Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem

pohybovy-vyvoj-ditete-s-laskou-a-respektem perexFyzioterapeutky dětem. A také jejich rodičům a všem, jimž na zdravém pohybovém vývoji malých ratolestí záleží. Miminka umí od narození spoustu úžasných věcí a dospělí je v tom mohou vhodně podpořit, pokud zvolí citlivý přístup, anebo si dají poradit. Dobrý začátek se stane pevným pilířem zdraví i v dospělosti.

Autorkami knihy Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem Michaela Kačírková a Zuzana Rybová jsou dětské fyzioterapeutky s bohatou praxí, které jsou zároveň samy maminkami. Jejich odborný pohled se tak prolíná s tím lidským, s vlastními zkušenostmi z péče o děťátko. Prostřednictvím podle věku dítěte chronologicky řazených kapitol, přehledného textu a názorných obrázků provázejí čtenáře dětským psychomotorickým vývojem. Objasňují nejasnosti a mýty, které jsou s ním spojeny, a současně nabízejí odborný pohled na moderní trendy, které aktuálně panují ve světě dětských pomůcek.

Aby dítě prospívalo
Novopečení rodiče tak pěkně pohromadě najdou kvalitní informace a odpovědi na otázky související se správným a zdravým vývojem jejich dítěte v prvních třech letech života, kdy opravdu není radno něco promeškat. U každého období je uvedeno, co by děťátko mělo umět, jaké funkce se u něj právě vyvíjejí, jak je možné pokrok vhodně podněcovat a kdy je třeba navštívit odborníka.

Co zdravému vývoji dítěte neprospívá
Z mého pohledu je jednou z nejdůležitějších kapitol téhle knížky právě tahle. Spousta rodičů, prarodičů a dalších příbuzných a známých bere otázku vývoje více či méně jako soutěž – kdo dřív a kdo rychleji pase koníčky, leze, sedí, chodí, mluví… Přitom je mnohdy kontraproduktivní, ba dokonce škodlivé, když dítě nějakou vývojovou fázi přeskočí, nebo když dospělí úroveň vývoje nerespektují. Nevhodné je například předčasné posazování, postavování, chůze nebo takzvané „letadélko“ – tahání za ruce. Rizika takového urychlování jsou také velmi dobře a srozumitelně v knize uvedena.

„Každé dítě má své tempo vývoje a to nejlepší, co pro něj můžete udělat, je toto tempo respektovat.“

Pomůcky a botičky
V dnešní době, kdy je trh přesycen nabídkou nejrůznějších, více či méně smysluplných vychytávek nejen pro děti, bývá obtížné se orientovat v tom, které pomůcky pořídit a kterým se raději vyhnout. Lákavé anotace jsou často zavádějící. Proto je jeden blok věnován právě praktickým pomůckám a hned ten následující se zabývá otázkou vývoje dětské nohy včetně správného výběru prvních botiček.

Velmi výstižně shrnuje význam knihy MUDr. Aneta Sládková Králová na jedné z posledních stránek:

„Komplexní, odborný a zároveň srozumitelný a lidský pohled na vývoj dítěte v prvních třech letech života. Nesnaží se nikoho vystrašit ani z ní není cítit snaha se prvoplánově zalíbit. Namísto toho přehledně a jasně upozorňuje na to, co je ve vývoji důležité a stojí za pozornost.“

To mohu jen potvrdit včetně dojmu, že veškerý text, i když je sestaven odborníky, bude velmi dobře srozumitelný všem čtenářům.

pohybovy-vyvoj-ditete-s-laskou-a-respektem

Autorky: Zuzana Rybová & Michaela Kačírková
Žánr: naučná literatura, rodina, zdraví
Vydáno: 2022, Esence, Euromedia Group
Počet stran: 168

David Uličník vystoupí v Kroměříži se světovou premiérou pořadu Dialogy s Krylem

david ulicnik foto 3 (2)Dialogy s Krylem, to je “světová” premiéra koncertního programu, který nabídne známé i zapomenuté písně i básně v podání kroměřížského rodáka Davida Uličníka, zpěváka a člena vokálního...

Vstávej semínko ho-la-la, bude z tebe rukola

kliceni perexJiž naši předkové byli přesvědčeni o síle klíčivých semínek: „V klíčku je obsaženo všechno, co přináší život". Klíčky překypují životně důležitými látkami a navíc skvěle chutnají. Díky klíčkům výživová hodnota semínek stoupne několika...

Táňa Keleová Vasilková - Cukr a sůl

cukrasulNa začátku roku vydalo nakladatelství Noxi další knihu oblíbené slovenské autorky Táni Keleové-Vasilkové Cukr a sůl. Klasicky se jedná o druhé vydání opatřené působivým a decentním přebalem.

...

Hmyzí revue ve Zlaté kapličce

ze zivota hmyzu perexZáměrem alegorických děl bylo odjakživa nastavovat společnosti zrcadlo a pomocí jinotajů přesně, i když převážně skrytě, poukazovat na palčivé problémy, které jsou ve většině případů přehlíženy. Ve Zlaté kapličce se ale tvů...

Případ Laurel a Hardy

Nejprve vyšlo několik DVD hrdě oznamujících, že obsahují grotesky s Laurelem a Hardym, poté lákala Nova na tutéž osvědčenou značku a nyní rovněž Česká televize hlásá, že nachystala cyklus Laurela a Hardyho. Potíž je v tom, že oba komici v nich sice ...