„Je to otázka estetiky – ta molekula je krásná“

elegance molekuly 200Třešničkou na dortu letošního ročníku festivalu Setkání Stretnutie bylo představení Elegance molekuly Dejvického divadla. Na to se těšil vyprodaný hlavní sál, kterým se nesla slavnostní atmosféra. Vše umocnil ještě krátký projev spokojeného ředitele zlínského divadla Petra Michálka. Aby také ne, když festival navštívilo přes 6 tisíc diváků. Celkem se uskutečnilo 17 divadelních představení, 9 koncertů, jedna vernisáž a jedna filmová projekce.

Elegance molekuly vypráví příběh profesora Antonína Holého - držitele přes 60 patentů a spoluautora stovek vědeckých prací. Především je však objevitelem molekul, na jejichž základě vznikly léky, které dnes berou pacienti s HIV a AIDS. Sám Zelenka k inscenaci říká: „Profesor Holý a lidé z jeho týmu byli ve správné době na správném místě a byli připraveni. Jejich životní příběh obsáhl zánik bipolárního světa, nástup HIV, ale i vznik gigantické farmaceutické firmy Gilead Sciences, která se do první světové desítky dostala právě díky těm třem českým molekulám… Začal jsem o tom mluvit s kamarády a známými a zjistil, že většina z nich Antonína Holého nezná. Tak jsem se pustil do psaní.

A dobře, že se do toho psaní pustil, protože ačkoliv je biografií hodně, kdyby byly všechny takové, tak jen ať vznikají. Příběh Antonína Holého je totiž opravdu silný a nepříliš známý. Představení však není jen o něm. Je o celé „Svaté trojici“ (Holy trinity), kde jej doplňuje belgický lékař a biolog Erik de Clercq a John C. Martin. Poslední zmíněný je výraznou osobností farmaceutické společnosti Gilead Sciences a také úspěšný vědec a chemik. Elegance molekuly ukazuje hrdiny na obou stranách – na jedné je ten, který vše objevil a na druhé jsou peníze a politika za oceánem. V Americe to však nemají jen jednoduché a ohromně se zadlužují a riskují.

elegance molekuly1

Různé protiklady a paradoxy jsou v představení skvěle popisovány prostřednictvím ženských postav. Tou nejvýraznější je Rosemary Martin v podání Veroniky Khek Kubařové. Ta občas působí jako svědomí, snaží se brzdit manžela (Johna Martina) v jeho nadšení a ukazuje mu i negativa. Někdy její postava vyznívá až jako průvodkyně děje a jde jí to moc dobře. Druhou výraznou hrdinkou je Ludmila Holá (Zdeňka Žádníková). Ta s napsáním hry ani nesouhlasila a její postoj je prezentován skrze mladou studentku žurnalistiky Pavlu (Elizaveta Maximová). Ta se snaží v příběhu Antonína Holého najít nějakou pecku, nějaký zapamatovatelný příběh, ale paní Holá jí s tím vůbec nepomáhá. Ačkoliv může novinářka působit otravně, její role je neméně důležitá.

elegance molekuly 2

Hlavích rolí - vědců - se bravurně zhostili Ivan Trojan (John C. Martin), Martin Myšička (Antonín Holý) a Pavel Šimčík (Erik de Clercq). Moc se mi líbilo, jak všichni dokázali projevovat emoce, a to ať už šlo o vědu, nebo naopak rodinné a osobní okamžiky. Vědecký pohled se pak skvěle ukázal v závěru, kdy chtěli v České republice referovat o takovém objevu a nedokázali najít slova, protože by tomu lidé nerozuměli a bez vědy to formulovat nešlo…

V Eleganci molekuly se realita prolíná s fikcí, ale té tam není tolik a divák ji ani nehledá. Navíc přináší spoustu otázek k zamyšlení a to nejen o farmaceutických firmách nebo vědcích, ale i o nemocích nebo morálce obecně. Hra v člověku zkrátka doznívá a rezonuje ještě dlouho po zhlédnutí. Elegance molekuly je podle mě v prvé řadě bravurně napsaná hra a herci Dejvického divadla ji jen pozvedli ještě výše. Zasloužené standing ovations tak byly jak pro ně, tak také pro jedinečného Antonína Holého.

elegance molekuly3

Setkání Stretnutie 2019
Představení: Elegance molekuly
Autor: Petr Zelenka
Uvádí: Dejvické divadlo
Režie: Petr Zelenka
Dramaturg: Olga Šubrtová
Hrají: Ivan Trojan, Veronika Khek Kubařová, Martin Myšička, Pavel Šimčík, Petr Vršek, Zdeňka Žádníková, Vladimír Polívka, Václav Jiráček, Elizaveta Maximová, Lada Jelínková
Kostýmy: Michaela Horáčková
Scéna: Nikola Tempír
Premiéra: 5. 4. 2018
Hodnocení: 96 %

Zdroj foto: Dejvické divadlo, autor Hynek Glos

Renáta Navrátilová: „Taky jsem si přála přibrat v těhotenství co nejméně. A oproti Alici nemám příšernou tchyni a mámu.“

renata navratilova 200Renátě Navrátilové před několika dny vyšla kniha Malý šikanista aneb Jak mámy přicházejí o iluze, a nejen o ní nám prozradila více v tomto rozhovoru.

...

„Dělat si srandu z blbců, na tom není nic špatného“

blbec k veceri 200Inscenace Blbec k večeři má podtitul gurmánská komedie na cizí účet a v minulé sezóně ji uvedlo Městské divadlo Zlín. Režie se ujala Hana Mikolášková a život ji vdechli především Marek Příkazký a Josef Koller.

...

Panoptikum české, aneb nebe. peklo. ráj v Česku

panoptikum ceske obermannovaAutorka, médii nazývaná „tou skandalistkou Obermannovou“, v této knize rekapituluje skandál, který vyvolala, když ve své knize s názvem Tajná kniha popisuje příběh veliké lásky s Největším Čechem.

Setkání 2013 Stretnutie: Ve Zlíně se zrodí divadelní Československo

setkani200Pomyslné plnoletosti letos dosáhne festival Setkání/ Stretnutie, který se bude konat nejen v Městském divadle Zlín ve dnech 23. až 25. května. Určen je nejen pro studenty divadelních oborů a divadelníky, ale i pro š...

Celé dlouhé filmové večery na Youtube. A zadarmo!

youtubeOblíbený komunitní portál Youtube.com si zřejmě začal zahrávat s ohněm. Nebo je nová strategie společnosti začátkem něčeho nového? Sledujte filmy online a zadarmo.

...