalibora housti, takže stěžovat si? Raději si užít radost z tvorby. Tu radost divák prožívá spolu s tvůrci, od prvního osvětlení jeviště.

 Asi jsem prozradil dojem z premiéry dřív, než jsem se zmínil o inscenaci. Tak pojďme hezky po pořádku: Hudební skladatel David Yazbek, jehož muzikál Donaha! obletěl celý svět, volí s oblibou špičkové filmové komedie, které převádí do jevištní podoby. S libretistou Jeffrey Lanem sáhl po komedii věhlasného španělského režiséra Pedra Almodóvara z roku 1987, s názvem Ženy na pokraji nervového zhroucení. Broadwayská premiéra muzikálové verze se odehrála v roce 2010 a hned se stala bestsellerem. Tak jenom ve zkratce, o čem ta ztřeštěnost je: Jsme v Madridu koncem 80. Let. Město překypující životem, překotným rozvojem i vášněmi.

Na jevišti se odehrává příběh dabingové herečky Pepy a jejích přítelkyň a známých. Právě v den, kdy se postupně ukazuje, že je těhotná, tak ji její milenec Iván neodpovědně opouští. Než se s ním stačí spojit, aby svůj divný čin vysvětlil, setká se s jeho bývalou ženou Lucíou, právě propuštěnou po dvaceti letech z nervového sanatoria, i se synem a s jeho snoubenkou. Její nejbližší přítelkyně modelka Candela volá o pomoc; právě zjistila, že její nový milenec Malik je hledaný terorista.

Další z žen na pokraji nervového zhroucení je Lucía která se s feministickou advokátkou Paulínou připravuje k soudu, u něhož se má Iván, to je ten sukničkář, zodpovídat za to, že ji před dvaceti lety opustil. A Pepa s pomocí dobrosrdečného taxikáře hledá dál po celém Madridu řešení všech těchto náhle nastalých problémů… Pokud jste nestihli pochopit tento zkrácený dej, nic si z toho nedělejte. Ono je to ještě bláznivější, ztřeštěnější. V příběhu je cítit stopu římských komedii od Plautuse, i hispánskou frašku, a třeba dobře známého Feydeaula. Vrší se ztřeštěnost na ztřeštěnost a v tom všem jsou madridské ženy, na pokraji nervového zhroucení.

zeny na pokraji1

Hudba Davida Yazbeka je temperamentní, obsahuje nemálo chytrých a nápaditých melodií ve stylu jazz-rocku, je však inspirovaná především španělskými rytmy, například flamencem. Díky této pestré směsici stylů a žánrů, které sjednocuje jednoduché nástrojové obsazení (divák slyší klávesy i bicí. V aranžmá Martina Procházky je však napsána tak, že ve zvuku cítíme bohaté hudební rejstříky. Škoda, že nejsme svědky živé hudby na jevišti… já vím, peníze jsou až na prvním místě.

Pod odborným vedením hlavních pedagogů ročníku a také v režii pedagogů, vyzněl muzikál velmi dobře. (Režie Petr Štěpán a Miroslav Ondra, oba členové Městského divadla v Brně). Jistě k tomu přispěla i nápaditá choreografie Hany Litterové a kostýmy Klára Vincourové, která také navrhla vtipnou a účelovou scénu. A studenti? Třináct posluchačů Divadelní fakulty JAMU se na scéně na jedné straně hezky vydováděli, na straně druhé přesně a v rychlém tempu té podmanivé rokové a hned zase iberské hudby dokázali uvolněně vyjadřovat své pocity tanečními kreacemi.

zeny na pokraji2

Zajímavé bylo herectví protagonistů. Je zřejmé, že pedagogové (dramaturgové) vybrali tento titul také z důvodů obsazení. Jak se zdá, v tom studijním ročníku je více děvčat než kluků. Pro potřeby většího obsazení ženských rolí byl tento titul ideální. Největší prostor měly Pepa Kateřiny Krupicové, Lucia Michaely Hasalové, nebo Candela Lindy Milotové. Své herectví si opravdu užívaly. Ale jmenovat lze všechny protagonisty. Jejich herectví i zpěvné party byly vyvážené, nikdo naštěstí nevyčníval třeba slabšími výkony.

Bláznivý muzikál Davida Yazbeka a Jeffreya Laneho byl dobrý od dramaturgického výběru, přes režii, choreografii a vedení zpěvných partů, až po samotné interpretace posluchačů JAMU.

Na reprízy se diváci mohou těšit v: pá 17.9., po 26.10., út 27.10., st 25.11., čt 26.11., pá 11.12., út 2.2., st 3.2., po 22.2., út 23.2., pá 30.4. Kdo má možnost, ať tam běží. Lístky lze zajistit na adrese: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

zeny na pokraji3

Ženy na pokraji nervového zhroucení
Hudba a texty: David Yazbek
Libreto: Jeffrey Lane
Překlad: Zdeněk Bartoš
Podle filmu: Pedro Almodóvara
Režie: Petr Štěpán, Miroslav Ondra
Výprava: Klára Vincourová
Hudební nastudování: Martin Procházka, Dada Klementová
Choreografie: Hana Litterová
Filmové projekce: Petra Kopásková
Light design: Tomáš Příkrý
Asistentka produkce: Kristina Prochasková
Fotodokumentace: Kristýna Kučerová

Osoby a obsazení:
Pepa Kateřina Krupicová
Lucía Michaela Hasalová
Ivan Jiří Šup
Candela Linda Milotová
Taxikář Adam Kaňák
Paulina Zuzana Kasová
Marisa Natálie Rašín
Carlos, Ivanův syn / Hector, režisér Rastislav Širila
Cristina / Pepina domovnice / Soudkyně / Detektiv Soňa Jagerská
Ivánův domovník / Doktor / Malik / Vrchní inspektor atp.

Zdroj foto: http://divadlonaorli.jamu.cz/


 

Pro dobrou náladu...

Přihlášení



Soutěže

Bílá voda si zaslouží být knihou roku

Na jaře vyšla v nakladatelství HOST dlouho očekávaná kniha Kateřiny Tučkové s názvem Bílá Voda, která rozhodně stojí za to!
HOST

Pohádky z Kouzelného palouku si děti přečtou i samy

V nakladatelství Fragment vyšel unikátní Čtenářský systém, který má za cíl usnadnit orientaci v knižní nabídce pro začínající čtenáře. Soustředili se nejen na prvňáčky a druháčky, ale i na předškoláky a spolupracovali se zkušenou pedagožkou Kamilou Balharovou.
Fragment (Albatros Media)

Videorecenze knih

Rozhovor

Naše písničky vznikají jako bouřka – rychle!

Maxim Turbulenc 200Psal se rok 1994, když v Praze vzniklo nové hudební seskupení, které si dalo název Maxim Turbulenc. V tom roce mi bylo třiadvacet a tahle trojice mi připadala pěkně praštěná. Dokázali ale rozesmát a získat si náklonnost napříč ge...

Hledat

Rozhovor s Ondřejem Neffem. Jak se mu vyhodnocovaly soutěžní povídky?

Ondřej Neff se stal patronem naší literární soutěže sci-fi a fantasy povídka, jejíž výsledky jsme nedávno vyhlásili. Osobně měl tu čest vybrat tři nejlepší povídky a my jsme měli tu čest s ním spolupracovat. Jak se mu povídky hodnotily, kterou svou knihu má nejraději a co pro své čtenáře chystá do budoucna?
Sledovat články Ondřeje Neffa můžete zde.

Čtěte také...

Hadry, kosti kůže. Miroslav Hanuš exceluje v roli Wericha

hadry perexVila na Kampě – U Sovových mlýnů 501/7. Dříve Dobrovského, dnes Werichova vila. Od roku 1945 až do své smrti roce 1980 zde žil „národní klaun a národní rabín“ Jan Werich. V roce 1948, půl roku po odchodu Jiřího Voskovce, se sem do přízemí nastěho...


Literatura

I Chirurg tvrdý chleba má

chirurg 200Před pár dny vyšel v nakladatelství HOST další román Petry Dvořákové. Ta nás po Dědině pozvala do lékařského prostředí, kde je hlavní hrdinou Chirurg.

 

...

Divadlo

Ve Vršovicích začínám třetí sezónu a je to skutečně velké dobrodružství, říká Věra Mašková

vera maskova perex"V mnoha věcech se práce nijak neliší od ostatních divadel. Musím postavit repertoár, sehnat týmy na jednotlivé inscenace, tady navíc včetně herců," říká Věra Mašková, která je už několik let uměleck...

Film

Festival francouzského filmu: Bretaň, větry a Woody Allen

proti vetru francouzsky filmZa neutuchajícího rachotu svatých motorů jsme se s Festivalem francouzského filmu rozjeli z Paříže do větrné Bretaně. Režisér snímku Proti větru Jalil Lespert se nás pokusil ovanout tí...